Conflict: Vietnam

Blir vi aldri lei av skytespill fra Vietnamkrigen? Tilsynelatende ikke, så her er det bare å pakke på seg sekken, holde hodet lavt og komme seg ut i jungelen. Nok en gang er det på tide å pumpe bly og skikk inn i de onde Viet Cong-soldatene.

Trå varsomt i graset De mange oppdragene der mennene blir fraktet av fremkomstmidler, fremfor til fots, kan bli litt langdryge. Det skal sies at denne form for varisjon i oppdragene i alle høyeste grad burde applauderes. De fleste spill i denne sjangeren er langt i fra like omfattende i slike alternative oppdrag, men medaljens bakside er at det fra tid til annen kan bli litt kjedelig. Det er tross alt mer nervepirrende å bevege seg gjennom tettgrodd jungel med begrenset ammunisjon, enn å plaffe løs på alt som ser ut som det rører seg med en gedigen kanon. Spillet handler i hovedsak om å skyte løs på et mylder av Viet Cong-soldater, slik sett er historien ganske platt og typisk for slike spill. Det ville vært i spillets favør om det også kunne formidlet en dypere historie underveis, slik at spilleren kunne fylt hodet med annet enn kun skytelyder.

At personene man kontrollerer kan utvikle seg i løpet av spillet, skaper derimot god stemning. Etter hvert endte oppdrag blir spilleren tildelt en poengsum utifra hvor godt oppdraget ble gjennomført. Ekstrapoeng blir tildelt for å ha gjennomført bonusoppdrag, mens minus blir trukket for hver gang en soldat faller i strid. De fire forskjellige soldatene blir tildelt individuelle poeng etter egen innsats, og disse poengene kan en bruke til å kjøpe ferdighets-stjerner. For hver stjerne en kjøper, blir soldaten bedre i akkurat den kategorien, som for øvrig omfatter alt fra pistolkunnskaper og granatkasting til sanitetsferdighet og skarpskytterteft. Dette fører til en utrolig motivasjon og spilleren jobber ekstra hardt for å gjennomføre oppdraget på best mulige måte. På denne måten kan spilleren selv velge de forskjellige soldatenes spesialitet og styrke. Denne karrierebyggingen må sies å være en av spillets store fordeler sammenlignet med lignende spill.

En annen positiv ting ved Conflict: Vietnam er bruken av forskjellige våpen og fremkomstmidler. I utgangspunktet starter de fire soldatene med et ordinært hovedvåpen, et sidevåpen og et lite utvalg granater. Underveis i oppdragene kan man skifte våpen med nye man finner langs veien, hovedsakelig våpen som har tilhørt Viet Cong soldater. Dette byr på et stort utvalg våpen og gode muligheter for å bryne seg på diverse skytemetoder og siktemidler. På alle våpen er det mulig å zoome ganske betrakelig og da skrur heldigvis autosikte seg av. Viet Cong-soldatene har i forkant av din ankomst vært travle med å sette ut feller rundt om i skogene og er man ikke ytterst observant, kan hele laget bli sprengt i fillebiter på et splittsekund. Derfor kan det iblant være godt å komme seg i et helikopter eller en båt, der man kan sitte stille og plaffe løs ganske bekymringsfritt.