Destination: Treasure Island

I dette fargerike eventyret får du dra på skattejakt i Karibien.

Takket være fornøyelige spill som Return to Mysterious Island og Journey to the Moon har franske Kheops Studio stått frem som en av de mest solide eventyrspillutviklerne i de senere årene. I tillegg har de vært svært produktive, og har hele tiden flere spill under utvikling samtidig. Nå har deres nyeste tittel, Destination: Treasure Island endelig funnet veien til vår del av verden.

Det du ikke ser på bildet er de store edderkoppene som lurer i buskene.

Inspirert av Skatteøya

Destination: Treasure Island er en slags fortsettelse på Stevensons klassiske roman, Skatteøya. Handlingen foregår noen år etter romanen, og hovedperson Jim Hawkins har blitt voksen. Plutselig får han besøk av papegøyen til kaptein Long John Silver, som har med seg den gamle piratkapteinens testamente. Her loves Hawkins en stor skatt, om han kommer seg til Emerald Island, og løser Silvers mysterium. Samtidig er noen av piratene fra romanen fast bestemt på hevn, noe som selvsagt kompliserer skattejakten.

Som de fleste av spillene fra Kheops, er Destination: Treasure Island et førstepersons eventyrspill der du får navigere deg trinnvis gjennom de gåtefulle spillområdene. For å komme frem til skatten må du overvinne en rekke hindringer, som du løser ved hjelp av et enkelt pek-og-klikk-grensesnitt. Her er det ingen actionsekvenser, men konstant fokus på de små grå.

Omgivelsene inneholder massevis av gjenstander, som kan plukkes opp, kombineres, tas fra hverandre eller brukes som de er. Finner du en fiskestang, kan du for eksempel ta den fra hverandre slik at du sitter igjen med et snøre, en stang og en krok – som du så kan kombinere med andre ting om nødvendig. Objekter kan som regel kombineres og tas fra hverandre flere ganger, slik at du kan bruke de samme individuelle gjenstandene i flere sammenhenger.

Plukk med deg alt som ikke er spikret fast

Varierte gåter

Oppgavene du må løse er ganske varierte. Mange er direkte praktiske utfordringer, mens andre fokuserer mer på logisk tenkning i Myst-stil. Du har stort sett et begrenset antall gåter å jobbe med samtidig, og i tillegg inneholder testamentet til Long John kryptiske hint, så du vet som regel hva du må gjøre. Det du må gjøre er heller aldri urealistisk dumt, slik som i enkelte andre gåtefokuserte eventyrspill, og flesteparten av løsningene på de praktiske oppgavene i spillet ville sannsynligvis ha fungert i virkeligheten (med enkelte småvittige unntak, som du får oppdage selv).

Noen av nøttene involverer å knyte ulike typer knuter, og disse snakket utviklerne mye om før lansering. Jeg vil imidlertid ikke trekke dem frem som et av spillets bedre elementer - systemet er veldig enkelt, og går egentlig mest på prøving og feiling. Utenom dette er gåtene for det meste underholdende, og selv om ingen av dem vil gå inn i eventyrspillhistorien som store høydepunkt, er de jevnt over hyggelige å jobbe med hele veien gjennom spillet.

Utviklerne har også vært flinke med å variere gåtene, slik at du vanligvis ikke holder på med samme type nøtter for lenge. Når du har klart en praktisk oppgave eller to, får du sannsynligvis en logisk nøtt å bryne deg på, slik at du får bruke ulike deler av intelligensen din. Gåtene varierer også veldig i forhold til hvor omfattende de er – noen krever bare et par klikk, mens andre involverer relativt kompliserte prosesser.

En av spillets mer utfordrende nøtter

Spillet er ikke veldig vanskelig, og det er ikke nødvendig å være noen eventyrspillveteran for å lykkes i å overvinne utfordringene du møter. Vanskelighetsgraden og den generelle følelsen minner mye om Return to Mysterious Island (hvor du også befant deg på en mystisk tropeøy), men her har du ikke det samme fokuset på overlevelse som gjorde Mysterious Island til en litt unik opplevelse. I tillegg har Kheops gått bort fra noe av det beste med Mysterious Island, nemlig det at de ulike gåtene hadde flere løsninger. Her er det, som i så mange andre eventyrspill, kun én vei gjennom spillet.

Godt håndtverk

Destination: Treasure Island er det jeg vil kalle for godt håndverk. Kheops har som sagt skaffet seg massevis av erfaring med eventyrspill, som de har utnyttet seg av for å skape et underholdende eventyr uten noen større feil eller mangler. Det eneste jeg vil kritisere er historien. Den begynner greit nok, men blir etter hvert temmelig dum. Dette er for så vidt ikke et spill hvor historie spiller noen viktig rolle, men så lenge man skal lage en etterfølger til en av tidenes mest populære romaner, bør man kanskje prøve å gjøre den bittelitt troverdig, i det minste. De få figurene du møter på din vei gjennom spillet er heller ikke spesielt interessante eller realistiske.

Blir det tid til litt romanse før skattejakten er over?

Men generelt er altså Destination: Treasure Island en veldig hyggelig opplevelse. Det mangler den friske følelsen fra Return to Mysterious Island og de fantasifulle gåtene og omgivelsene fra Journey to the Moon, men til gjengjeld er det litt mer velpolert enn disse titlene. Det kan virke litt som Kheops har funnet sin nisje, og ikke ønsker å endre for mye på formelen sin, noe som resulterer i solide produkter. Samtidig ser det ut som de har mistet litt av gnisten, for i motsetning til de tidligere nevnte spillene deres får jeg ikke følelsen av at Destination: Treasure Island ble laget av noen som virkelig elsker jobben sin.

I forhold til grafikken, følger Destination: Treasure Island i fotsporene til de tidligere Kheops-spillene, og leverer fargerike og flotte omgivelser, med massevis av detaljer og små animasjoner som får det hele til å virke mer levende. Teknisk sett har spillet heller lite å skryte av – alt er i 2D, og man kunne fint ha laget det samme spillet for fem år siden, men det er jo resultatet som teller. Lydsiden er heller ikke gal, med eventyraktig musikk og mye bakgrunnslyd.

Destination: Treasure Island er et koselig eventyr med en vanskelighetsgrad som gjør at det passer for hele familien. Selv om gåtene for det meste ikke er spesielt utfordrende, er de intelligente og underholdende. Det hele foregår i fargerike og hyggelige omgivelser, som understreker spillets familieappell. Destination: Treasure Island er nok litt for formelpreget til at jeg vil dele ut noen stjernekarakter, men jeg er overbevist om at en hver eventyrspiller vil sette pris på en tur til Skatteøya.

Merk: Destination: Treasure Island slippes i norske butikkhyller fredag 2. november.