Far West

Hva med et litt annerledes spill? Er du en av de som alltid har drømt om å drive din egen ranch? Far West gir deg muligheten. Greenwood Entertainment står bak spillet, og hevder å kombinere simulator, strategi og action på en ny måte. Det er for så vidt sant, men om resultatet er godt er en helt annen sak. Du spiller her rollen som en rancheier, og din oppgave er å selge flere kyr enn dine motstandere.

Livet som rancheier
Læringskurven er en av de bedre jeg har vært borte i. Nye elementer blir innført litt etter litt, uten at det rekker å bli verken kjedelig eller for enkelt. Ulempen er at dersom du får lyst til å spille gjennom oppdragene en gang til må du pine deg gjennom denne opplæringsperioden enda en gang, noe som fort blir i meste laget. I begynnelsen av spillet blir dessuten noen av oppdragene fort litt langtekkelige. Det er for eksempel ikke spesielt spennende å stirre på at kyrne formerer seg i et kvarter, men etter hvert som du blir en mer beholden mann med flere beitemarker, kyr og undersåtter blir det straks litt mer å følge med på. Er det ikke utfordring nok i å få ranchen til å gå med overskudd på normalt vis har du også muligheten til å kjøpe hoteller i byen, investere penger i jernbane eller stjele kveg fra naboranchen. Dersom du velger å satse på sistnevnte løsning må du for all del huske å bestikke sheriffen, ellers kan det gå deg riktig ille. Hvis du går lei av å spille mot de heller uintelligente motstanderne kan du utfordre kammeratene dine over nettverk eller internett. Spillet foregår på samme vis som i singleplayer, men forhåpentligvis tilbyr dine venner hakket mer interessant motstand (ellers bør du seriøst vurdere å bytte vennekrets).

Det er synd når et spill har så alvorlige feil at det går ut over spillopplevelsen. Dette er dessverre i aller høyeste grad tilfelle når det gjelder Far West. Det er ikke antallet bugs som er skremmende, men hvor alvorlige et par av dem er. Den kanskje verste av dem er at forsyningsvogner har en tendens til å ikke komme tilbake fra oppdrag. De tar fortsatt opp plass i vognskuret, men kan verken brukes eller selges. Da vognskuret kun har plass til to vogner tar det ikke lang tid før det er fullt av ikke-eksisterende vogner. Prøver man da likevel å sende ut en vogn får man "Runtime Error" og kastes tilbake til Windows i heller laber oppløsning. Er man uheldig og lagrer etter at en vogn har bestemt seg for ikke å vende tilbake er det bare å starte oppdraget på nytt, da det er umulig å klare seg uten disse vognene.

Jeg har til nå mistet tre eller fire lagringer på denne feilen. På samtlige hadde jeg brukt timevis på å stable en skikkelig ranch på beina. Da er det langt mer fristende å bruke spillet som ballast i papirkurven enn å begynne på nytt igjen. Andre vanlige problemer er at det eneste tilgjengelige oppdraget er tutorial, og at spillet ikke vil starte i det hele tatt. I tillegg er den kunstige intelligensen så begrenset at personer/dyr blir stående i evigheter å stange mot en husvegg eller lignende. De to sistnevnte rammet ikke meg, men av det offisielle forumet til spillet går det fram de nevnte problemer er svært vanlige. Når det slipper ut på markedet med så store feil kan en lure på om dette spillet har blitt betatestet overhodet. JoWooD ser heller ikke ut til å være interessert i å rette opp i problemene. Så vidt jeg kan se har ikke JoWooD postet en eneste melding angående problemene. Mange har forsøkt å sende e-post, men uten å få noe svar. Det er derfor ingenting som tyder på at feilene blir prioritert. Synd.

Det er ikke lett å bedømme et slikt spill. Det er tydelig at utvikler ikke har gjort jobben sin skikkelig. Flere alvorlige bugs ødelegger noen ganger spillopplevelsen fullstendig. Et par av disse feilene er så graverende at "bug" ikke føles som et dekkende ord. Det er ikke bagateller det er snakk om her, det dreier seg snarere om direkte mangler. Samtidig må det sies at spillet til tider er ganske artig. Man har stort sett nok å holde på med, og det er ganske tilfredsstillende å rappe alt kveget til konkurrenten, eller gjøre seg en karriere som hotellsjef. Grafikken er ganske god til et slikt spill å være, men lyden og alle problemene trekker ned. JoWooD har i skrivende stund ikke kommentert feilene, og det vites derfor ikke om en patch er på vei. Jeg vil derfor på det sterkeste fraråde dette spillet, i alle fall til en patch er å oppdrive. Da kan kanskje dette spillet bli en artig og særegen spillopplevelse for deg som liker business simulatorer og ville vesten. Til slutt et lite tips: Ikke selg absolutt alle kuene, det er ikke gunstig for avlen. Tro meg, jeg snakker av erfaring.