topp
topp

Fenomenet Nethack

Lett å lære, vanskelig å mestre

Med en kommandoliste så lang som et vondt år, er det lett å konkludere med at Nethack må være et av tidenes vanskeligste spill å begynne å spille. Det er imidlertid ikke tilfellet. Det grunnleggende Nethack-gameplayet er nemlig veldig enkelt. Du beveger deg med piltastene, og hvis du prøver å bevege deg i retningen av et monster som står ved siden av deg, vil du automatisk angripe det med nærkampvåpenet ditt. I tillegg til det å bevege seg, trenger du bare å huske en håndfull kommandoer. Det å kunne spise er jo for eksempel ganske essensielt, mens det å kunne skrive en beskjed ikke er det.

Jeg, kattungen min og en gekko
Jeg, kattungen min og en gekko

I utgangspunktet er altså Nethack rimelig lett å komme inn i. For å kunne spille for å vinne, må du ha massevis av kunnskap og øvelse, men dette er slikt som kommer etter hvert. I starten bør målet bare være å holde deg i live så lenge som mulig (og få så høy poengsum du kan). Hver gang du spiller vil du lære noe nytt som du forhåpentligvis kan bruke til din fordel i en senere gjennomspilling. Du lærer ved å dø, og siden døden ofte kommer raskt uansett slipper du å være redd for å eksperimentere.

Hvorfor Nethack?

Hva er det så som gjør Nethack verd å spille, selv når vi har så mange langt mer moderne rollespill? For mange er det sannsynligvis den store variasjonen som frister til stadig gjenspilling. Du kan spille Nethack tusen ganger, og likevel oppleve noe nytt hver gang. I tillegg er det et virkelig intelligent spill – joda, i begynnelsen kommer du langt med å leke Rambo, men etter hvert som du begynner å spille for å vinne, innser du hvordan du kan utnytte deg av den store dybden og kompleksiteten for å løse vanskelige situasjoner på utradisjonelle måter.

Dette betyr at det som for de uinnvidde ser ut som en skjerm full av tilfeldige bokstaver og tegn, blir en verden med uante muligheter for de som setter seg inn i spillene. Det finnes svært få andre typer spill som kommer i nærheten av å tilby like mange unike muligheter og utfordringer som Roguelike-spill og varianter av disse. Nethack er et spill hvor alt kan skje, og utviklerne har laget fornuftige løsninger på selv de mest usannsynlige situasjoner.

Forbedret grafikk med Vulture's Eye
Forbedret grafikk med Vulture's Eye

La oss ta et morsomt eksempel. I Nethack er det mulig å forvandle seg til andre vesener, ved hjelp av magi. Du kan forvandle deg til omtrent hva du vil, fra slimklumper til titaner, og avhengig av hva du forvandler deg til, vil du få nye egenskaper. Om du forvandler deg til en drage, kan du for eksempel blåse ild og fly (i tillegg til at skjellene på kroppen din er en utmerket rustning).

Men det stopper ikke her. Spiller du en kvinnelig figur, har du nemlig også muligheten til å legge drageegg, noe som gjør Nethack til et av få spill hvor du faktisk kan få barn. Når eggene klekkes kan de små drageungene fungere som utmerkede kjæledyr. Du kan med andre ord herje rundt i grottene med din egen lille dragehær, om det er det du ønsker.

Dette er bare et lite eksempel på alle de tusenvis av mulighetene du får i Nethack. Man kunne utvilsomt brukt flere sider på andre slike eksempler, men det skal jeg ikke gjøre. Poenget er i alle fall at uansett hva du kommer på å gjøre mens du spiller, er sjansene store for at utviklerne har tenkt på det før deg.

Nethack i 3D (noegnud)
Nethack i 3D (noegnud)

Droppe tastaturgrafikken?

Vi har tidligere vært inne på spillets grafikk. I utgangspunktet er den som sagt ekstremt enkel, noe som selvsagt vil få mange til å rygge langsomt og nervøst bort fra spillet. Men den enkle symbolgrafikken har sine fordeler. Den største av disse er at spillet kan være så komplisert og variert det vil, uten at det av den grunn behøver å ha komplisert grafikk. Ved hjelp av symboler klarer man ved et tastetrykk å formidle det det ville tatt uker å lage i en moderne grafikkmotor.

I og med at Nethack har åpen kildekode, er det imidlertid mange som har prøvd å forbedre spillsets utseende og brukervennlighet. Et av de mest spennende prosjektene er noegnud («dungeon» baklengs – artig eksempel på nerdehumor), hvor man etter hvert håper på å gi spilleren mulighet til å se de mørke grottene i ekte 3D. Selv om dette ikke er implementert enda, gir programmet deg mulighet til å spille Nethack med isometrisk grafikk og et grafisk brukergrensesnitt. Et annet populært alternativ er Vulture's Eye, som også har isometrisk grafikk.

Om du skulle ha lyst til å finne ut hvorfor Nethack fortsatt holder seg så populært og stadig dukker opp i lister over tidenes beste spill, er det bare å laste det ned. Spillet har en innebygd manual, og det offisielle nettstedet har også en guide som kan hjelpe deg i gang.

Kommentarer (21)

Forsiden akkurat nå

Til toppen