Intervju D-Pad Studio

Selv om det er mye jobb å gjøre så er det høy stemning hos D-Pad. Fra venstre: Henrik Andersen, Simon Andersen, og Jo-Remi Madsen. (Bilde: Marius Kjørmo)

Disse nordmennene har blitt verdenskjent fra gutterommet

Vi besøkte Owlboy-utviklerne D-Pad for å lære hvordan det er å være indieutvikler i Norge.

ASKØY (Gamer.no): I stua sitter pappa og leser avisen. Vi hilser høflig i det vi beveger oss opp trappen og inn på gutterommet. Det føles i grunn mer som om vi er på kameratbesøk enn på befaring hos et av de mest omtalte norske spillstudioene. På loftet er et rom med rød tapet med blomsterbord hvor de tre Owlboy-musketerene tilbringer det meste av sin våkne tid.

Vi er i Ask, en times busstur fra Bergen sentrum, for å møte de gutta som utgjør kjernen i D-Pad Studio. 

Jo-Remi Madsen. FOTO: Marius Kjørmo.
Jo-Remi Madsen på kontoret på Askøy. (Foto: Marius Kjørmo)

– Velkommen til verdens navle, hilser Jo-Remi Madsen ironisk, og viser vei. I tillegg til å programmere er den energirike spillutvikleren også ansvarlig for å holde kontakt med presse og fans.

Utviklerstudioer er som regel litt kalde og sterile kontorlandskap. Ofte har de artige navn på de forskjellige møterommene, en resepsjon med en vakt som skal holde den mest innpåslitne fansen unna og et eget «kreativt» område med biljard- og bordtennisbord. Huset på Askøy står i sterk kontrast til dette bildet. Her er det varmt og personlig, kanskje ikke så overraskende siden dette er hjemmet til Madsens foreldre.

Det norske spillutviklermiljøet opplever for tiden en aldri så liten indiebølge. Flere av landets små utviklere er i ferd med å lansere sine mye omtalte spill, og D-Pad Studios har fått mye positiv oppmerksomhet rundt sin spillhelt Otus. Det gjenstår fortsatt mye arbeid for at den bevingede protagonisten skal få se dagens lys, og det lille kontoret er i bruk nesten døgnet rundt.

Les kommentarene (4)

Owlboy Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 1. november 2016
  • Plattform: Windows

Forsiden akkurat nå

Til toppen