Sniktitt

Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim

I løpet av de cirka 30 årene data- og konsollspill spill har eksistert som en populær underholdningsform, har mange kjære navn kommet og gått. Eldre spillere husker en mengde gode spill som tross popularitet og gode salg aldri fikk etterfølgere eller vedvarende serier. Etter hvert som tiden gikk, ble de glemt bort av det store flertallet, og forvist til historiebøkene. Det er uvanlig at slike spill får noen ny sjanse, men noen ganger har de flaks. Det hadde Majesty: The Fantasy Kingdom Sim.

Kongerike under angrep

Vis større

Trailer: Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim


Det var en gang et strategispill

Majesty kom opprinnelig ut i 2000, og var et unikt strategispill, ulikt det meste som har kommet ut både før og etter. Du fikk rollen som en konge i en fantasiverden med monstre, helter og skjulte skatter. I utgangspunktet så Majesty ut som et hvilket som helst sanntidsstrategispill. Du bygde forskjellige typer bygninger, kjøpte oppgraderinger og trente opp soldater som kunne kjempe for deg, og alt dette fungerte omtrent som i Age of Empires. Området hvor Majesty skilte seg ut var i forhold til kamp. Du hadde nemlig ingen direkte kontroll over styrkene dine - de vandret rundt og gjorde det de følte for, og du kunne ikke beordre dem til å angripe en spesifikk fiende eller dra et spesielt sted.

Du var imidlertid ikke helt maktesløs. Selv om du ikke kunne tvinge noen til å angripe det store skogtrollet som vandret inn i landsbyen din for å få seg litt bondekost, kunne du oppfordre dem til å gjøre det. Og hvordan? Ved hjelp av penger, selvfølgelig. Hvis du ønsket å bli kvitt skogtrollet, utlovet du en dusør til de som drepte det, og vips ble det plutselig langt mer interessant for styrkene dine å risikere livet. Jo større dusør, jo flere interesserte.

Majesty leverte et unikt og spennende gameplay, og fikk en god mottakelse både hos spillpressen og spillere. Spillet fikk også en populær ekspansjonspakke etter hvert. På tross av dette, kom det aldri noen skikkelig etterfølger, og i 2005 gikk utvikler Cyberlore ut av det tradisjonelle spillmarkedet, etter at utgiveren deres gikk konkurs. Alt tydet på at serien var død og begravet for godt.

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu.
Der ingen skulle tru at nokon kunne bu.

I 2007 kom imidlertid flaksen jeg nevnte tidligere. Den svenske utgiveren Paradox Interactive kjøpte rettighetene til Majesty-navnet, og planen var å bringe serien på beina igjen. Året etter fikk vi den offisielle kunngjøringen om at Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim var under utvikling hos 1C Ino-Co, det russiske utviklerstudioet bak det glitrende turbaserte strategispillet Fantasy Wars, og det kommende Elven Legacy.

Født på ny

Majesty 2 følger veldig tett i fotsporene til originalspillet. Konseptet er det samme, og gameplayet virker på mange måter nesten identisk. Utviklerne har med andre ord ikke gjort noen særlige forsøk på endre oppskriften fra år 2000. Det eneste området hvor Majesty 2 skiller seg kraftig fra forgjengeren er grafikken. Her er alt i tre glatte dimensjoner, med realistisk fysikk og et høyt detaljnivå.

Som i det første spillet, kan du i Majesty 2 trene opp en rekke forskjellige typer soldater, som så vil bevege seg fritt rundt på brettet, avhengig av hva de føler for å gjøre. Utvalget jeg har testet inkluderer standard soldater med sverd, tyver, magikere og jegere med pil og bue. I tillegg til at hver type soldat har ulike egenskaper og utstyr (naturlig nok), har de også ulike måter å oppføre seg på. En tyv er for eksempel både grådigere og feigere enn en soldat, og vil ikke nøle med å stikke av om hun kommer i en vrien situasjon.

Her beskyttes arbeideren mot fiender.
Her beskyttes arbeideren mot fiender.

Det er verd å nevne at soldatene dine blir mektigere etter hvert som de får erfaring, så det at de velger å rømme fremfor å kjempe til døden er ikke nødvendigvis negativt. Faktisk er soldatene litt som typiske spillere i et actionrollespill – de løper rundt og kjemper med slemminger for å få erfaring og plukke med seg skattene som slemmingene mister når de dør. For å gjøre jobben lettere for dem kan du blant annet få smeden din til å lage oppgraderte våpen og rustninger, og forske frem helsedrikker som de kan ha med seg, og drikke når de er i fare. Slik tjener også du penger, for soldatene betaler for seg med byttet sitt.

For å sikre pengebeholdningen i kongeriket ditt, slik at du kan fortsette å utlove dusører, samt oppgradere bygningene dine og produsere nytt utstyr, kan du også drive handel. Rundt om på kartet kan du bygge handelsstasjoner, og sende karavaner for å tjene penger. Men igjen er det viktig å holde dem beskyttet. Det finnes heldigvis flere typer dusører som kan utloves, og en av disse lar deg velge vennlige enheter eller bygninger, og sette opp en generell beskytt-ordre. Når du gjør dette, vil soldater (forhåpentligvis) komme for å beskytte dette objektet. De får gradvis utbetalt penger mens de beskytter, helt til belønningen er utbetalt fullstendig. Dermed kan du midlertidig beskytte en viktig bygning, eller en karavane på vei gjennom et monsterbefengt område.

Avslappende og kaotisk samtidig

Majesty 2 føles på én måte veldig avslappende, fordi du ikke får direkte kontroll over styrkene dine. Dermed blir det en avstandsfølelse mellom deg og kamphandlingene, og mye av tiden kan gå med til å se på det som skjer, i stedet for å aktivt ta del i handlingen. Samtidig har spillet mange øyeblikk som er omtrent så langt fra «avslappende» som det er mulig å komme, og grunnen er den samme avstanden mellom deg og hendelsene. Hvis en viktig bygning er under angrep, og du ikke har vært rask nok til å utlove en dusør på bandittene som er ansvarlige, er det lett å føle seg litt maktesløs når styrkene dine har alt annet i tankene enn å redde bakenden din.

Fantasy-spill må ha levende skjeletter. Slik er loven.
Fantasy-spill må ha levende skjeletter. Slik er loven.

Det er heldigvis ett område hvor du får direkte kontroll, noe som kan redde deg ut av slike nødssituasjoner. Spillet gir deg nemlig også muligheten til å bruke magi (for eksempel ved å sende lyn i hodet på fienden eller helbrede styrkene dine), og da er det bare å peke på det du vil ramme, og klikke. Men magi koster penger å kaste, og bør ikke brukes i utide. I sniktittversjonen var magiske angrep kanskje litt i overkant kraftige (du vet en funksjon er ubalansert når det føles som om du jukser når du bruker den), men jeg regner med det balanseres bedre før utgivelse i juni.

Konklusjon

Versjonen av Majesty 2 som jeg har testet bar preg av å være tidlig kode, og den var heller ikke veldig rik på innhold. Det er derfor litt for tidlig å prøve seg med noen fornuftig kvalitetsbedømmelse, men skal innrømme at jeg liker det jeg har sett så langt. Spillet er trofast mot forgjengeren, samtidig som det kommer med noen små nyheter som Majesty-tilhengere utvilsomt vil sette pris på. Det jeg er mest usikker på har med variasjon å gjøre – grunngameplayet virker solid, men det gjenstår å se i hvor stor grad utviklerne klarer å gi oss varierte utfordringer som sørger for at spillet varer.

Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim kommer både til Xbox 360 og PC. Jeg har kun testet PC-versjonen.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen