Mass Effect 2 husker deg

Mass Effect 2 husker deg

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Da du spilte Mass Effect gjorde du mange avgjørelser. Hjalp du dine venner da de trengte deg? Oppførte du deg høfflig overfor rådet på The Citadel? Lurte du med deg Liara under sengeteppet? Når Mass Effect 2 kommer kan handlingene du foretok deg i det første spillet komme tilbake å hjemsøke deg.

I et intervju med PCWorld forklarer Carey Hudson, som er Lead Producer på spillet, hvordan Mass Effect-trilogien bruker save-filene dine fra spill til spill. Det har lenge vært annonsert at spillerne må spare på dataen som spillet lagrer, men mange har nok trodd at det ville primært være snakk om utseende og enkelte detaljer som ville bli overført. Slik blir det altså ikke.

Var du snill eller slem mot din trofaste fan, Conrad Verner?
Var du snill eller slem mot din trofaste fan, Conrad Verner?

Hudson kan fortelle at Mass Effect lagrer hundrevis av avgjørelser som vil ha innvirkning på de kommende oppfølgerne. Han forklarer at dette har vært planlagt hele tiden og mener at det å ha en slik overføring mellom spill er et helt unikt konsept. Et eksempel fra det originale spillet som nevnes er når du møter den entusiastiske, og litt plagsomme, Conrad Verner. Han er en stor fan av deg og vil gjerne ha et signert fotografi. Mye tyder på at vi ikke har sett det siste av Conrad og hvordan du håndterte møte med ham vil spille inn på Mass Effect 2. I tillegg til mange slike hendelser vil også de store avgjørelsene du gjorde i spillet huskes. Hudson nevner spesielt at hvordan du tråkler deg gjennom slutten av spillet vil ha store konsekvenser på hvordan verden ser ut neste gang du returnerer til The Citadel.

Påvirkningene manifesteres på mange ulike vis. Gjennom dialog med personer du møter, skilter og beskjeder du ser og hører, og det kan til og med reflekteres i kunst og musikk som du får oppleve underveis. Hudson lover at dine tidligere avgjørelser vil få en meningsfull konsekvens og at din reise gjennom de forskjellige spillene vil bli vevet sammen fra begynnelse til slutt.

Det blir spennende å se hvor stor innvirkning de klarer å lage av dine tidligere handlinger, og hvordan spillet blir dersom du starter med en ny karakter. Vi håper i hvert fall at dette kan implementeres på en måte som gir noe ekstra til spillet og at det ikke bare blir en gimmick.

(Kilde: pcworld.com )

Kommentarer (15)

Forsiden akkurat nå

Til toppen