NHL 2K3

Det er på tide å la pucken fly. Forbered deg på å slåss, både verbalt og fysisk. Isen er klargjort, lagene er klare og publikum venter spent på at kampen skal starte. Det er tid for hockey. NHL 2K3 er et sportsspill basert på en serie som tidligere har blitt utgitt på Dreamcast i et par år.

Og han skyter... til venstre
Kommentarene i spillet er av den typen som du går lei av etter ca 15 minutter. Standardkommentarene hagler, og kommer om og om igjen – for det meste litt senere enn de burde. For en som er vant til EA sine sportskommentarer blir det rimelig stusselig. I EA sine spill finnes det mange flere kommentarer, og mange av dem blir ikke tilgjengelig før langt ute i spillet. Alle vet vi at en del av kommentarene spilles inn uten at spillernavnet nevnes. Maskinen kombinerer kommentaren med spillernavnet, og desto glattere denne kombinasjonen gjøres desto mer ekte høres det ut. I NHL 2K3 tar dette for lang tid, mens den ikke engang er merkbar i EA sine titler. Spillet gir deg muligheten til vinne Stanley Cup, og her er det laget en egen videosnutt hvor du ser vinnerlaget ditt skøyte nedover isen mens de jubler over pokalen de har vunnet. Ålreit det, men de har glemt å lage kommentarer til denne triumfens stund. Kommentatorene preiker fortsatt om hvordan du bare trenger en seier til før du er med i cupen, og dette føles ikke særlig belønnende.

Du får også oppleve at den ene kommentatoren spør den andre et spørsmål, men du kan vente til dommedag på å få høre et svar – det kommer nemlig aldri. Det hender også at kommentatorene avbryter seg selv, og her også får man et lite øyeblikk med stillhet etter at den første setningen har blitt kuttet rett av. Det grenser til det ufrivillig morsomme. Lyden av publikum har mye å si for stemningen i et spill som dette, og her har produsenten gjort en middelmådig jobb. Det fungerer greit nok, men det finnes så mange bedre måter å gjøre det på – noe som NHL 2003 er et godt eksempel på. I EA sine titler er reaksjonene fra publikum fylt med følelser, og du skal ikke se bort fra at du må skru ned volumet på publikum et trinn eller to. Det er i hvertfall ikke nødvendig her.

NHL 2K3 er – tross alt – et solid gjennomført spill. Som hockeyfan behøver du ikke å skamme deg over å ha en kopi av dette spillet på hylla di. Men hvorfor bruke tid på det når det finnes et klart bedre alternativ? Det blir som å velge mellom et glass med skittent vann og et glass med rent vann. Det er godt mulig at NHL 2K3 er et mer realistisk spill enn EA sitt, men det har for mange mangler til at det fortjener å ta over kronen. Dersom du spiller hockey fanatisk dag inn og dag ut vil du sikkert kunne få noen timer med moro ut av dette spillet, men for de fleste vil dette være et dårlig valg. La Electronic Arts ta seg av hockeysporten på den sorte boksen inntil videre, og gi produsenten av dette spillet noen år på seg til å utvikle en verdig konkurrent.