Operation Air Assault

Operation Air Assault er et helikopterspill fra Interactive Vision (folkene bak helikoptersimulatorene i Search and Rescue-serien). Spillet utgis i K.E. Medias Best Buy-serie av lavprisspill, men det er her snakk om et fullstendig nytt spill og ingen nyutgivelse, slik spill i denne serien vanligvis er.

God gammeldags action
Operation Air Assault er ikke akkurat nyskapende, men det er et artig spill som for så vidt representerer en sjanger vi ikke ser alt for ofte. Spillet er som sagt ikke noen simulator, men helikopteret oppfører seg likevel rimelig realistisk, og det er fullstendig mulig å foreta manøvrer som fører til at du mister kontrollen over helikopteret. Det tar litt tid å lære seg å fly på en god måte, men med en times øvelse skulle det gå greit. De første oppdragene er ganske lette, så læringskurven føles helt riktig. Vanskelighetsgraden ellers i spillet er litt problematisk til tider, da det er en del variasjon i hvor vanskelige de ulike oppdragene er. Etter å ha slitt i godt over en time med et oppdrag kan det neste oppdraget være over på fem minutter.

I og med at dette spillet utgis i Best Buy-serien medfølger det ingen skriftlig manual. Det er litt problematisk, spesielt i begynnelsen, da det ikke finnes noen full oversikt over tastaturfunksjonene inne i spillet. En liste over disse kunne K.E. Media tatt seg råd til å inkludere. Det er faktisk ganske mange knapper å holde styr på. Dokumentasjonen på CD-en er forøvrig grundig nok. Apropos dokumentasjon, utviklerne kunne godt ha kikket litt på den dokumentasjonen som eksisterer rundt lovlig krigføring, da målet for et av oppdragene (angrep på en TV-antenne) gjerne kunne blitt anklaget for å være et brudd på Genève-konvensjonen.

Grei presentasjon
Grafikken er egentlig rimelig god, spesielt hvis vi tar prisen i betraktning. Landskapet ser realistisk ut, med fjell, daler og sletter. Det er mye lysebrunt og gult, noe som er naturlig i og med at spillet foregår i Midtøsten. Modellene ser helt greie ut, og apachehelikopteret er spesielt fint modellert (med en overbevisende virtuell cockpit). Eksplosjonene er også gode. Likevel må Operation Air Assault finne seg i å bli sammenliknet med Comanche 4, som totalt sett er mye flottere. Grafikken i Comanche 4 er mye mer variert og fargerik, og tar du med vanneffektene blekner Operation Air Assault helt bort i forhold.

Musikken, både i menyene og inne i selve spillet, er svært godt utført, og kunne glidd rett inn i actionfilmer som The Rock. Dessverre er utvalget melodier svært lite, inne i spillet er det faktisk bare to forskjellige melodier. Lydeffektene er gode. Et tegn på kvalitet er at lydene høres annerledes ut om du ser helikopteret fra cockpiten eller utenifra. Eksplosjoner og annet lyder dessuten overbevisende nok. Vittig er det også at når du flyr i lav høyde over fiendesoldater kan du høre at de skriker av frykt (jeg har heldigvis aldri blitt jaget av et tungt armert kamphelikopter, men jeg kan tenke meg at det ikke er det hyggeligste i verden).

Operation Air Assault er et morsomt spill som er vel verdt den lave prisen. Det er ikke et spill du vil bruke mange timer i strekk på, men et spill du vil kunne plukke opp og spille en liten stund, la det ligge, og så spille videre noen dager senere. Gameplayet kan være litt ensformig, men ikke så mye at spillet blir kjedelig på en stund. Operation Air Assault er mer realistisk (og gir en mye bedre følelse av å fly et helikopter) enn Comanche 4, men på mange andre punkter er det litt underlegent. Hvis du ikke bryr deg med realisme vil jeg anbefale at du heller prøver å finne Comanche 4 til en tilsvarende pris (det er jo rundt et år gammelt nå, så det burde være mulig). Ellers er faktisk Operation Air Assault et rimelig godt kjøp.