Sniktitt

Paradise Cracked

Paradise Cracked kan kanskje best beskrives som en cyberpunk-blanding av X-COM og Baldur's Gate. Spillet kvalifiserer i klassen "taktisk rollespill", og gir deg muligheten til å styre et større team med ulike personer i en stor, ganske fri verden hvor dine valg faktisk har betydning for fremdriften. Historien foregår i en forholdsvis nær fremtid, med alt det innebærer av svevende roboter og klasseskiller.

Side 1
Side 2

Humoristisk
Spillet mangler samtaletrær. Har du pratet med en person en gang, kan du være ganske sikker på at du har fått høre alt den personen har å si. Noen av de du møter gir deg hint og oppdrag, noen driver butikk hvor du kan gå til innkjøp av alskens maskinvare, men de fleste er ganske uinteressante. De spillbare karakterene er det lagt mye mer arbeid i. Du kan lese utfyllende bakgrunnshistorier, som ofte gjør en svært god jobb med å etablere figurene. Tekstene bærer svakt preg av å være skrevet av en person som ikke har engelsk som morsmål, noe som egentlig snarere bidrar til eskapismen enn det ødelegger. De inneholder dessuten ganske humoristiske biter, som for eksempel: "It feels funny when you know nothing of life except such funny words as cyberlink, implant and TR-connection yet in practice it means a 100 percent probabilty that you'll become a system administrator."

Har du sett filmen "Hackers" vil du dessuten raskt føle deg hjemme i rollen som hackeren, som sporter røde, store kvadratiske solbriller, fluffy trendhår og to krigsmalingsstrøk under høyre øye. Alle spillbare personer har en rekke karakteristikaverdier, slik som styrke, intellekt og treffsikkerhet. Noen av disse henger sammen, slik at en person som for eksempel er svært sterk, ikke samtidig kan være veldig fingerferdig. Spillet tar i bruk modellen hvor du går opp i nivå etter å ha skaffet en viss sum erfaringspoeng. Ved å gå opp i nivå får muligheten til å fordele nye poeng i ferdighetskategoriene. Erfaringspoeng kan du få ved å drepe fiendtlige enheter, fullføre oppdrag eller lykkes i andre ting du forsøker deg på, som for eksempel å hacke en minibank. Det er også mulig å ta i bruk såkalte "cyber implants" - altså tekniske innretninger som forbedrer dine evner på ett eller flere områder.

Sjokkrosa estetikk
Grafikken i Paradise Cracked kommer neppe til å være det som selger spillet. Utviklerne har valgt å gå for en mildt sagt interessant stilretning, med sjokkrosa og grønn som de viktigste fargene i grensesnittet, mens selve byen realiseres med et mer realistisk fargeskjema. Områdene du beveger deg over, er fylt med forskjellig innhold som bygninger, parkanlegg, trikkevogner, bankterminaler og annet man ville kunne finne i en fremtidsby. Spillet deler videre det urbane området i fire sjikter. De nedre nivåene av bymylderet benytter seg som man kan vente av småskitne, mørke gatehjørner og glorete neonplakater.

Lenger opp vil man kunne finne områder mer i tråd med det virtuelle paradiset menneskene mener å ha skapt, med finere boligområder, hypermarkeder og superskrapere, og i lysere fargetoner. Rent teknisk tar spillet i bruk tidsriktig 3D, med de muligheter det innebærer for zooming og rotasjon. Du låses imidlertid til en kameravinkel som står mellom 90 og 30 grader på bakkeplanet, slik at det ikke er mulig å emulere førsteperson ved å legge kameraet helt nedtil bakken. Noe du vil legge merke til i spillet, er lydsiden. Det hele er foreløpig heller sparsomt når det gjelder trasking, åpning av dører og andre ting som normalt skaper lyd, men musikken er verdt å høres. Produksjonen er ikke den sterkeste; det er tydelig at musikken ikke er det øverste punktet på budsjettet, men komposisjonene overbeviser. I den nedre delen av byen strekkes det rolige synthlandskap mellom høyttalerne, akkurat så halv-anonymt som det bør være for å skape følelsen av en verden som nesten har knelet for godt.

Alt i alt ser Paradise Cracked ut til å bli en interessant tittel. Spillet bærer preg av å være dannet med litt sparsommelige midler, men er likevel fylt av spennende designidéer og mørke, regnfulle fremtidsvisjoner. Det at spillet til en viss grad faktisk simulerer verdenen, gjør at opplevelsen og historien kan endre seg ganske drastisk ved andre gangs gjennomspilling. Spillet implementerer en realistisk fysikkmodell, hvor alle objekter kan ødelegges, vinduer knuses og karakterer dyttes bakover av en eksplosjon. Alle ødeleggelser av omgivelsene blir dessuten lagret, slik at et krigsherjet område ser like begredelig ut når du vender tilbake. Det eneste som gjenstår før spillet slippes, er oversettelsen fra russisk til engelsk. Derfor er det en smule snodig at utgivelsesdatoen ikke er før i september. Grafikken kommer til å tape seg enda en smule innen den tid, så den avgjørelsen er vanskelig å forstå. I alle tilfelle ser Paradise Cracked slik det framstår nå ut til å bli spennende, enten du er taktiker eller rollespiller.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden