Anmeldelse

Ratchet & Clank: Going Commando

Heltene fra et av fjorårets mest kritikerroste spill vender tilbake - til ellevill jubel fra iallfall én anmelder. Radarparet må igjen ut på nye eventyr for å opprettholde ro og orden i en fjern galakse, og frister igjen norske forbrukere i et spill av forholdsvis store dimensjoner.

Side 1
Side 2
Side 3

Oppgradere, oppgradere og oppgradere
Artige konsept mangler det ikke på i R&C: GC. Fra rollespillenes verden har man lånt konseptet om XP, poeng man får tildelt etter hvert som man nedkjemper flere og flere fiender. I det du når et visst nivå får du oppgradert helsekapasiteten din og er klar for enda flere stygge monstre. I samme åndredrag bør det også nevnes at våpnene du innbefatter deg med, etter en viss tid og jevnlig bruk også vil bli oppgradert til nyere og sterkere artsfrender. Ikke nok med at både du selv og våpnene dine kan oppgraderes, men romskipet du benytter i de ulike romskipssekvensene kan selvfølgelig også gjennomgå en transformasjon.

Heltene våre befinner seg som oftest i et praktisk samspill med Clank hengende på Ratchets rygg, men i enkelte sekvenser er Clank nødt til å ta affære på egenhånd. Når dette skjer får du i tillegg et utvalg av små robotduppeditter som kun blir overgått av utvalget i høstkatalogen til Clas Ohlson. Disse små robotene kan utføre et vell av ulike funksjoner, og gir spillet enda en ny dimensjon. Det er dessverre ikke ofte du får benyttet disse små, systematiserte skapningene, men de gangene de sniker seg fram er det duket for virrende lek over alle gulv.

Etter en slik omtale med nesten bare positive ord, skal det letes godt for å finne noen negative trekk ved spillet. I bunn og grunn er det kun smådetaljer som gjør at dette spillet ikke får tildelt en tier av undertegnede. Det er til tider et par ørsmå problemer med kamerafunksjonen (blant annet klarte jeg å få kameraet til å sette seg fast under en heis jeg sto på) og ikke alle våpen har like intuitive bruksområder. Det er selvfølgelig begrenset med hva man kan få til med et slikt utrolig utvalg av våpen samtidig som man ønsker å opprettholde orginalitet på de forskjellige nivåene, men det er unektelig et visst savn.

Konklusjon
Med en varm og god humor, godt karakterdesign og et stillehav av spennende våpen og oppgaver er det få tegn som tyder på at dette ikke vil bli en av julens store spill- og salgsopplevelser. Alle de ulike oppdragene og forskjellige elementene på planetene sørger for at dette i tillegg til å være en unik spillopplevelse, også varer lenge. Det er mangfoldige timer med spilling gjemt i denne tittelen og det er garantert ikke over selv om du har spilt deg igjennom spillet. Selv om jeg velger å ikke gi R&C: GC en tier, må du for all del ikke la noen av de svært få negative elementene stoppe deg fra å gå til innkjøp av det som etter all sannsynlighet er årets beste plattformspill.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden