RTL Ski Springen 2003

Den gamle mykpornokanalen RTL har lånt navnet sitt til et spill for deg som elsker skihopping. På mange måter holder de seg innenfor et fagfelt de har greie på. Skihoppere og pornostjerner har nemlig flust med felles arbeidsrutiner: Trønderbart, godt med glidemiddel, kondomdrakt, riktig sats (stopp meg nå, før Tore Ryen kommer og gir meg en kos).

Vel, temaet er kanskje litt spesielt og utvilsomt originalt i sportssjangeren. Det gir også spillanmeldere anledning til å benytte dårlige ordspill som "kommer RTL Ski Springen 2003 til å lande på kulen?", "19, 19, 19.5 i stil" eller "vi hopper i det". Plusspoeng for anmelderen, men har tyskerne klart å snekre sammen et godt spill for den jevne hopptilhenger?

Fliegt wie ein Adler
RTL Ski Fliegen 2003 handler selvfølgelig først og fremst om å hoppe på ski - enten som enkeltdeltager eller som manager for et lag. Basert på et ukomplisert grensesnitt hvor spilleren kontrollerer hele hopp-prosessen med kryssknappen og venstre analogstikke, skal du få best mulig fart i unnarennet, satse i riktig sekund og styre hopperen gjennom lufta til et saftig telemarknedslag. Eller til enda saftigere beinbrudd og påfølgende uføretrygd. I sann pedagogisk ånd begynner vi med kritikken: Dette enkle kontrollsystemet har en stor feil - det er rett og slett umulig å beregne nøyaktig hvor du treffer på hoppkanten. En søyle viser hvor langt du har igjen før nullpunktet, men den er vanskelig å lese. Det er også vrient å beregne nedslaget på grunn av det samme problemet med oversikten. Selv på enkleste nivå er det fantastisk trøblete å henge med gjennom alle tre omgangene uten å gå i bakken på en uheldig måte. Paradoksalt nok er manager-modus på den annen side alt for lett fordi du kan velge å la maskinen hoppe for deg. Første gang Gamer.no spilte gjennom en hel sesong som manager endte vi opp som vinnere av serien, flere titalls poeng foran nærmeste konkurrent på grunn av perfekt gjennomførte maskinhopp. Avhengig av hvor høyt du kommer på premielista får du en pengesum og et antall erfaringspoeng. Disse erfaringspoengene kan du bruke til å stige i levels (som et RPG), mens visse andre ferdigheter som motivasjon, hoppstyrke, vekt og fysisk form bare kan forbedres med hard trening utenfor konkurransene. Pengene brukes til å kjøpe bedre utstyr, en smøringsekspert for å få fart på skiene eller trenere av varierende dyktighet. Alle disse mulighetene for å pusle og stelle med hopperen gjør at RTL Ski Springen av og til føles som østerriksk Tamagotchi-morro.

Dessverre inneholder spillet alt for få objekter å handle med - hvis du deltar som manager og lar maskinen ta seg av hoppingen har du snart innkassert nok euro til å kjøpe det meste av det beste. Det er heller ikke på langt nær nok attributter å forbedre på hopperen. I tillegg til de fire hovedkategoriene vi har nevnt, kan du jobbe med fire andre mer grunnleggende talenter (for eksempel hvor god du er i lufta) når du stiger i levels. I tillegg til hovedligaen finnes en rekke alternative konkurranser med pokaler og penger å vinne. Ut fra en datooversikt kan du bestemme hvilke konkurranser du vil delta i, men som speakeren selv sier: "Det sies at de beste flykapteinene er de som har flest landinger og avganger. Det samme gjelder for skihoppere."