Ship Simulator 2008

Tiltrekkes du av sjøluft, måkeskrik og bølgeskvulp? Kanskje Ship Simulator 2008 er spillet for deg.

Ship Simulator 2008 er sannsynligvis det mest realistiske spillet i sin klasse. Her får du ta kontroll over alt fra speedbåter til store cruise-skip, og slå deg løs i en rekke ulike havnemiljøer (eller ute på åpent hav om du ønsker det). Selvfølgelig bør du unngå å støte på grunn eller krasje i ting, noe som kan være lettere sagt enn gjort om du forsøker å lukeparkere med en oljetanker eller styre et containerskip opp en smal kanal.

Se trailer fra spillet

Trailer: Ship Simulator 2008

• pc
  • simulator
  • ship simulator
  • båt

Det er når du får slike utfordringer at Ship Simulator 2008 viser seg fra sin beste side. Det å navigere et gigantisk skip i smale omgivelser kan være virkelig utfordrende, og selv om skipet går langsomt er det en jobb som krever at du hele tiden holder konsentrasjonen på topp. Her gjelder det å ha følelsen for hver lille bevegelse og være oppmerksom på når du må korrigere kursen og hastigheten. En liten feilkalkulasjon kan raskt føre til at du dundrer i kaien med et brak, for bremser er det dårlig med på sjøen.

Ship Simulator 2008 beviser dermed at det å lage en simulator basert på noe så kjedelig som skip, faktisk kan resultere i god underholdning. Når spillet gir deg skikkelige utfordringer med store skip, er det virkelig moro. Hadde det vært slik at denne typen gameplay var representativt for spillet, så hadde jeg ikke hatt det minste problem med å anbefale det varmt til alle som er ute etter noe litt annerledes.

Passivt gameplay

Men slik er det ikke. Er det én ting som preger Ship Simulator 2008, så er det venting. Det å legge til og fra kai er nemlig bare en del av jobben du må gjøre, og resten av arbeidet foregår i store havnebassenger eller på åpent hav, der du kan sitte i flere minutter mellom hver gang du beveger fingrene bort til tastaturet for korrigere kursen litt. Her gjelder det å finne frem lesestoffet eller DS-en, for spillet har ingen tidsaksellerasjonsfunksjon, og hvis noe tar lang tid i virkeligheten, tar det lang tid også i Ship Simulator 2008.

Dette er i utgangspunktet ikke så negativt som en kanskje skulle tro. Det er lett å la seg hypnotiseres av den ensformige motorduren til båten, bølgeskvulpen og omgivelsene som langsomt glir forbi. Man har det kanskje ikke direkte morsomt, men samtidig er det på en rar måte litt givende. Man får tid til å la tankene vandre på helt andre ting mens man spiller, omtrent som man gjør når man går på tur i skogen eller kjører med langsom småbåt i virkeligheten.

Det hjelper også at omgivelsene stort sett er verd å se på (med mindre du er på det åpne havet). Detaljnivået på de individuelle bygningene er ikke spesielt høyt, men hvis man sammenligner havneområdene i Ship Simulator 2008 med de virkelige områdene de er basert på, vil man finne ut at utviklerne har tatt med overraskende mange detaljer. Skipene er også rimelig detaljerte, og du kan labbe rundt på dekk hvis du ønsker å se omgivelsene fra et litt mer realistisk ståsted. Spillets versjon av Titanic er spesielt detaljert, og veldig artig å se fra dekk. Styrehusene burde imidlertid vært mye mer interessante enn de er i dette spillet.

Kjedelig?

Likevel er det ikke til å komme fra at venting preger gameplayet i alt for stor grad. Det å kritisere spillet for dette er kanskje litt urettferdig. Ship Simulator 2008 handler om å kjøre skip, og det å kjøre skip innebærer veldig mye venting i virkeligheten. På den måten er det bare realistisk at det samme gjelder i spillet. Men uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg ikke å forstå hvordan det å se på at et skip beveger seg langsomt fremover i femten minutter kan defineres som god underholdning.

Spillet har også en del mindre båter som du kan kjøre med, men disse er jevnt over ganske kjedelige å bruke. De har ingen av utfordringene til de store skipene, og ingen av de gledene man får av å kjøre småbåt i virkeligheten. Speedbåt-sekvensene er for eksempel gørrkjedelige, og stuntene du må utføre er aldri mer avanserte enn å sikte deg inn på ulike hopp. I tillegg er førstepersons-kameraet på speedbåten unyttig, samtidig som man totalt mister fartsfølelsen når man ser handlingen utenfra.

Det virker som oppdragene i spillet har blitt designet i hui og hast, for det er bare en del av dem som faktisk klarer å fokusere på de aspektene av Ship Simulator 2008 som faktisk fungerer godt. Totalpakken inkluderer nemlig alt for mange oppdrag som ber deg kjøre lange strekninger med uinteressante småbåter eller sender deg ut på kjedelige sjøreiser hvor ingen ting skjer. Noen oppdrag gir deg kontroll over flere skip samtidig, lar deg leke med kraner eller ber deg om å taue andre skip (i et oppdrag må du til og med taue en oljerigg ved hjelp av to slepebåter – langt fra noen lett oppgave skal jeg love deg), og disse fremstår som høydepunkter i spillet.

Jeg kan også nevne enkelte andre ting som forsurer opplevelsen. For eksempel mangler muligheten til å lagre spillet underveis i oppdrag, noe jeg ser som en nødvendighet i et spill hvor oppdrag kan ta over en halv time. Mengden oppdrag er også begrenset (uten at vi får mulighet til å lage flere selv), og mange av de oppdragene vi får fokuserer for mye på tull med småbåter eller lange venteperioder med store skip. Dessverre har det også sneket seg inn en del småfeil i spillet, som ødela et par av oppdragene for meg.

Ingen modifiseringsmuligheter

En av de største grunnene til at Flight Simulator-serien er så vellykket, er det muligheten til å laste ned modifikasjoner skapt av spillerne. Slikt støtter ikke Ship Simulator 2008. Utviklerne er faktisk så tydelige på at de ikke ønsker tukling med spillet, at hvis du forsøker å manuelt endre konfigurasjonsfilene slik at du får bølger større enn fire meter, vil du miste muligheten til brukerstøtte – også om du avinnstallerer spillet og installerer det på nytt. Tro det den som kan.

Hadde det vært mulig for engasjerte sjeler i brukermiljøet å legge til nye skip og omgivelser (eller i det minste nye oppdrag), så hadde spillet virket mye mer interessant. Tenk å få seile inn Hardangerfjorden med Hurtigruta eller kjøre danskeferja forbi Oksøy Fyr og inn i Kristiansand? Ordentlige modifiseringsmuligheter er noe utviklerne i VStep ganske enkelt innføre om Ship Simulator-serien skal ha noen fremtid.

Utviklerne jobber forøvrig med en gratis oppdatering for spillet, som skal lanseres til høsten. Denne gir oss flerspillermuligheter, muligheten til å lage egne oppdrag (men ikke skip eller omgivelser), lagremuligheter i oppdragene, en vannscooter og en luftputebåt og fare for at skipene faktisk kan synke når de skades under vannlinjen. Alt dette er vel og bra, men dette er for det meste funksjoner som helt klart burde ha vært tilgjengelige ved lansering. De aller fleste forventer vel at man, i en realistisk sjøfartsimulator, skal kunne synke.

Først og fremst vil jeg presisere at Ship Simulator 2008 i bunn og grunn ikke er et dårlig spill. Det gjør jobben sin helt greit, med noen få unntak, og hvis du drømmer om å stå bak roret på en stor bilferje eller oljetanker, er dette spillet for deg. Det største problemet er imidlertid at utviklerne sliter med å utnytte seg av spillets egentlige potensial. Takket være oppdragsdesign av høyst variabel kvalitet kan Ship Simulator 2008 noen ganger være både underholdende og utfordrende, og andre ganger være like morsomt som å se på at maling tørker.

Når spillet ber deg navigere deg gjennom trange havner med større skip, er det spennende og moro. Når det ber deg om å sitte og glane på skjermen i ti minutter, mens skipet ditt surrer seg fremover på åpent hav, er det ikke moro i det hele tatt. Dessverre fokuserer mange av oppdragene litt for mye på ting som ikke er underholdende til at jeg kan anbefale det til andre enn de mest interesserte. Forhåpentligvis blir det en orden på dette når brukermiljøet slipper til, og kan lage egne oppdrag til høsten.