Resident Evil Re:Verse
Sniktitt
Resident Evil Re:Verse (Foto: Capcom)

Resident Evil Re:Verse

Halvhjertet flerspillerforsøk

Re:Verse virker uinspirert, selv om det har noen gode idéer.

Resident Evil-serien virker til å være på en stødig kurs om dagen. Etter at det sjuende hovedspillet fikk serien tilbake i rampelyset, har Capcom gitt ut to gode nyversjoner. Med enda en oppfølger på horisonten er det ingen grunn til å tro at ting roer seg på en stund enda – og som vi skrev i vår sniktitt av Resident Evil: Village, virker det som et potensielt imponerende og guffent kapittel. 

Men Village er faktisk ikke det eneste Resident Evil-spillet som er på vei. I anledning seriens 25-årsjubileum slipper Capcom et frittstående flerspiller-spill hvor man kan velge mellom ikoniske karakterer fra tidligere spill i serien. Vi har prøvd oss i beta-testen av Resident Evil Re:Verse.

I testperioden kunne man prøve «deathmatch»-modusen, som foregår på politistasjonen fra Resident Evil 2. På spillets nettside er det bare denne modusen som beskrives, så det er usikkert om sluttproduktet skal ha flere moduser ved lansering. Antageligvis vil det i det minste komme flere kart.

Et rollegalleri med tungvektere

Resident Evil Re:Verse Foto: Capcom

På samme måte som fjorårets Resident Evil: Resistance ble sluppet sammen med nyversjonen av Resident Evil 3, slippes Re:Verse samtidig med Village. Det blir tilgjengelig for alle som kjøper sistnevnte, uten ekstra kostnad. Kampene skal la opp til seks spillere teste ferdighetene sine mot hverandre i korte runder, hvor den med flest poeng vinner til slutt.

Hver spiller velger seg en menneskelig karakter før runden begynner. Når man dør, låser man opp forskjellige spillbare monstre som trekkes inn fra tidligere spill. Kampene går kort fortalt ut på å ta livet av så mange andre spillere som mulig før tiden går ut. De har også implementert en hevn-mekanikk som gjør at du kan hente inn tapte poeng fra spillere som tidligere har overvunnet deg.

Følelsen av å spille samtlige av de nyeste Resident Evil-spillene har vært helt i toppsjiktet, med god skytefølelse, og kontrollsystemer som sitter godt. Det er kanskje ikke så rart at Capcom vil bruke denne kjernen videre etter de gode tilbakemeldingene de har fått på denne fronten. Det grunnleggende fungerer relativt likt i Re:Verse som i tidligere spill, så styringen vil være kjent for de som har spilt nyversjonene av Resident Evil 2 og 3. 

Resident Evil Re:Verse Foto: Capcom

I betatesten er det ingen lagbaserte moduser inkludert, og dermed er det ingen måte å samarbeide med andre. Siden man ikke har andre spillere på laget gjelder det egentlig bare å skyte alt som beveger seg. Kampene er ofte veldig kaotiske som følge av dette. Det å se Jack Baker storme rundt med motorsaga si er ikke fult så skremmende i denne sammenhengen som det var i Resident Evil 7, men det er en smule morsomt med å se alle disse rare elementene kombinert i ett og samme spill.

Alle figurene starter med forskjellige våpen, og har egne spesialangrep som brukes med skulderknappene. I tillegg kan man plukke opp kraftigere våpen som dukker opp på kartet underveis. Siden Capcom trekker inn karakterer og monstre fra seriens 25 år lange historie, blir det fort mye å holde styr på. Hvert monster har sine egne måter å angripe på, som gir et taktisk element de menneskelig spillerne må forholde seg til.

Kunne trengt mer dybde

Hvis Resident Evil trenger å ha en flerspillerdel i det hele tatt, føles ikke dette som en satsing som lever opp til navnet. Mens hovedspillene stort sett har blitt godt mottatt og solgt bra de siste årene, er det tydelig at Capcom fortsatt er interessert i få Resident Evil inn på flerspillermarkedet.  Hvis fremgangsmåten fortsetter på samme måte, og Capcom fortsetter å inkludere en flerspillermodus som blir erstattet av noe annet ved neste utgivelse, sliter jeg litt med å se poenget personlig.

Resident Evil Re:Verse Foto: Capcom

Jeg kjenner først og fremst til Resident Evil som en rekke med skumle spill, hvor man må løse gåter og lære seg ruter gjennom områder for å overleve. Mange av spillene har gode kampsystemer som gjør seg godt i actionsekvenser. Serien har prøvd seg på samarbeidsspilling i flere iterasjoner, hvor noen har fungert bedre enn andre. Kompetitiv flerspiller virker derimot til å være noe denne serien rett og slett ikke får til.

Selv om spillbransjen er mer opptatt av e-sport og konkurransebaserte opplevelser enn noen gang, er det ikke dermed gitt at alle store spillserier trenger å kaste seg på lasset. Om Resident Evil potensielt kan hevde seg på dette området er jeg ikke helt sikker på, men Re:Verse virker foreløpig ikke som om det er et godt argument for å prøve videre. 

Konklusjon

Det gjenstår å se om Re:Verse har nok å by på til å holde interessen til spillere i lengden, men siden det uansett følger med Resident Village, er det minste en lav terskel for å sjekke det ut når det lanseres. 

Etter betatesten å dømme, er det mye som føles halvhjertet. Først og fremst eksisterer dette spillet for å gi tilhengere av serien litt mer å bite i når Resident Evil: Village kommer ut senere i år, og det er jo positivt i seg selv. Det å se figurer fra forskjellige spill kjempe mot hverandre kan være artig nok, men så langt virker det til å være litt lite variasjon mellom spillestilen til de forskjellige figurene. Det kan tenkes at spillet kan finne sitt publikum, men jeg ville ikke holdt pusten for å se Resident Evil på konkuransespillfronten riktig enda. 

Resident Evil Re:Verse lanseres til Xbox One, PC og PlayStation 4 den 7. mai. Alle som kjøper Resident Evil Village får tilgang uten ekstra kostnad. Sniktitten er basert på den åpne betatesten som varte fra 8. til 11. april.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen