Sniktitt

World of Warcraft: Cataclysm

Azeroth v2.0 er snart her

Kataklysmen setter fysiske og politiske spor i den kommende utvidelsen.

1: Side 1
2: Side 2

Lauget i sentrum

Spillere oppfordres også til å være trofaste mot lauget sitt, ved at du tjener opp et forhold til lauget basert på din innsats for å få lauget opp og frem. Dette minner veldig om det gamle systemet for å gjøre seg populær hos klaner og grupperinger. En selger vil tilby deg belønninger basert på hvilken anerkjennelse du har opparbeidet deg. Nøyaktig hva slags gjenstander som vil bli tilgjengelig her er usikkert, men ridedyr ble benyttet som eksempel på hva man kanskje kan vente seg. Noe av målet med loyalitetsnivåene, foruten å oppfordre spillere til å hjelpe lauget, er å forhindre at utenforstående spillere skaffer seg attraktive gjenstander ved å leie seg plass i et godt laug. Du mister ikke stillingen din så fort du går ut av et laug (kjedelig hvis noen sparker ut feil medlem), men med all sannsynlighet dersom du går inn i et nytt.

Nå kommer ondskap i veldig små esker.

Det er tydelig at det er lagt ned mye arbeid i å finslipe hele laugsystemet. Informasjonen som er tilgjengelig via menyene bærer også preg av dette. Alt virker strømlinjeformet, lekkert og intuitivt. Blant praktiske nyheter finner man en oversikt over yrkene til alle i lauget, inkludert alle oppskrifter. Dersom du vil lage ei spesiell øks, kan du ganske enkelt søke på navnet, så får du opp ei liste over alle i lauget som kan hjelpe deg, inkludert de som måtte være frakoblet for øyeblikket. Du kan også klikke på et medlem for å få opp en komplett liste over alt vedkommende kan produsere.

Tilværelsen (ikke nødvendigvis utfordringene) skal også bli enklere i raid. 10- og 25-manns raid vil ha likeverdige gjenstander som belønning, og spillerne må velge hvilken versjon de skal bryne seg på. Du kan altså ikke spille gjennom ei grotte både med 10 og 25 mann samme uke. I alle fall ikke i sin helhet, men en spennende nyhet er at det blir mulig å konvertere et raid fra 25-manns til 10-manns underveis.

Nedskalering av raid

Dersom lauget ditt klarer å stille med 25 mann første dag, men bare har 20 dagen etter, kan dere fortsette der dere slapp i to separate 10-manns raid. Et 25-manns raid kan danne grunnlag for maksimalt tre 10-manns raid. Dersom du har deltatt i et raid står du fritt til å bli med i andre raid som har kommet like langt eller lenger enn deg. Med dette rammeverket forsøker Blizzard å oppnå flere ting. For det første vil det sørge for større fleksibilitet for laug som ikke har så stabil tilgang på spillere, for det andre vil det gjøre det enklere for enslige spillere å få innpass i raid. Samtidig ønsker man å forhindre situasjoner hvor de svakeste spillerne kastes ut før en vanskelig motstander for å hentes inn igjen etter, derfor er det ikke mulig å konvertere opp fra 10- til 25-manns raid.

Solnedgang over svigermor.

Blant de nye plassene du får besøke er Bastion of Twilight. Dette blir den nye innfallsporten for raiding, og leder opp til slemmingen Cho'Gall. Vi loves også at en ekstra vanskelig fiende venter på de som fullfører Bastion of Twilight i «heroic»-modus. Vi fikk ikke sett så mye av denne plassen, men den virker nokså mørk og lukket. I Skywall venter en utfordring som blir den rake motsetningen, Vortex Pinnacle består nemlig av en rekke hvite og vakre tårn og plattformer som svever på idylliske skyer av bomull. Her må du fly fra plattform til plattform på ditt eget ridedyr.

Uldum og Deepholm står også på menyen. Uldum er sterkt inspirert av egyptisk arkitektur, og fremstår eksotisk og spennende. Området har vært gjemt i tusenvis av år, men under kataklysmen ødelegges obeliskene som generte skjoldet som holdt Uldum skjult. Når området nå åpenbares ser det ut til at vi vil få ta del i en tusener av år gammel kamp mellom Uldums befolkning og element-skapninger. Deepholm er arenaen til elementet jord. Det var her Deathwing slikket sine sår og planla sin hevn. Området er mørkt og steinete og fullt av søyler og skinnende krystaller.

Nye slagmarker

To nye slagmarker for spiller-mot-spiller-kamper venter oss også. Twin Peaks er et brett hvor 10 spillere fra hvert lag kjemper om å frakte fiendens flagg til sin egen base. Et kjent konsept, og svært likt Warsong Gulch. Det er omtrent like stort og relativt lyst og trivelig. Den største forskjellen er kanskje at Twin Peaks har fått ekstra kirkegårder, som er plassert midt på brettet. Dette skal i følge Blizzard påvirke spilldynamikken betydelig. Battle for Gilneas foregår i et bymiljø fullt av hus, kanaler og det som hører med. Rent stemningsmessig minner det en hel del om Stratholme. Her skal 25 spillere fra hver side kjempe om kontroll over fire distrikter av byen. Rangerte kamper på slagmarkene er nok også noe mange har sett frem til. Cataclysm gir deg mulighet til å samle et lag og vinne stolthet, ære, titler og nytt utstyr.

Et område inspirert av Island?

Det er lett å tro at Cataclysm er en mindre utvidelse enn de tidligere, siden det maksimale ferdighetsnivået bare stiger fra 80 til 85. Etter å ha sett en liten brøkdel av hva det nye Azeroth kan by på, skulle det likevel ikke overraske meg om det viser seg å bli den mest omfattende av de tre. World of Warcraft har aldri dreid seg om å hale ut selve prosessen mot høyeste erfaringsnivå, men snarere om å drukne spilleren i oppdrag, historie og utfordringer til man plutselig står der, ferdig utvokst. Og det er da den virkelige moroa og de tøffe utfordringene begynner. Det er planlagt over 3000 nye oppdrag for Cataclysm, rundt tre ganger så mange som vi fikk i Wrath of the Lich King. En må riktignok ta med i betraktningen at Cataclysm ser ut til å spre disse over et større område, både fysisk og med tanke på erfaringsnivå, men dette lover godt.

Les også
Dragens time har kommet

World of Warcraft: Cataclysm kommer i salg i løpet av 2010. Nærmere dato er ikke kunngjort.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden