Spaceforce Captains

Helter i verdensrommet

Spaceforce Captains er Heroes of Might & Magic – men i rymden!

Det er nesten litt merkelig at ingen har tenkt på dette før: Ta gameplayet fra den herlige Heroes of Might & Magic-serien, bytt ut helter med romkapteiner, magi med teknologi og fargerike fantasyomgivelser med et verdensrom fullt av spennende ting, og sleng det ut som et nytt spill.

Krig i verdensrommet

Trailer: Spaceforce Captains

• pc
  • strategi
  • Spaceforce Captains

Dette er oppskriften utviklerne av Spaceforce Captains har fulgt, og selv om en liten del av meg irriterer meg over den nesten litt frekke kloningen deres, har en annen del lyst til å applaudere. «Heroes of Might & Magic i verdensrommet» er jo egentlig en glitrende idé, og om ikke folkene bak HoMM-spillene ønsker å lage et slikt spill er det jommen på sin plass at noen andre gjør det for dem.

Turbasert rollespillstrategi

Om du ikke har spilt noen av Heroes of Might & Magic-spillene (eller andre spill som har latt seg inspirere av dem, som Age of Wonders-serien og Etherlords), bør du kjøpe Heroes of Might & Magic V med en gang. Det er et herlig spill, spesielt etter de mange oppdateringene som har kommet i etterkant av den litt trøblete lanseringen, og du går glipp av noe stort om du holder deg borte. Men siden det sannsynligvis tar en stund før du får fatt i spillet, kan jeg gå gjennom det grunnleggende konseptet her.

Som Heroes of Might & Magic blander Spaceforce Captains strategi- og rollespill. Gameplayet fokuserer på helteskikkelser, som fungerer som generaler for hærstyrkene dine. Disse kan du sende rundt i spillmiljøet, på jakt etter skatter, fiender og ulike typer installasjoner som de kan ta over, og som leverer ressurser til riket ditt. Rekruttering av enheter foregår på basene dine dine, som gradvis må oppgraderes for at du skal få tilgang på kraftigere typer enheter.

Rombaser overtar byenes funksjon.

Enheter kan ikke bevege seg rundt i miljøene på egenhånd, men er avhengige av å følge med en heltefigur, eller kaptein. Når en av styrkene dine møter en fiendestyrke (eller bare noen nøytrale romskip som holder vakt over en bygning), får du direkte kontroll over de ulike enhetene i en turbasert, taktisk kampmodus. Samtidig kan du bruke helten din til å støtte soldatene ved hjelp av teknologiske angrep eller defensive virkemidler.

Konseptet er enkelt, men svært velfungerende. Det er vel få spill som er like vanedannende som Heroes of Might & Magic-spillene på sitt beste, og utviklerne av Spaceforce Captains har, ved å kopiere absolutt alt fra HoMM-serien, klart å levere et gameplay som tilbyr mye av den samme vanedannende følelsen.

Tør pille HoMM på nesa

Så langt er alt vel. Men når man utfordrer selveste sjefen til konkurranse, bør man helst gjøre en temmelig god jobb hvis man ikke skal bli avfeid som den unge jyplingen man er. Og problemet, for Spaceforce Captains del, er at Heroes of Might & Magic V ikke engang behøver å reise seg fra tronen for å knuse sin nyeste konkurrent. SpaceForce Captains har ingen sjanse.

Grafikken er det ikke noe å si på.

Hvorfor? Vel, svaret er langt og komplisert, men kortversjonen er enkel: Spaceforce Captains mangler i stor grad de mange finessene som gjør Heroes of Might & Magic V så godt. Utviklerne har klart å kopiere gameplaymekanismene på en tilfredsstillende måte, men alt Captains gjør, gjør Heroes bedre. Så nådeløs kan verden være.

Jeg tror jeg vet hvorfor det har blitt slik. Spaceforce Captains ser ut til å ha blitt utviklet på et stramt budsjett og med korte tidsfrister. Her har man tilsynelatende ikke hatt tid og ressurser til å finjustere gameplayet slik at det blir akkurat perfekt. Faktisk ser det litt ut som man ikke helt har rukket å gjøre spillet ferdig i det hele tatt – originalversjonen hadde ikke flerspillermodus engang, og selv med den nyeste oppdateringen er det ikke mulig å spille mot en venn eller to på samme maskin. Hva er vel en Heroes-klone uten denne muligheten?

«Kuk i computeren»

I tillegg preges Captains i litt for stor grad av småfeil og klumsete løsninger i forhold til brukergrensesnittet. Minikartet er for eksempel helt håpløst, og det samme er det faktum at med en gang helten din må flykte fra en kamp (eller klarer å sparke ham uten å ville det), er spillet umiddelbart over. Det hjelper ikke at de datastyrte motstanderne har store mangler, som gjør dem ute av stand til å kjempe effektivt på slagmarken eller legge intelligente strategier på kampanjekartet. Jeg skjønner i alle fall ikke helt hva de driver på med.

Taktisk kamp.

Etter som spillet foregår i verdensrommet, og bruker romskip i stedet for mer tradisjonelle, jordiske enheter, har det også påført seg selv et ekstra kompliserende element, i alle fall for nye spillere. Det er selvfølgelig slik at ulike romskip har ulike egenskaper – noen kan skyte langt, andre slår kraftigere fra seg, og så videre. Men i motsetning til i HoMM, hvor det er rimelig lett å se forskjell på enhetene, og hvor det som oftest virker åpenbart hvilke enheter som kan gjøre hva, ser skipene i Spaceforce Captains såpass like ut at det tar lengre tid å lære de ulike enhetene å kjenne.

Dette resulterer gjerne i at styrkene dine blir most, fordi du forveklser ulike typer enheter med hverandre på kampanjekartet. Siden du ikke kan se hvor sterke enhetene er før du går til kamp, blir det en del prøving og feiling her.

Spillet blir også ganske ensformig etter at du har spilt noen oppdrag. Stort sett går hvert oppdrag ut på det samme, nemlig å tråle kartet etter ressurser slik at du kan oppgradere rombasene dine og produsere så mange og sterke enheter som mulig. Etter å ha holdt på med dette en stund, er du sterk nok til å angripe de relativt passive fiendene dine. Det lønner seg vanligvis også å legge alle eggene i samme kurv (det vil si, gi alle enhetene til én kaptein), noe som gjør spillet mindre strategisk.

En imponerende styrke.

Noen katastrofe er likevel ikke dette spillet. Det å utforske et nytt brett er alltid moro, og det samme er det å oppleve hvordan heltene (kremt, kapteinene) dine blir bedre og bedre etter hvert som de får erfaring og nye egenskaper. I tillegg er miljøene overraskende lekre og fargerike – det virker ikke som utviklerne har blitt fortalt hvor grått og tomt verdensrommet er i virkeligheten, noe som bare er en fordel for oss.

Spaceforce Captains leverer et greit og vanedannende grunngameplay, men det mangler den siste finpussen og de små detaljene som hadde gjort det til et spill verd å åpne øynene for. Hadde utviklerne rettet de mange irriterende småtingene i spillet, og brukt fantasien litt mer i forhold til gameplayet, så ville Spaceforce Captains vært mye mer spennende.

Men uansett hvor mye vi snur og vender på det, er Spaceforce Captains en middelmådig klone av et strålende spill. Og jeg kan rett og slett ikke finne noe som rettferdiggjør et innkjøp av dette spillet i en verden der Heroes of Might & Magic fortsatt er til salgs. Greit, hvis du får allergisk reaksjon med en gang du så mye som ser antydningen av en alv, kan spillet være en helt kurant måte å oppleve gameplayet fra en av tidenes beste spillserier på, men alle andre er egentlig bedre tjent med å spille Heroes.