Spillutgiver anklaget for tyveri

Men kan anklagene egentlig stemme?

I helgen brøt det ut kontroverser over overlevelsesspillet How to Survive, som ble lansert på Xbox 360 og Windows i forrige uke. Utvikleren av et annet spill, Roam, mente nemlig at How to Survive var et regelrett tyveri av hans eget konsept.

Roam ble annonsert i forbindelse med en folkefinansieringskampanje på Kickstarter i januar og februar i år. Under denne kampanjen skal britiske 505 Games ha kontaktet Roam-skaperen Ryan Sharr i håp om å få til en utgivelsesavtale for spillet. Det ble det ikke noe av, men senere ble How to Survive kunngjort av samme utgiver.

Roam.

I en Kickstarter-post med overskriften «How to Steal» skriver Sharr følgende:

– Jeg er ikke dum. Det er tonnevis av zombiespill på markedet, og mange låner ideer fra hverandre. Frem til jeg så den originale e-posten fra 505 Games tenkte jeg dette kunne være et sammentreff. Men det er ikke et sammentreff. Dette tyveriet er åpenbart, og 505 Games utnyttet situasjonen i full visshet om hva de gjorde. Dette viser hvor mye respekt de har for industrien og tilhengerne deres, skriver Roam-skaper Ryan Sharr.

How to Survive ble påbegynt i 2011

I utgangspunktet ser det ut som han har et poeng. Begge spillene gir deg i oppdrag å overleve i kamp mot zombier, begge benytter seg av fugleperspektiv og begge fokuserer på å finne ressurser som kan brukes til å skape nye hjelpemidler. Men når man graver litt dypere blir situasjonen litt mer nyansert.

How to Survive.

Roam ble kanskje annonsert før How to Survive, men How to Survives eksistens kan spores så langt tilbake som til 2011, da utvikler Eko Software fikk støtte fra den franske organisasjonen CNC for å lage spillet. I desember i fjor ble det også publisert en video som viser spillet i aksjon – da under navnet Monster Island – og de grunnleggende spillelementene Sharr påstår spillet har stjålet er allerede på plass.

Situasjonen oppsummeres i en post på Reddit, men for ryktet til How to Survive kan det allerede være for sent. Anklagene har spredd seg som ild i tørt gress, og flere store nettsteder, inkludert populære VG247, har allerede skrevet nyhetssaker om dem.

Sharr har senere postet en oppdatering på Kickstarter, der han påpeker at han aldri mente å skape så mye oppstyr, og at ikke burde postet anklagene i en offentlig oppdatering. Han sier også at de nå ønsker å legge denne saken, og at de ikke ønsker å gå til sak mot Eko Software eller 505 Games.

– De har tent en brann, nå må de slukke den

Overfor Gamer.no forklarer Eko Software at utviklingen ble startet i 2011, og at spillet har vært under utvikling i to år. De presenterte spillet for ulike utgivere på Gamescom i fjor høst, og utgivelsesavtalen mellom dem og 505 Games ble ifølge dem også signert i fjor.

How to Survive.

– Akkurat nå er vi fortvilte, for vi er ikke aggressive folk men situasjonen er uakseptabel. Oppfatningen av selskapet vårt har blitt skadet og salget av spillet vårt vil bli påvirket, sier Jules-Benjamin Lalisse fra Eko Software til Gamer.no.

Han fortsetter med en klar oppfatning til Roam-skaperne:

– Jeg mener de må raskest mulig rette den forferdelige feilen de har gjort. De har tent en brann og nå må de slukke den. Jeg sendte dem en e-post i går for å be dem om å løse alt så raskt som mulig. Jeg synes det er mer elegant å gi dem sjansen til å løse alt før vi oversvømmer offentlige nettsteder med vår side av saken eller går rettens vei. Vi har ikke fått noe svar enda.

Lalisse forteller også at de ikke ble kontaktet av Roam-skaperen før Kickstarter-posten som har skapt så mye oppstyr ble publisert, og at han nå vil takke posteren som har lagt ut informasjon om spillets utvikling på Reddit. Han understreker også at han kun snakker på vegne av Eko Software, og ikke utgiver 505 Games. Den britiske utgiveren har for øyeblikket ikke svart på våre henvendelser. Det har heller ikke skaperen av Roam.

Oppdatering: Roam-skaperen har nå beklaget anklagene sine på Kickstarter. Vi kommer tilbake med en mer utfyllende sak i morgen.

Les også: Forfatter vil stoppe Assassin's Creed III
Les også: Slakt zombier i Ninja Gaiden Z

Siste fra forsiden