Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Endelig er omtalen her. Spillet har fått modnet, spiret og grodd. Gamer.no ser på et sterkt forbedret Star Wars Galaxies i forhold til det som først ble lansert, og som på mange måter kan betegnes som det ultimate onlinespillet.

Side 4

Hva med showbiz?
Dansing er en viktig del av Star Wars Galaxies – tro det eller ei. Dette føyer seg inn i mentaliteten om at ”alt henger sammen”, ved at kamporienterte spillere faktisk må slappe av og se på dansere for å kunne fortsette å kjempe. Spillere bygger opp noe kalt ”battle fatigue” som tærer på figuren din, og for å drive dette tilbake må du finne en kantine eller slå opp en leir ute i ødemarken, for så å se på noen spille musikk eller danse. Underholdningsyrket står derfor sentralt, og ved at folk ser på deg danse eller spille musikk vil du opparbeide deg erfaring og derfor flere valgmuligheter. Dette yrket passer tvilsomt til alle, men er helt perfekt for dem som bare ønsker å menge seg med andre spillere, ha det moro, snakke tull og gjerne rollespille. Spillere kan også bli doktorer i Star Wars Galaxies. Doktorer lager medisiner og leger sår best hvis de befinner seg på et sykehus.

Både doktorer og underholdere fungerer også godt når de befinner seg i en leir ute i ødemarken. Spillere som har speideregenskaper kan sette opp en leir med bål, stoler og telt. Ved å befinne seg innenfor leiren vil du kunne nyte godt av de to yrkenes tjenester, før du igjen begir deg ut på farefull jakt. Det er også verdt å nevne at den kunstige intelligensen til skapningene som bebor de forskjellige planetene er vesentlig bedre utviklet enn i andre onlinespill. Alle skapninger har forskjellige atfærdsmønstere, og mens noen beveger seg rundt alene vil andre kun forflytte seg i flokk. En flokk består ofte av voksne og små dyr, og det er morsomt å se på hvordan de små ofte faller tilbake når de voksne forflytter seg. Av og til vil de voksne være ekstra oppmerksom på at ungen følger etter, men spillere som jobber med dyretemming må prøve å lokke de små unna slik at de kan temme dem.

Vakre verdener
Star Wars Galaxies består av ti massive verdener du kan utforske etter fri vilje. Disse er alle svært store i areale, og alle har sitt distinktive preg og utseende. Tatooine er et vidstrakt ørkenlandskap bebodd av typiske ørkenskapninger, eksempelvis de dragelignende kraytene, mens Naboo er et grønt og frodig ”ferieparadis”. Rett etter spillets lansering klagde mange på mangel av rent innhold i disse enorme landskapene, en kritikk som absolutt var berettighet. Utviklerne har gjort sitt for å gjøre de mer interessante, og reiser du blant annet til den veldig farlige planetene Lok vil du finne en base styrt av pirater. Disse kan du enten bekjempe eller slå deg sammen med for å utføre oppdrag for dem. På Tatooine vil du finne kjente steder slik som Lars Homestead – den lille plassen hvor Luke Skywalker vokste opp. Og ja, du kan besøke de vesle ewokene på den skogsgrodde planeten Endor.

Det er ingen tvil om at Star Wars Galaxies er et blendende vakkert spill – så lenge du har maskinkraften til å drive det. Spillet krever absolutt sitt av maskinen, men hvis du har muligheten til å kjøre øvrige grafikkinnstillinger, kan du vente deg det ene spektakulære synet etter det andre. Spillet inneholder enorme detaljer, og dette er vel trolig første gangen en ørken ser rett og slett vakker ut. Hvis maskinen din tåler det, har du tilgang til en synsvidde som spenner seg over fjell etter fjell ut i horisonten. I det natten siger inn på planeten Tatooine, vil lysene forandre seg og et vakkert bilde av en nydelig soldnedgang og "ørkendis" leker seg over sanddynene. Modellene i spillet er fullstendig uten sidestykke. Detaljene i klesdrakter og utseende generelt er særdeles imponerende, og takket være såkalt ”motion capture” ser alt levende og organisk ut. Du har rett og slett ikke levd før du har sett en wookiee danse.

Takket være nært samarbeid med LucasArts, har utviklerne av Star Wars Galaxies også fått lov til å bruke musikk fra filmene. Sett i perspektiv er det ikke så mye musikk du vil oppleve i spillet hvis ikke noe spesielt skjer. I stedet for dukker den opp i spesielle situasjoner, slik som når natten siger på eller morgenen gryr. Ved å gå inn i en kantine, eksempelvis den berømte Mos Eisley Cantina, vil du høre den legendariske, glade låten du helt sikkert har fått brent inn i øreveggene dine hvis du har sett filmene. Spillet er spekket med mye god lyd, slik som de typiske wookiee-brølene og de morsomme lydene til ewokene. Skulle du være så heldig å bli en Jedi-ridder, noe som krever månedsvis med arbeid og engasjement, vil du helt sikkert kjenne igjen den deilige suselyden. Og når du går inn i kamp er det også mye god, typisk Star Wars-musikk som titter frem og gjør det hele mye mer underholdende å oppleve.

Hadde denne omtalen kommet ut rett etter lanseringen i fjor, hadde den tvilsomt vært like positiv som nå. Heldigvis har utviklernes unektelig engasjement fått spillet til å spire og gro, og Star Wars Galaxies er vesentlig nærmere det målet utviklerne helt sikkert hadde lyst til å nå. Det er akkurat det som gjør spillet så flott. Det er hele tiden noe nytt å glede seg til, og bare nå skal utviklerne begynne å rulle ut nye forandringer til de forskjellige yrkene som spillerne lenge har ønsket seg. Likevel er ikke Star Wars Galaxies for alle. Det krever engasjement og vilje til å danne vennskap. Mange blir utbrent fordi de bare konsentrerer seg om å gjøre den samme tingen om og om igjen, og mye av hemmeligheten bak en god spillopplevelse her er å ha det morsomt og gjøre noe nytt hele tiden. Og la det være ingen tvil - Star Wars Galaxies er blant de beste onlineopplevelsene noensinne.

Ta også en titt på den glimrende videoen "A birth of an Era", som kan lastes ned fra dette nettstedet. Videoen gir deg en god smakebit på hvordan Star Wars Galaxies ser ut og fungerer.

Side 4