Sniktitt

SWAT 4

Som mange fikk med seg ble SWAT: Urban Justice kansellert for en tid tilbake siden. Nå er spillet flyttet over til Irrational Games i Boston. Utviklingsteamet har blant annet Tribes: Vengeance, System Shock 2 og Freedom Force på rullebladet. Med SWAT 4 håper de å nok en gang fortrylle oss i den spennende politiverdenen vi kjenner fra såpeseriene fra USA.

Forrige spill i serien fikk mye kritikk for et lite intuitivt brukergrensesnitt, og dette er en av hovedelementene de har forbedret i SWAT 4. Alt avhengig av hvor du sikter vil du enten kunne skyte som vanlig, eller ha hendelsesspesifikke muligheter. Hvis du sikter over dørhåndtaket på en låst dør, får du mulighet til å bryte ned døren, men om du sikter på selve dørhåndtaket kan du dirke eller åpne opp døra. Hvis du overmanner motstanderen uten å drepe de får du muligheten til å gi kommando til kameratene i teamet slik at de setter håndjern på motstanderen og dermed forhindre mer trøbbel fra den kanten.

Starsky og Hutch?
SWAT 4 er en blanding av en politisimulator og et spill. Hovedmålet er, til forskjell fra andre spill i sjangeren, ikke å drepe, men å fullføre oppdrag uten å få mange liv på samvittigheten. Derfor er det mulig å velge ikke-dødelige våpen som "tazer"-pistoler og lignende. For den som er glad i avtrekkeren finnes det en rekke lisensierte våpen som hagler, maskinpistoler, automatrifler og små ertepistolskytere.

SWAT 4 tilbyr spillerne opplæring i hvordan man går fram som spesialstyrker innenfor politiet. Etter endt opplæring kan man begi seg ut på karrieremodusen. Her velger du sammensetning av teamet ditt, hvordan det skal utrustes med tanke på våpen og utstyr og så videre. Alle oppdragene i enspillerdelen kan også spilles i samarbeidsmodus over nettverk med opptil fem spillere. I tillegg til kampanjen med over et dusin oppdrag, kan man lage egne oppdrag basert på kartene som er tilgjengelige. I denne modusen velger man kart, type oppdrag, mengder fiender og eventuell tidsbegrensning. Disse oppdragene kan så lagres på harddisk og deles med kompiser og andre over Internett. Verdien for gjenspilling øker, ettersom fiender kommer på tilfeldige plasser hver gang. Det er sjeldent at en runde utspiller seg likt to gang på rad.

10-4: Fiende rundt hjørnet
Flerspillerdelen i SWAT 4 er langt fra like rask som for eksempel Counter-Strike. Spillerne beveger seg ikke på langt nær like raskt, og det legges mer vekt på strategi og samarbeid enn lynraske reflekser. Hvilket utstyr du velger betyr mye for taktikken. Blant annet er effektene på sjokkgranater og cs-gass veldig effektive. Synsfeltet endrer seg i stor grad og det blir umulig å få gjort noe effektivt. Taktikken her er å enten velge briller som forhindrer deg i å bli blendet av sjokkgranater, men da gjør man seg samtidig sårbar for cs-gass. Det andre valget er gassmaske som forhindrer å bli satt ut av spill med gassen, men da er man sårbar for sjokkgranatene, samt et redusert synsfelt.

Spillermodellene kan ta lokalisert skade og er basert på filledukkeprinsippet. Hvis man gjør et rent hodeskudd på en ubeskyttet spiller vil han som regel falle død om, og hvis man treffer ben eller armer vil de for eksempel halte litt når de prøver å springe i sikkerhet eller ha problemer med å sikte ordentlig. Ved hjelp av en liten spillermodell nede i hjørnet vil man hele tiden kunne se hvor på kroppen man er skadet. Det er spesielt irriterende å ha en delvis invalid arm når det renner på med motstandere.

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen