Anmeldelse

Team Factor

Utviklerne har jobbet med spillet i et par år, og mener at de har tatt det beste fra det beste og samlet i ett spill. Her finnes krydder fra mange sjangrer, ja, til og med rollespill. Nå har det seg imidlertid slik at visse krydder ikke passer så godt i samme retten.

Skuffende singleplayer-del
Du er kanskje lei av Counter-Strike, Operation Flashpoint, Delta Force og alle de andre strategiske krigsskytespillene? Vel, da har du i bunn og grunn ikke mye og glede deg til når det gjelder Team Factor. I det spillet startet første gang, ble det introdusert med en video som faktisk er ganske fengende, med heftig musikk og klipp fra flere av brettene. Deretter kommer skuffelsen; Singleplayer-delen møtes kun med en meny hvor en kan velge mellom tre forskjellige lag (så uoriginalt som rød, blå eller svart), "skin" på karakteren, som enten kan være "sniper", "soldier", "scout" eller "specialist" og et utvalg brett. Den eneste forskjellen på de fire soldattypene er våpnene.

Med en gang virker det som om utvalget brett er temmelig stort. Antallet i seg selv (22 brett) er greit nok, hvis disse hadde vært store og utfordrende. Dessverre er ikke dette tilfelle i Team Factor. Alle brettene er alt for små, og en del av dem temmelig kjedelige. Etter å ha spilt hver av brettene et par-tre ganger, kjenner en brettene like godt som sin egen bukselomme. Her er det ikke snakk om å snike seg over lange strekninger, som for eksempel i Delta Force. Her finner du ganske enkelt fienden omtrent med en gang, og det er bare å skyte i vei. Forhåpentligvis blir det snart flere brett å hente fra nettet.

Multiplayer-delen har mye mer å by på enn singleplayer-delen. Her spiller du samme karakteren fra gang til gang. Du kan velge mellom å spille "realistic" eller "arcade". Som tidligere nevnt har Team Factor et snev av rollespill i seg. I multiplayer-delen får karakteren din nye egenskaper for hver gang du spiller, alt etter hvordan du oppfører deg på slagmarken. Dette gjelder kun når man spiller "realistic". Ettersom karakteren får flere egenskaper, vil han/hun også få tilgang til flere bedre våpen og oppgradert utstyr. Dessto lenger og oftere du spiller, jo sterkere blir karakteren din. Det er vanskelig å forstå hvorfor dette ikke kan gjøres i multiplayer-delen også. Selve konseptet i multiplayer-delen er naturligvis det samme som i singleplayer-delen. Du skal velge mellom å delta på et av tre lag, som alle har opptil 10 spillere hver (noe som er ganske imponerende ettersom at faktisk hele 30 spillere kan delta på et spill). Etter at du er ferdig med et multiplayer-spill kan du foreta eventuelle forbedringer av din karakter. Multiplayer-delen av spillet er den delen som faktisk har skikkelig underholdningsverdi.

Ettersom brettene er såpass små burde i alle fall spillets AI (kunstig intelligens) være forholdsvis smart. Dessverre har ikke 7FX klart å utvikle noen skikkelig AI heller. Denne kan en sjelden gang finne på å bli ganske intelligent, og skyte deg fra lang avstand, men AI-en er for det meste svært lite intelligent. Du kan svært ofte gå tett innpå en av de andre lagenes soldater, og innenfor hans blikkretning, uten at han skyter deg før flere sekunder har gått (innen den tid har du som regel drept ham allerede). Det er heller ingen mulighet til å velge vanskelighetsgrad. Team Factor er ikke lagt til noen spesiell krig. Handlingen i oppdragene henger heller ikke sammen på noen som helst måte. Om det hadde blitt lagt til en sammenhengende handling i spillet, hadde det styrket spillbarheten i stor grad. Da hadde muligens spillet blitt mye mer underholdende.

Målene i hvert av oppdragene er også temmelig primitive og enkle. Et oppdrag kan for eksempel bestå av å finne et objekt (for eksempel en datamaskin) før de andre lagene gjør det. Oppdragsmålene er ikke noe du egentlig trenger å bekymre deg for. Hvis du sørger for å plaffe ned alle på de andre lagene (noe som ikke akkurat er noen utfordring) får du i løpet av kort tid høre at laget ditt har klart den ønskede oppgaven, og runden starter på nytt. På hvert av lagene kan det være opptil ti spillere. I singleplayer-delen er alle de andre spillerne såkalte "Bots", spillere som styres av AI. Noe av det mange morer seg mest over i andre spill, er de mange mulighetene man har med sine bots. I Team Factor er de eneste valgene man har med sine bots, hva slags soldater de skal være ("sniper", "scout", "soldier" eller "specialist"). Det hadde gjort seg å kunne velge bot-enes evner, som fart, angrepstoleranse og nøyaktighet. Du kan ikke engang skrive inn egne navn på bot-ene. Dette har folk også moret seg mye med i andre spill (mye morsommere å plaffe løs på verdensberømte terrorister, politikere eller skuespillere enn "Bot1" og "Bot2"). Er du av typen som liker å sette deg ned en sen kveld med ett skikkelig halsbrekkende spill mot PC-en er Team Factor definitivt ikke spillet for deg.

Team Factor Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. juni 2002
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: XICat Interactive
  • Utvikler: 7fx

Forsiden akkurat nå

Til toppen