The Elder Scrolls III: Morrowind

PC-en min har aldri vært et alter der jeg tilber avguder av silisium, kretser og kabler. Etter å ha spillt Morrowind har den ganske enkelt blitt det. Frem med glorete tepper, ørtenhundre stearinlys og en skummel mumlemusikk, for dette er et spill av den guddommelige sorten, og fortjener å bli behandlet deretter.

Side 4
Side 5

Eventyret som aldri endte
Til slutt er det verdt å nevne The Elder Scrolls Construction Set som følger med spillet. Dette er programmet utviklerne selv brukte for å bygge spillverdenen, plassere ut monstre og innbyggere, lage quests og så videre. I dette programmet ligger det krefter som du skal være enormt varsom med å benytte deg av. Programmet er et vanlig Windows-program og fungerer som et "drag-and-drop" interface. Du kan stille på alt; hvor lenge dagene skal vare, hastigheten i spillet, hvor fort dine skills skal forbedre seg, innbyggernes og monstrenes statistikker, samt en rekke andre variabler. Allerede nå er det kommet ut en rekke modifikasjoner fra andre spillere hvor du finner nye bygninger, landområder, monstre, utstyr og så videre. Spillerne tar virkelig saken i egne hender og jeg kan trygt si at om ett år fra nå, har vi antakelig en helt ny verden, fullstendig nye raser og helt nye klasser klare til å lastes ned hvor som helst på nettet.

Dette gjør Morrowind til et spill som aldri kan ende. Det er hele tiden noe nytt å laste ned, nye quests å fullføre og nye ting å se på. Dette er antakelig det kraftigste verktøyet som noen har har blitt gitt ut til et spill, og jeg får nesten frysninger når jeg tenker på alle mulighetene vi har til å utvikle dette spillet på egen hånd. Å bruke dette programmet er lekende lett. Du laster inn all data fra spillet, og derfra gjør du hva du vil med det. Det hele starter med at du laster inn "master"-filen. Denne filen består av all data spillet er bygd opp av; landområder, bygninger, modeller, teksturer, figurer, utstyr, dialoger, kunstig intelligens, trylleforumlarer, trylledrikker og så videre. Alt dette kan du modifisere, fjerne eller forbedre. Alt ligger i en liste og alt er kategorisert. For eksempel ønsker du å plassere ut en ny figur i spillet som skal gi deg et oppdrag du må fullføre. Du bestemmer deg for at denne figuren skal bo i samme by som den du begynner i da du spillet starter. Du åpner ganske enkelt den regionen og via et lite vindu kan du zoome, rotere og modifisere verdenen. Modifisere verdenen betyr at du kan fargelegge teksturer, samt forandre på terrenget ved et museklikk!

Du plasserer ut figuren der du vil ha den, og ved å dobbeltklikke på den kommer det opp et vindu der du kan bestemme hva slags rase figuren skal være, grupper den skal tilhøre samt en myriade av andre statistikker og variabler. Du kan så lage en spesiell dialog til den figuren, samt definere den kunstige intelligensen (skal han være redd? Skal han være sint?). Du kan også knytte et eget script til den figuren, hvor du for eksempel kan scripte et quest. Dette gjøres med enkel kode som minner om Visual Basic språket for dem som vet litt om programmering. Her om dagen lastet jeg ned en meget interessant (og ytterst tvilsom!) modifikasjon som en person hadde laget. I en by i spillet finnes det nemlig en klubb som heter "House Of Earthly Delights".

Her inne finner du tre damer som danser, kun i undertøy, på scenen. Det denne personen da hadde gjort med denne modifikasjonen var at du kunne gå bort til damen bak disken og betale henne en viss sum med penger for en "hyrdestund" med en av jentene. Hvis man betalte kunne man velge hvilken jente som var mest interessant. Da du så valgte, begynte den jenta å gå igjennom rommet og inn på et annet soverom. Jeg fulgte ivrig med (nei, ikke så ivrig) og til slutt så stod vi der ved siden av senga. Uten å vite hva som skulle skje nå (ok, litt visste jeg da vel), trykket jeg på senga. Plutselig ble skjermen svart og man kunne høre to godt voksne mennesker som...eh, hadde det moro med hverandre. Etter sekvensen var ferdig sto jenta igjen foran senga og jeg fikk beskjeden "You feel more agile". Tydeligvis hadde "leken" med jenta gjort meg litt lettere i kroppen! Jeg "bestillte" så de andre to jentene, og ettersom de kom inn på rommet drepte jeg dem alle og stakk avgårde før noen kunne si "drapsmann". Dette er bare et eksempel på mulighetene med dette programmet. Jeg tror, uten tvil, at dette programmet vil hjelpe Morrowind å holde seg i live i årevis fremover.

Egentlig er konklusjonen soleklar; det er simpelthen det beste rollespillet noensinne utviklet. Det har alt det en ekte rollespiller vil ha, og det han savner kan han skaffe på nettet fra folk som på kreativt vis har tatt i bruk spillets Construction Set. Enkelte detaljer kunne vært gjort litt annerledes; modellene kan man utsette litt på, lyd kunne det vært litt mer av og musikken kunne vært litt mer variert og dynamisk. Men, dette er små detaljer og er ikke verdt å henge seg opp i. Ser man vekk fra modellene, er grafikken i spillet så flott utført at det er en sann fryd for øynene. Du kan sette deg ned med en pose popcorn og et glass cola, og bare sitte der å se på at dag blir til natt. Lyden som er i spillet er flott utført. Alt har en lyd forbundet til seg og bortsett fra den nå beryktede hoppe-lyden, passer alt til det som skal representeres. Musikken er episk, rørende og vakker. Jeg glemte forresten å si at du kan plassere din egen musikk i MP3-format i spillets musikk-katalog, og musikken vil automatisk dukke opp i spillet.

Spillets gameplay-elementer er feilfritt implementert bortsett fra vanskelighetsgraden. Det burde vært litt mer utfordrende å gå opp i levels og forbedre dine skills. Dette blir ganske enkelt for lett, og jeg anbefaler alle til å laste ned en vanskelighets-modifikasjon fra nettet. Karakterutviklingen er en sann drøm, den er interessant og variert. Du har uendelig med muligheter til å spille det du vil, kjøpe hva du vil, melde deg inn i hvilke som helst grupper, reise hvor du vil og oppleve hva du vil. Spill en nådeløs morder og drep alle inbyggerne i hele spillet eller spill en godhjertet prest som er der for å hjelpe alle andre og leve et dydig liv (pass på å ikke vandre inn i "The House Of Earthly Delights" da). Det er utrolig vanskelig for meg å gi Morrowind de rette karakterene, og jeg har valgt å se på Morrowind ut i fra hva andre spill i denne sjangeren har oppnådd. Ingen har oppnådd den kvaliteten som Morrowind har gjort. Jeg bøyer meg i støvet, applauderer og synger salmer for Bethesda Softworks, som igjen har skapt en magi som i årevis fremover vil trollbinde mennesker verden over!

Side 4
Side 5