Thrustmaster HOTAS Cougar

Thrustmaster derimot, sikter med HOTAS Cougar på det øvre sjiktet av hardbarkede flyentusiaster, og pris har tydeligvis ikke vært det viktigste kriteriet under utviklingen. Thrustmaster HOTAS Cougar er, som navnet tilsier, en HOTAS (Hands On Throttle And Stick). Det vil si et sett bestående av joystick og separat gasstikke. Settet er av høy kvalitet, og er nesten utelukkende produsert i metall. En runde på badevekten fastslo matchvekten på hele kreasjonen til å ligge godt over 7 kg, en skikkelig tungvekter med andre ord. HOTAS Cougar skal være en replika av stikka som finnes i F-16, men direkte sammenligning var problematisk da vår tilgang på F-16 er sterkt begrenset. Etter at et desperat forsøk på å studere de ekte varene resulterte i store medieoppslag og beskyldninger om sabotasjevirksomhet, valgte vi å legge det hele på is. At HOTAS Cougar er representativ er likevel trolig. U.S. Airforce benytter denne joysticken i pilotutdanning, det burde si sitt.

En tungvekter
Førsteinntrykket er massivt. Allerede da pakken ble mottatt på postkontoret var det klart at dette var en joystick utenom det vanlige. Når vekten er så enorm som i dette tilfellet gir det inntrykk av et solid produkt, og ingen skuffelse var å spore når pakken ble åpnet. Der du på andre stikker må lete godt for å finne deler av metall må du på HOTAS Cougar lete godt om du skal finne noe av plastikk. Selv knappene er produsert av metall, og ledningene virker tykke og solide. Både gass og stikke er skrudd sammen med stjerneskruer og umbrako, slik at de enkelt kan åpnes for vedlikehold eller reparasjoner. På innsiden er også det meste laget i metall, og det er ikke noe problem å skru joysticken fra hverandre til smådeler. Det er heller ingen Force Feedback eller annet ekstrautstyr som kan forårsake problemer. At dette er praktisk fikk vi bevist da vårt testeksemplar (ikke ny) fikk problemer med unøyaktigheter. Etter en kjapp runde med skrujern og CRC 5-56 var den som ny igjen. Dette er ikke noe som må gjøres ofte, og stikka i F-16 må nok vedlikeholdes fra tid til annen den også.

Thrustmaster HOTAS Cougar kommer ikke med en vanlig manual, men snarere en bok. Faktisk gjør den et poeng ut av at den ikke er en manual, men en "reference book". Boka er på nærmere 200 sider, og dekker alt fra kalibrering til avansert programmering. Nær sagt alt kan programmeres. For eksempel kan en 3-veis bryter programmeres slik at stikka har forskjellig følsomhet etter bryterens plassering. Det kan være praktisk å sette stikka til lav følsomhet under en landing, mens høyere følsomhet er ønskelig i en dog-fight. Det er altså nok å sette seg inn i for den interesserte. Det er heldigvis fullt mulig å hoppe bukk over dette, men har du brukt en halv formue på denne joysticken vil du trolig investere noen timer for å få det meste ut av den. Joysticken har et internt minne på 16k, noe som holder lenge til konfigurasjonsfilene. Programmeringen foregår i et medfølgende program, Foxy, som blant annet også kan benyttes til overføring av konfigurasjonsfiler og oppgradering av firmware. Dette programmet kommer på en CD sammen med drivere og et kontrollpanel. Videre følger det med en grunnleggende installasjonsveiledning og en demo av IL-2 Sturmovik. Dette er en førsteklasses simulator, men den lar deg ikke prøve joysticken i dens riktige element, F-16.

Rikelig med funksjoner
Funksjonsmessig har denne joysticken dårlig med reelle konkurrenter. Hele 7 akser og 28 programmerbare knapper fordelt på fire "hat-switcher", et par 3-veis brytere og en håndfull ordinære knapper. En eller flere av knappene kan settes opp som shift-knapper, slik at antall knapper og kombinasjoner aldri blir en begrensning. Samtlige knapper er som nevnt tidligere produsert i metall, og alle har god og definert respons. Avtrekkeren er to-trinns. Ved å føre den forbi et "knepp" blir et knappetrykk registrert. Føres avtrekkeren helt inn blir i tillegg et andre trykk registrert. Dette kan for eksempel settes opp slik at kun maskingevær avfyres ved lett trykk, mens maskingevær og kanoner avfyres ved fullstendig trykk. Et par av knappene har kanskje litt hard motstand, men det er fordi kontrollen i F-16 ikke står på et bord, slik den gjerne gjør foran PC-en. Vinkelen blir derfor litt feil, og knappene litt knotete å bruke. Det er imidlertid ikke noe stort problem, men ideelt sett bør stikka stå lavere, på høyde med lårene. Mange som investerer i HOTAS Cougar konstruerer da også et skikkelig feste til joysticken. Basene er glisikret med kraftige gummiføtter. Disse hindrer dem fra å gli fra side til side, men stikka har dessverre lett for å vippe litt ved kraftig håndtering, spesielt fremover.

HOTAS Cougar er fremtidsrettet på flere områder. Firmwaren kan enkelt og kjapt oppgraderes, noe som skal sikre kompatibilitet i lang tid fremover. Gassen er koblet til stikka, som igjen er koblet til PC-en ved hjelp av USB. Joysticken har ikke innebygd rorkontroll, men rorpedaler kan kjøpes separat. Det er en egen tilkobling for slike pedalsett på stikkas base. Videre er selve håndtaket utbyttbart, det kan kobles fra basen ved et enkelt håndgrep, men sitter godt fast under bruk. Alt bærer preg av kvalitet og funksjon, det er rett og slett ikke spart på noe som helst. Dette gjør HOTAS Cougar til en svært god joystick, men den stiller ikke sterkt i "mest for pengene"-klassen. Til sammenligning får du 5-6 Logitech Freedom 2.4 Cordless Joystick til prisen av 1 Thrustmaster HOTAS Cougar. For den som skal ha det råeste uansett er kanskje ikke dette noe argument, men behovet bør vurderes nøye før et eventuelt kjøp. Dette er en joystick for realistiske flysimulatorer, ikke mech-spill og Battlefield 1942.

Det er ikke bare når det gjelder utseende og materialvalg HOTAS Cougar fremstår som en kvalitetsjoystick. Motstanden i stikka er hard, men føles jevn og fin. Dette gir god nøyaktighet og mulighet for presise finmanøvreringer. Bevegelsesområdet er takket være metalldelene svært godt avgrenset, men en svakhet ligger i at basen har lett for å tippe når stikka presses hurtig mot et ytterpunkt. Dette kan være litt ødeleggende for følelsen, så fastmontering anbefales. Ellers er opplevelsen svært god. Gassen har faktisk justerbar motstand slik at du selv kan velge hvordan du vil ha den, og fraværet av plastikk er en fryd for fingrene. Stilige skryteplater i front av basene med blant annet inngravert serienummer trekker heller ikke ned. Ergonomien er ikke helt på høyde med enkelte andre joysticker, men dette skyldes at den er en replika, og er ikke noe Thrustmaster kan lastes for. Den er dessuten langt fra ubehagelig å holde i, og kvalitetsfølelsen veier opp for det meste.

Konklusjon
Thrustmaster HOTAS Cougar er uten tvil en svært imponerende joystick. Kvaliteten er, i likhet med tidligere tilsvarende replikaer fra Thrustmaster, rett og slett fantastisk. Funksjonelt er den også helt upåklagelig. Stikka er svært nøyaktig og motstanden er jevn og kraftig. I begynnelsen må kanskje pauser legges inn for å hvile armen, men litt trening er da bare å betrakte som en bonus. HOTAS Cougar er joystickenes svar på Rolls Royce, og akkurat som sin slektning i bilverdenen er det et aldri så lite statuspreg over den. Joysticken er trolig den beste, tyngste og mest solide på markedet, og har du pengene er det lite å lure på. Liker du ikke flyspill er kanskje dette joysticken som kan få deg til å skifte mening. Likevel bør behovet vurderes før du går til innkjøp. Den er rå, men spørsmålet er om den er rå nok til å forsvare prisen for ditt bruk. De fleste har ikke bruk for den, og mange vil få minst like stor glede av langt billigere alternativer. Bestemmer du deg likevel for å slå til kan du glede deg til mange år med gode opplevelser. På grunn av dens enorme vekt kan den dessuten benyttes som bokstøtte, eller kanskje til å avlive nabokatta (måtte dyrebeskyttelsen tilgi meg), men selvsagt også til å bombe Hussein/Bush (stryk det som ikke passer) med egne hender.

Forsiden akkurat nå

Til toppen