Blogg

Tøff kamp om spillere

Det jobbes hardt for Age of Conan

Kan oppdateringer, nytt innhold og nye strategier vinne spillere tilbake til Age of Conan?

Den siste tiden har vi sett flere oppdateringer for Age of Conan som ikke bare inneholder et konsekvenssystem for spiller-mot-spiller-kamp, men også nye oppskrifter for spillerlaget utstyr, og mange små forbedringer på flere av spillets sider.

Det er vakkert og farlig i Ymir's Pass.

I den siste oppdateringen får spillerne tilgang til et helt nytt område i Cimmeria, Ymir's Pass. Dette området er beregnet på spillere rundt erfaringsnivå 50 og 60. Området inneholder også en ny grotte med et par nydelige episke belønninger hvis bossene beseires.

Age of Conans sjef, Craig Morrison, har også kommet med enda et brev til spillerne hvor han mer detaljert enn sist forteller om de endringene og oppdateringene vi kan vente oss, og når de blir gjort tilgjengelige. Det er ingen tvil om at den nye kursen for Age of Conan som Craig Morrison har signalisert, snart blir en virkelighet for alle dets spillere.

Oppdateringer og nytt innhold

De nye oppskriftene for spillerlaget utstyr er etter min mening et skritt i riktig retning for å gjøre Age of Conan mer interessant for spillere rundt nivå 80. Sluttfasen av spillet har uten tvil trengt mye mer innhold. Ved å gi spillere muligheten til å selv lage relativt mektig utstyr, øker utviklerne betydningen av laug, spillerbyer, våpen- og rustningssmeder, og gir spillere av høy grad oppmuntring til å gå sammen i grupper.

Det nye konsekvenssystemet kan gi spesielt spillere av lav grad et pusterom på spiller-mot-spiller-servere. Nå kan spillere som hemningsløst dreper forsvarsløse motstandere måtte tåle konsekvensene av sine handlinger ved å bli gjort lovløse.

Endelig får vi se det nostalgiske «Wheel of Pain» fra filmen Conan The Barbarian.

Det nye området Ymir's Pass dekker i en viss grad over et innholdshull som har vært åpenbart siden spillets lansering. Etter nivå 50 har det vært merkbart færre oppdrag spillerne kan velge mellom, og de må i stedet være beredt på mer såkalt «grinding». Ymir's Pass er uten tvil en viktig oppdatering på innholdssiden for Age of Conan, men hjelper ikke stort på spillets største tomrom, som er i sluttfasen.

Heldigvis er Craig Morrison fullt klar over dette og forteller i sitt brev om to nye «dungeons» som er under utvikling for spillere rundt nivå 80. Et spennende trekk er at en av disse, The Slaughter House Cellar, vil bli en utfordring spillerne må takle alene som solo-oppdrag. Jeg synes også det er et positivt trekk at det kommende området, Tarantia Commons, vil bli myntet på spillere over nivå 70, noe som er vesentlig høyere enn hva det opprinnelig ble tenkt til.

Det virker også som den svært så lenge lovede DirectX 10-muligheten snart blir implementert. Siden Age of Conan allerede er et særdeles krevende spill for de fleste PC-er, er det godt å høre at selv hvis man kjører spillet under DirectX 10 vil det bli mulig å endre innstillingene i høy grad, slik at ytelsen ikke lider for mye.

Strategi

Craig Morrisons lovnader om å gjøre utstyr til en viktigere del av spillet, holder han fast ved i sitt siste brev også. Utviklerne jobber hardt med å balansere og fullføre denne strategiske kursendringen, og jeg håper de får gode tilbakemeldinger på den jobben de har gjort når de prøver denne oppdateringen på Age of Conans testserver.

Masse vakre våpen og rustninger å velge mellom, men deres betydning er begrenset.
Les også
Action med halvblodet prins

Det er utvilsomt vanskelig å implementere en slik oppdatering siden den har så vidtrekkende konsekvenser, og nettopp fordi den potensielt kan ha så store konsekvenser tror jeg mulighetene for en vesentlig forbedring av Age of Conan er svært gode.

Det er godt å høre at utviklerne også nøye går igjennom og vurdere alle klassenes evner og talenter. Jeg har ikke kun balanse mellom klassene i tankene når jeg leser dette, men også det syn at siden Age of Conans karakterutviklingssystem har så store mangler og begrensninger, finnes det her massive muligheter for forbedringer som kan komme spillerne til gode.

Som en konsekvens av den høye spillerflukten har det blitt merkbart færre spillere på mange servere, og det murres jevnlig fra store spillergrupper om nødvendigheten av en serversammenslåing. Det har ikke kommet mange nyheter om dette i det siste, men det er sannsynlig at en slik sammenslåing kommer til å skje. Jeg tror Funcom venter fordi de håper spillertallet vil stige raskt nå som nye oppdateringer, nytt innhold og nye strategier har kommet på plass for Age of Conan.

Siste fra forsiden