Sniktitt

Tom Clancy's Ghost Recon

Redstorm Entertainment ble i sin tid etablert av action-fiction guru Tom Clancy. Selskapet skulle lage realistiske taktiske skytespill, og resultatet ble den geniale Rainbow Six serien. Deres nyeste prosjekt Ghost Recon er spillet jeg skal se nærmere på i denne artikkelen.

Ghost Recon (heretter GR) er ikke en direkte oppfølger til den populære Rainbow Six-serien, men et frittstående spill i samme ånd. Det skal nevnes at en med litt godvilje kan se på GR som en fortsettelse av historien i Rogue Spear. I GR går handlingen ut på at noen reaksjonære russere har tatt kontrollen over Putin-land. Dette blir det selfølgelig bråk av, og "The Ghosts" (derav tittelen) sendes inn for å ordne opp. Du har kontrollen over teamet, og er ansvarlig for den frie verdens skjebne.

Vekt på åpne områder utendørs
Den største overgangen fra Rainbow Six serien er at vi denne gangen tar turen ut i friluft. De klaustrofobiske korriderene i Rogue Spear er byttet ut med store åpne områder. Du må likevel ikke tro at det er noe mindre spennende å krysse et åpent område enn å runde et ukjent hjørne. Forestill deg dette: Du har sett deg ut en rute hvor steiner og trær gir deg dekning, men det er ett område du er fullstendig ubeskyttet. Ikke nok med det, du vet at lagkameratene dine har allerede blitt meiet ned av den ventende snikskytteren. Hva gjør du?

Det første som slår deg når du ser GR er den fantastiske visuelle kvaliteten. Grafikken i GR er ikke noe annet enn forbløffende. Tidlige screenshots avslørte en upolert natur, men nå har alt buskas blitt gjort på nytt. Resultatet er en simpelthen slående visuell opplevelse. Naturen har også flere sider enn bare bildefyll. Grener og gress beveger seg med vinden, og fugler flyr av sted når du nærmer deg. En på ingenørteamet hos RSE har bemerket eksplosjonene som spesielt stilige, så en kan lett konkludere med at dette kommer til å bli en vakker tittel. Spis den Operation Flashpoint!

Den mest omstridte funksjonen i GR er inkluderingen av en "Threat indicator" ("fiende varsler"). Denne går ut på at en indikator på skjermen din forteller retningen fienden befinner seg. Viktig å merke seg er at denne skrur seg av når fienden er nærme, slik at du ikke vet nøyaktig hvor fienden er. Siden banene denne gangen er så store som 400x400m vil nok dette bli en nyttig funksjon. RSE har også lovet 200x200m baner for multiplayer, noe som garanterer intensive kamper.

Færre våpen enn før
Antallet våpen har blitt redusert i forhold til Rogue Spear. Dette er begrunnet med at militæret bare bruker våpen de vet fungerer, og som har fungert i lang tid. Utvalget er likevel ikke kjedelig, de har til og med inkludert muligheten til å sende i vei raketter mot tankser. Dere Quake mennesker må likevel ikke hoppe opp og ned i stolene, dette vil ikke bli et machovåpen. RSE har forklart at den ikke vil være effektiv mot personer, bare mot kjøretøy. Brukt mot personer vil den være praktisk talt ubrukelig.

Mangelen på dedikerte servere var kanskje den mest savnede funksjonen i Rogue Spear. Etter uttalelser fra RSE kan vi regne med at de nå har valgt å inkludere dette. Det er fortsatt usikkert om Mplayer og Microsofts Zone fortsatt vil bli støttet, men hva gjør vel det? Dedikerte servere kan plassere GR på online spillenes øverste nivå.

Elementer fra rollespill
Alle som har spilt Rainbow Six vet at man hadde et team hvor alle hadde navn og personligheter. I GR har RSE tatt dette et steg lenger, og inkorporerer kjente rollespillelementer. For hvert oppdrag medlemmene overlever får de poeng de kan tildele sine ferdigheter. På denne måten kan du bygge opp svært kompetente spesialister utover i spillet. Dette elementet bidrar også til at du er litt forsiktigere før du sender dine rutinerte soldater i den sikre død. Løp & skyt lønner seg ikke i dette spillet.

En imponerende AI kan kanskje være den mest interessante nyvinningen. Fienden vil jobbe som et virkelig lag. De vil prøve å utflanke deg, søke dekning, og generelt sett gjøre alt for å drepe deg. Denne faktoren kommer også til å heve vanskelighetsgraden noe, men det vil også gjøre single-player opplevelsen mye mer intens.

Hvis du husker musikken fra Rogue Spear har du en anelse om hva du kommer til å høre i GR. Bill Brown er også denne gangen ansvarlig for musikken. Han har i tillegg til Rainbow Six titlene skrevet musikken til flerfoldige filmer. Dette lover godt, og en score av høy kvalitet er forventet. Musikken er dog ikke den eneste delen av GRs lydoppbilde. Lyd skal visstnok være en viktig del av opplevelsen, ved at du for eksempel kan høre fienders utstyr rasle. Et slikt hint vil gi deg verdifull tid til å lokalisere fienden, for så å overraske han.

Ghost Recon ser simpelthen ut til å bli det beste spillet i 2001, og det beste actionspillet som skal slippes på markedet i overskuelig fremtid. Glem "Operation Flashpoint", glem "Return to Castle Wolfenstein" og glem "Soldier of Fortune II", GR ser ut til å bli actionkongen.

Siste fra forsiden