Anmeldelse

Trust NF340 Race Master

Du tar frem Trust NF340 Race Master (heretter Race Master). Med en anbefalt utsalgspris på 239,- kroner er det et ratt du har råd til å låne bort til nær sagt hvem det skal være. Det er klart det er grenser for hvor mye en kan forvente for en slik sum. Det store spørsmålet blir derfor om Race Master gir valuta for pengene, eller om du er bedre tjent med å bruke grunkene på et par halvlitere på Aker brygge, eller en småkjip lysestake.

Lavbudsjett
Race Master er et helt enkelt ratt, hvor lave produksjonskostnader har hatt en sentral rolle i utviklingen. Det har ikke Force Feedback, men andre viktige elementer som pedaler og sekvensielle girspaker bak på rattet er på plass. En positiv overraskelse er at Trust har kostet på seg et skikkelig grep i myk, teksturert gummi, ikke ulikt det du finner på et langt dyrere ratt; Logitech MOMO Racing. Det høres kanskje utrolig ut, men en slik detalj kan bety svært mye for helhetsfølelsen. Det kan også skilte med nok av knapper. I rattets senter sitter det 6 ordinære knapper, samt en 8-veis d-pad.

Knappene har god respons, men er litt i hardeste laget. Du må trykke relativt hardt, og kneppet som forteller deg at knappen har nådd bunnen lyder billig og skranglete. Girhendlene er litt løse, og gir heller ingen eksklusiv følelse, men de er lette og behagelige å bruke. I tillegg virker det som de tåler en støyt. Rattet er som nevnt tidligere kledd med myk gummi. Det har også spor til tomlene, slik at det i utgangspunktet er meget behagelig å holde i. Det største problemet rent designmessig er knappenes plassering. Når hendene ligger slik rattets utforming tilsier må du nesten slippe rattet om du skal trykke på dem. De er i tillegg nedsenket, noe som ikke akkurat gjør det lettere å finne dem når øynene helst burde holde seg til skjermen.

Pedalene sitter på en veldig liten og lett base, og alt som holder den på plass er fem små gummiknotter, men på mirakuløst vis klarer den å klamre seg ganske godt fast til slette underlag. Tepper er derimot et større problem. Selve pedalene er tilverket i hardplast, og har kuler på oversiden for å sikre skikkelig fotfeste. En bieffekt av dette er heftig fotmassasje, noe vi velger å se på som en bonus. Som i virkeligheten er motstanden sterkere i bremsepedalen enn i gasspedalen, men forskjellen kunne gjerne vært større. Felles for begge pedalene er at vandringen er i korteste laget, noe som dessverre begrenser nøyaktigheten en del.

Rattet kan faktisk dreies hele 250 grader, slik at du kan svinge akkurat så mye eller lite du vil. Nøyaktigheten er derfor ikke noe problem. Svakheten ligger i motstanden. Den er så godt som fraværende rundt nullpunktet, men mot ytterpunktene er den i hardeste laget. Den progressive motstanden er egentlig kun et problem når du prøver å kjøre rett frem. Skulle du komme til å puste litt på rattet er det nesten nok til at bilen begynner å vingle. Etter litt tilvenning fungerer det tilfredsstillende, men i begynnelsen fører det lett til en kjørestil som i det virkelige liv ville medført nærmere bekjentskap med UP og blodprøver. En løsning på problemet er å spille med en liten dødsone, men det er ikke optimalt når det gjelder finmanøvrering.

Svak festemekanisme
En skrue, en sugekopp og fire gummiføtter fester rattet til bordet. Sugekoppen fester basen til bordet fra oversiden, mens skruen sitter under bordplata. Denne er så lang at rattet kan festes på bord på opp til 7-8 cm tykkelse. Det burde holde lenge for de fleste. Dessverre er armen skruen sitter i så myk at den gir etter når skruen strammes, slik at det er vanskelig å få det skikkelig stramt. Rattet sitter i de fleste situasjoner godt nok, men litt sterkere feste hadde vært på sin plass.

Holdbarhet er ikke lett å undersøke i løpet av den begrensede tiden et produkt testes, og Race Master har elementer som kan antyde lav levetid. Mellom rattstammen og basen er det en relativt stor slark. Rattet kan beveges ganske mye sideveis i forhold til basen. I tillegg til at dette er et svakhetstegn i seg selv er lyden det skaper direkte plagsom. Festeanordningen virker også litt svak. Vi kunne selvsagt ikke la dette passere uten å kontrollere grundigere hva rattet tåler. På grunn av barnemangel i testlokalet så vi oss nødt til å emulere voldelige smålabber. Vi ber derfor om forståelse for at resultatet ikke nødvendigvis gjenspeiler den hele og fulle sannhet om rattets barnekompatibilitet. På tross av heftig hamring på girhendlene og panisk rykking i rattet fremstår det fortsatt som nytt. Ingen løse biter eller nye ulyder. Konklusjonen må derfor bli at Race Master tåler mer enn førsteinntrykket antyder.

Trust sponser F1-teamet Minardi, og det benytter de for alt det er verdt. Det synes tydelig allerede før rattet er pakket opp. Esken er prydet av muskuløse F1-biler, smakfullt dandert utover. Stilig, men det er neppe et slikt ratt som sitter i Minardis biler. Eller, vent nå litt; hvis Verstappen og Kiesa virkelig bruker dette rattet forklarer det en hel del. Da er det kanskje ikke så rart at de har problemer med å holde følge med de store gutta likevel. Noen burde kanskje tipse dem om at det finnes bedre alternativer.

Konklusjon
Trust NF340 Race Master er et billig og enkelt ratt uten fordyrende elementer som Force Feedback, girspak og programvare. Det klarer naturligvis ikke å konkurrere mot de langt dyrere rattene på markedet, men det betyr ikke at det nødvendigvis er et dårlig kjøp. Gummigrepet gjør underverker for opplevelsen, og rattet er behagelig formet. Knapper og pedaler overbeviser ikke, men vil nok ikke være store irritasjonsmomenter for småspilleren. Slark og dårlig festemekanisme er andre svakheter du må leve med. Er det små barn i huset som vil være med på moroa er Race Master er perfekt ratt å kjøpe. Skulle det ikke overleve har du sikkert råd til å bytte det ut. Det passer også fint for deg som ikke spiller så mye; det er både billig og så lite at det er overkommelig å rydde bort.

Trust NF340 Race Master   Les mer »

Forsiden akkurat nå

Til toppen