Sniktitt

WarCraft III: The Frozen Throne - Del 1

Ekspansjonen til et av fjorårets desidert beste spill er på vei. WarCraft III: Ordet ekspansjon i sin vanlige betydning blir for spakt, siden vi her har å gjøre med en tittel av uvanlig tyngde.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Alvene
Natt-alvenes nye helt er "Warden". Med fokus på å drepe motstanderens helter kan ingen lenger føle seg trygg på unnslippe alvenes vrede. "Blink" er en egenskap som gjør at han kan bevege seg fra sted til sted utrolig kjapt. Skulle en av fiendens helter forsøke å unnslippe kan "Warden"-en aktivere "Blink" for å ta han igjen. Få sekunder senere hviler fienden i Valhall. Egenskapen kommer til å ha en veldig kort nedkjølingstid og kan derfor kombineres med hans andre egenskaper; "Fan of Knives", "Shadow Strike" og "Spirit of Vengeance". "Fan of Knives" innebærer at helten kaster ut en haug med kniver hvis antall avhenger av hvilket den har oppnådd. "Shadow Strike" er et kraftig angrep som skader fienden mest til og begynne med, for så å skade mindre og mindre frem til det opphører. Det skal visstnok også være perfekt til å drepe andre helter med. Det ultimate angrepet til din "Warden" er "Spirit of Vengeance". Til forveksling lik de udødes "Animate Dead" vil denne egenskapen samle de falne enhetene til en felles kraft som vil være i stand til å snu en tapt kamp til en seier.

Alvenes to nye enheter er en "Mountain Giant" og "Fairie Dragon". Fjellkjempen vil i hovedsak fungere som et kjøttskjold, og vil være i stand til å ta mye av skaden dine ellers skrøpelige enheter ville mottatt. Egenskapene hans er "Taunt", som medfører at enheter i nærheten angriper han og ikke dine andre enheter, og "War Club" som gir muligheten til å bli et beleirings-våpen ved å plukke opp et tre. "Fairie Dragon" har to egenskaper, "Mana Flare" og "Fase Shift". Denne dragen er hovedsakelig et våpen mot fiendens "casters", og et par drager vil være i stand til å utslette en liten gruppe av de. "Phase Shift" er en egenskap som gjør at dragen er i stand til å motstå alle angrep i en kort periode. Spennende å se er at alvenes bygninger nå kan angripe uten å måtte rykkes opp med røttene først. I vanilje-WarCraft har det etter hvert blitt populært å trene mengder med "Druids of the Talon". Ettersom "Cyclone" nå kan bli "dispelled" mister de mye av slagkraften, og nye taktikker er helt klart på vei.

Orkene
De grønnhudedes nye helt er en mektig "Shadow Hunter". Han er av trollsk hærkomst og er visstnok den høyeste autoriteten i sin stamme. De er voodoo-mestere og deres skumle masker skal visstnok være i stand til å kalle på deres mørke Guder. Til tross for at orkene ikke spiller en like stor rolle i hovedhistorien nyter også orkene godt av en ny helt og to nye enheter. Den nye heltens egenskaper er "Hex", "Healing Wave", "Serpent Ward" og til slutt "Big Bad Voodoo". "Hex" fungerer på samme måte som menneskenes "Polymorph", men i stedet for å gjøre fienden om til en sau vil "Hex" omgjøre fienden til et tilfeldig dyr.

Effekten vil vare mellom ti og tretti sekunder avhengig av hvilke enheter den blir brukt på. "Healing Wave" fungerer på samme måte som "Far Seer"-ens "Chain Lightning", bare med motsatt effekt. Denne egenskapen er et direkte svar på orkenes manglende evne til å restituere enhetene sine før en når opp til tredje utviklingsnivå. Egenskapen vil fungere slik at den gjenoppretter mindre og mindre helse etter hvert som den hopper fra enhet til enhet, men en maks grense på fem enheter. "Serpent Ward" er enda en "ward" orkene kan benytte seg av. Et lite slangehode spytter ut ildangrep på motstanderne, og vil i praksis fungere som et skjørt tårn. Skulle man angripe den direkte tar det veldig kort tid før den er ødelagt, men den vil fungere glimrende som backup i en kamp. Ork-heltens ultimate egenskap er "Big Bad Voodoo". Under dens effekt vil ingen av dine enheter på skjermen ta skade. Ulempen er at helten må stå stille for at effekten ikke skal brytes. Med tanke på at helten er det eneste mulige målet i kampen vil han også ha en svært utsatt posisjon når egenskapen aktiveres.

De grønnes to nye enheter er "Troll Batrider" og "Spirit Walker". "Troll Batrider" har to interessante egenskaper i "Unstable Concoction" og "Liquid Fire". Førstnevnte gjør i praksis enheten om til en flyvende zapper, eller orkenes versjon av kamikaze-piloter om du vil. Poenget med dette er å fly enheten inn blant fiendens flyvende enheter for så å sprenge den. Selv om din egen enhet dør vil også flere av fiendens enheter gjøre det samme. Angrepet vil ikke ha noen effekt på bakketropper og bygninger. Den andre egenskapen er "Liquid Fire". For å benytte seg av denne egenskapen må den ha blitt kjøpt i et "Beastiary". I all hovedsak omgjør den angrepene til ildangrep. En kan derfor bruke det som et beleiringsvåpen for å antenne fiendtlige bygninger.

Verdt å merke seg er at en bygning som er i full flamme ikke kan repareres før ilden har slukket. Orkenes andre enhet, "Spirit Walker", er en hvit, hellig "Tauren". Enheten har muligheten til å veksle mellom å være usårbar og å kjempe som en vanlig "Tauren". I sin uskadelige form kan den benytte seg av egenskapene sine, men den vil ikke har muligheten til å angripe andre enheter. Hovedformen er den uskadelige, og som støtte til den vanlige hæren har de en del spennende muligheter. Med "Ancestral Spirit" kan han vekke til live en hvilket som helst "Tauren", utenom helten "Tauren Chieftain". "Disenchant" skader alle påkalte skapninger i nærheten, som for eksempel "Water Elementals". Den siste egenskapen, "Spirit Link", kobler fiender sammen slik at skade som blir påfør en fiende direkte også skader andre motstandere.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden