WRC 4

Den fjerde inkarnasjonen i WRC-serien er tilgjengelig for PlayStation 2-fanatikere over hele landet, og etter fjorårets kjempeintroduksjon med norsk lokalisering og Henning Solberg i spissen, skal det godt gjøres å følge opp suksessen.

Strekker seg litt lenger
Hvert rally er delt opp i seks strekker, der alle tolkes som vanlige spesialstrekker. De siste strekkene foregår som oftest på litt trangere, lukkede områder, og er en del kortere. Et rally har en akkurat passe lengde, og de fleste andre spill i samme sjanger opererer med akkurat seks spesialstrekker. Personlig skulle jeg gjerne ha ønsket enda mer realisme i form av kjente landemerker, lengre løp og lengre pauser mellom mulige reperasjoner, men det er rene, utopiske drømmer. Et lite snev av ekstra realisme i gjennomføringen av løp kunne de imidlertid ha kostet på seg.

Lokaliseringen til norsk tekst og tale foregikk i hovedsak i fjor, men det er fortsatt en like stor glede å kunne ha en norsk kartleser i passasjersetet. Det er en helt egen sjarm over å kunne høre "venstre over krøn" i forhold til tradisjonell, engelsk pjatt. Selv om enkelte av strofene kan høres veldig konstruerte ut, er det et gledens gjenhør. Skulle du imidlertid ha lyst til å ha engelsk kartleser (eller finsk for den saks skyld), kan du endre dette hver gang du starter opp spillet. Dessverre er dette noe du må velge eksplisitt hver gang, og dette er et typisk eksempel på det mest irriterende elementet i spillet. Grensesnittet har et til tider overstadig komplekst preg, der man må trykke seg igjennom flere tilsynelatende unødvendige menyer. Etter endt spesialstrekke må du trykke deg ut av reprisemodus gang på gang, og det krever et titalls trykk for å navigere dit du egentlig ønsker.

Utseendemessig er WRC 4 en ren nytelse, og de lokale særegenhetene har blitt godt bevart i utviklingsprosessen. Biler som skinner og blinker i solen ved start, går fort i delvis oppløsning og blir matte. Det vakre utseendet med enorm synsrekkevidde gjør at vi kan tilgi enkelte grafiske glipper. Mest markant er strømledninger som går ved siden av veien, hvor de enkelt og greit forsvinner litt for tidlig i forhold til kameraplasseringen. Dette skaper en litt irriterende og hoppende effekt, og kan i enkelte situasjoner ta fokus vekk fra veien og full løpskonsentrasjon. Etter ei elendig gjennomført spesialstrekke hender det imidlertid at vi får se fører og kartleser i heftig diskusjon og forbannelse, eller dersom du har kjørt over forventet, i hyggelige gratulasjonsscener. Skulle du klare å komme deg opp på en podiumsplass, kan du se fram til heftig feiring og champagnesprut til langt utpå morgenkvisten.

Karrig karrieremodus
Skulle det blir for kjedelig å kun kjøre de tradisjonelle WRC-løpene, er en ekstra utfordring tilgjenglig i form av en meget forenklet karrieremodus. Et sett med forskjellige oppgaver og hendelser skal gjennomføres, og du må klare hvert enkelt av delmålene før du kommer videre til neste nivå. "Historien" er fast bestemt i forhold til et fast mønster, og det er absolutt ingen mulighet til å påvirke den i en eller annen form. Du samler inn forskjellige poeng underveis, både her og i vanlig løpskjøring, men det skal mye til for å virkelig klare å samle inn alle delpoengene.

Den største endringen i spillet er innføringen av nettspilling. Det er nå mulig å ta med seg sine sårt tilegnede rallyegenskaper ut på det store, brede internettet, for å skape frykt og redsel blant motspillere over hele verden. Det er opprettet en global rangeringsliste, og etter alle løp som kjøres på nett tildeles det rangeringspoeng. Dessverre er det kun kjøring med fantombiler som er tilgjengelig, og man konkurrerer i forhold til tiden man setter på spesialstrekkene. Etter at man logger seg på nettjenesten, velger man hvilken spesialstrekke man ønsker å kjøre. I hard kamp mot de andre deltagerene gjelder det å sette de absolutt beste strekketidene. Mangelen på forskjellige løpstyper og muligheten til å arrangere skikkelige løp mot hverandre trekker dessverre ned. På dette punktet må Rallisport Challenge 2 for Xbox fortsatt sies å være undertegnedes favoritt, men det er uansett en behaglig opplevelse å ha nettspill tilgjengelig i et spill som dette.

WRC 4 sørger for at WRC-serien fortsatt har full kontroll over rallymarkedet på PlayStation 2. Nettspilling er en etterlengtet mulighet til å måle krefter med venner og bekjente i spillet, og sørger for å utvide levetiden til serien enda lenger. Med hele WRC-sirkuset i ryggen, er det så mye å kjøre og gjennomføre i dette spillet at du etter all sannsynlighet ikke orker å bli ferdig før neste WRC-spill kommer ut i butikkene. Selv om spillet kan virke farlig utfordrende for enkelte nybegynnere er det mye spillglede å oppleve for alle, og etter hvert sitter oppførselen til rallybilen i fingertuppene. Den norske oversettelsen er meget bra på lydsiden, men enkelte av tekstoversettelsene kan virke litt forvirrende. Men la det være klart: du finner ikke et bedre rallyspill med samme bredde og tilgjengelighet i dag. Dette er definitivt min konsollfavoritt av rene rallyspill, og jeg tror det også kan bli din.