– Spillmatisering er like død som dinosauren

– Spillmatisering er like død som dinosauren

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Stadig vekk dukker det opp spill basert på filmer, selv om slike sjelden scorer høyt hos kritikere og publikum. Nå har sjefen for EA Games, Frank Gibeau, uttalt at han ønsker å satse mer på egenproduserte konsepter.

I et intervju med Develop forteller Gibeau at det ikke er noen fremtid i å spytte ut kjappe lisensspill og at utgiveren nå har et økt fokus på å utvikle egne IP'er.

– Hvis du vil lage en hit må du gi et spill tid til å oppnå kvalitet. Lisensbaserte, middels spillkopier er døde som dinosauren, sa Gibeau.

EA droppet blant annet James Bond-lisensen som følge av den nye filosofien, et valg Gibeau begrunner med at konseptet gir for liten frihet.

– Vi ga opp den lisensen fordi vi følte vi trengte å eie flere IP'er, og vi liker ikke retningen til James Bond med alle de kreative begrensningene. Royalty-andelen du må betale for lisensen går i feil retning for utgiverne, og på toppen av det hele er filmspill-bransjen i ferd med å kollapse, sa Gibeau.

Som et eksempel på EAs nye strategi peker han på at utviklerne av James Bond-serien, Visceral Games, som for øvrig også lagde lisensserien Gudfaren, senere gikk over til å utvikle suksess-serien Dead Space.

Les også: Mass Effect 2 til PS3 ofrer ingenting
Les også: Anmeldelse: Create
Les også: Crysis-studio kunngjør nytt spill

(via 1Up)

Dead Space 2

PS3
Slippdato: 27. januar 2011
Sjanger: Action
Utvikler: Visceral Games
Utgiver: Electronic Arts

Kommentarer (14)

Black Week

onsdag

Følg alle tilbudene på Gamer.no

Vi har oversikten over alle de beste gaming-tilbudene under hele Black Week og Black Friday.

Se alle tilbudene

Forsiden akkurat nå

Til toppen