Destiny 2: Shadowkeep

Bungies månelanding

Destiny 2: Shadowkeep er kanskje et lite skritt for menneskeheten, men et stort skritt for Bungies spillbeist.

Videoanmeldelse av Destiny 2: Shadowkeep.

Hvis man følger utviklerne av Destiny 2 på sosiale medier, er inntrykket tydelig. De gleder seg til raid-kvelder. De deler bilder av bra loot de har fått. De koser seg med Destiny-memes. De har det rett og slett gøy med det beistet de har forvaltet i over fem år.

OM ANMELDELSEN

Vis mer

Denne anmeldelsen er et samarbeid mellom Level Up og Gamer.no. Du kan se videoanmeldelsen i toppen, eller lese den i tekstform om du heller ønsker det.

Siden vi nå sitter på samme kontor, vil vi teste ut måter vi kan samarbeide på, selv om vi fremdeles er to uavhengige spillmedier.

Det har på ingen måte alltid vært sånn. Destiny har hatt sine topper. Det fantastiske raidet Vault of Glass reddet på mange måter lanseringen for fem år siden. The Taken King-utvidelsen var et solid løft på alle fronter. Fjorårets Forsaken-utvidelse snudde den skakkjørte Destiny 2-skuta.

Men mellom toppene, for å være helt ærlig: mye ræl. Mangel på fokus. Kløning med grunnleggende mekanikker. En historie som har virket helt tilfeldig rasket sammen. Og det kommer fra en som har spilt alt Destiny har hatt å by på siden lansering.

Forvandlingen det siste året kommer delvis av at Bungie nå står på egne ben, uten innflytelsen Activision har hatt. Men prosessen startet en stund før skilsmissen. Forsaken var første forsmak på hva slags spill Bungie ønsker Destiny skal være - en givende, sosial opplevelse med en jevn strøm av bra innhold. Et spill der hardcore-nerdene har nok å gjøre, samtidig som folk i tidsklemma kan få noe ut av en time her og der.

En hobby, rett og slett. En sabla morsom hobby.

Gjennom 2019 har vi fått mye bra innhold med deilig loot, men den egentlige, faktiske starten på Det Nye Destiny kom nå, med Shadowkeep. Og – ikke minst – med gratisversjonen New Light.

For Destiny 2 er ikke lenger én ting. Det er nå en meny man kan velge fritt i, og til og med spille på flere plattformer med samme konto via krysslagring. Grunnpakken er nå New Light, som er gratis og som inneholder en utrolig heftig bunke med innhold.

Stor guide: dette er innholdet du får i gratisversjonen av Destiny 2, New Light.

Effektiv dualitet

I New Light ligger alt av innhold fra det første året med Destiny 2, samt utvalgte modi fra år nummer to. Den har alle flerspiller-modiene, alle strikene, flere av raidene, tre historie-oppdrag, hybriden Gambit, alle patruljesonene og mye mer. Det er rett og slett den største og mest innholdsrike gratispakken med kult spillinnhold jeg har sett.

Det er likevel ikke det aller beste Destiny-innholdet. Det finner du i pakkene Forsaken og Shadowkeep, som koster henholdsvis rundt 250 og 350 kroner. Jeg skal ikke gå grundig gjennom Forsaken her og nå, men må nevne den ekstremt stilige Shattered Throne (spillets første tremanns-dungeon), raidet The Last Wish, «ascendant challenges» i Dreaming City og en meget god historiekampanje som høydepunkter det er verdt å få med seg.

Vi er tilbake på månen i Destiny 2: Shadowkeep. Denne gangen for å nedkjempe en ny trussel.
Bungie

Forsaken hadde også en annen nyskapning i Destiny-sammenheng: den ekstremt effektive kontrasten mellom Mad Max-inspirerte Tangled Shore og blendende vakre, sakrale Dreaming City – et alve-aktig endgame-område.

Denne dualiteten har Bungie tatt med seg til Shadowkeep. Her får du et gjensyn med Destiny 1-lokasjonen Månen, nå tildekt av et marerittaktig slør, og du får et gjensyn med det nydelige, nydelige Black Garden, som nå huser grind-modusen Vex Offensive og det nye raidet. Det er noe med denne vekslingen mellom det tunge, dystre, skumle og mørke og det vakre, fargerike og himmelske som treffer meg så utrolig hardt. Det gjør noe med hele min opplevelse av å spille dette spillet her. Det er rett og slett et utrolig effektivt grep.

Shadowkeep bringer også med seg et lite lass av nytt Destiny-innhold. Du får starten på en historie som Bungie nå sier vil fortsette direkte i de kommende sesongene av spillet. Du får et gjensyn med gamle Destiny-bosser i modusen Nightmare Hunt. På månen skal du stanse invasjoner av hissig vex, og når du har gjort det tar du kampen til Black Garden og modusen Vex Offensive. Du får et knippe quests som belønner deg med exotic-våpen, du kan grinde ut våpen og rustning med den rollen du ønsker deg hos Eris Morn – og snart åpner spillets andre grotte, denne gangen naturligvis på månen.

Ingenting kommer i nærheten

Du får en sesongbasert artifact, som både hjelper deg opp i powerlevel og som leverer rustninge-mods som er spesielt nyttige i endgame-innhold. For første gang i Destiny får du også 100 nivå med belønninger, som renner inn etter hvert som du tjener erfaringspoeng i spillet.

Det nydelige Black Garden.
Bungie

Hjertet i Shadowkeep er likevel det nye raidet, Garden of Salvation. Det er muligens det enkleste raidet i Destiny til nå, men mekanikkene er innmari morsomme. Du får bra loot, det har et helt fantastisk lydbilde og det ser simpelthen helt latterlig lekkert ut.

Raidene i Destiny har muligens hatt varierende kvalitet, men det har variert fra «veldig bra» til «den feteste co-op-opplevelsen det er mulig å ha i et skytespill». Det å knekke disse raidene sammen med venner er nok hovedgrunnen til at jeg alltid har likt Destiny, selv om mye av det andre innholdet ikke alltid har vært tipp topp. Samarbeidet det krever, samholdet det skaper, bossene du skal nedkjempe, miljøene du får utforske, lootet som dropper – i denne sjangeren er det ingenting som kommer i nærheten.

Den andre hovedgrunnen til at Destiny har blitt mitt kosespill numero uno, er spiller-mot-spiller-delen. Det er her du finner oppdragene som gir deg to av spillets beste og mest nyttige våpen, granatkasteren Mountain Top og SMG-en Recluse, det er her du har kunnet bite tenne sammen i Trials of Osiris og Iron Banner, og det er her du kan kose deg med stort sett glimrende flerspiller med vennene dine mot noobs fra hele verden.

Crucible har fått noen viktige justeringer i Shadowkeep, endringer som også gjelder for alle som spiller New Light-versjonen. Først og fremst har competitive-spillelisten nå blitt langt mer givende. Tidligere var det 4-mot-4 i tilfeldige modi, nå er det kun 3-mot-3 survival som gjelder. Ikke minst er det nå en egen freelance-spilleliste, hvor man kun har lov til å gå inn som solospiller. Det er en endring jeg mildt sagt elsker.

Eris Morn er tilbake – like dyster som hun alltid har vært.
Bungie

Elemental-hodepine

Men hjertet i opplevelsen Destiny 2 er knyttet til en annen nyhet. Med Shadowkeep introduserer Bungie det de kaller Armour 2.0 – en helt ny måte å bygge unike Guardians på. Her er Bungie virkelig inne på noe, men her finner du også spillets største minus.

Hver rustninge-del har nå seks egenskaper. «Intellect», «Discipline» og «Strength» går på henholdsvis hvor raskt du får superen din tilbake, hvor raskt granatene dine regenereres og hvor raskt din klasseferdighet fylles opp. «Mobility», «Resilience» og «Recovery» kontrollerer farten til figuren din, hvor mye skade den tåler og hvor raskt den regenererer helse når den blir skadet.

Alt av rustningeutstyr kan droppe med alle mulige kombinasjoner av disse, og den totale summen av disse seks variablene har en grunn-spennvidde fra rundt førti til noen og seksti. Så her har du altså to store hindere du må over: riktig kombinasjon av egenskaper til din build, samt høy nok totalsum til at det er verdt å ta vare på det du har fått.

Det stopper dog ikke der. Du kan plassere en mengde mods på rustningen som forbedrer alt fra lade-hastighet til siktehjelp og hurtighet. Noen av de beste modene passer ikke på alle rustningedelene – de er knyttet til de tre elemental-typene i spillet – void, solar og arc. Med dette hinderet går mye ellers bra rustniger i søpla fordi det har feil elemental-tilhørighet.

For å ta et eksempel: alle hand cannon- og sniper-mods er knyttet til void-rustning, mens alle shotgun-mods er knyttet til arc-rustning og alle SMG-mods er knyttet til solar-rustning. For å få best mulig utnyttelse av mods, må du altså helst velge et våpenoppsett innenfor samme elemental.

Marerittaktig på månen.
Bungie

Det å oppgradere en rustningedel fullt ut er i tillegg grisedyrt, så man kan ikke gå for hva som helst heller, noe som gjør jakten betraktelig tyngre. Dessuten er det kun rustning fra den aktuelle sesongen som kan kjøre mods laget spesifikt for raidet og Nightmare Hunts, så der trenger du også et sett eller tre.

Bungie forteller at dette systemet delvis er laget for å dytte spillerne over i våpenoppsett de kanskje ikke vet de er glad i ennå, til å eksperimentere med nye builds. Og delvis fordi mod-menyen ville vært for stor og uoversiktelig dersom alle mods fungerte på alt av rustninger. De forteller også at noen av modene, de som går på ammunisjon til de forskjellige våpnene, vil bli universale i neste sesong. Men det spørs om det er nok.

Jeg er fryktelig glad i grunnprinsippene i Armour 2.0, og alt-i-alt er det også et bedre og mer spennende system enn systemet det erstatter. Implementeringen er det likevel verre med. Jeg mener Bungie bør fjerne elemental-tilhørighetene til mods. Det bør også bli mindre tidkrevende og kostbart å makse ut rusntingene. Slik som systemet fungerer nå, kjenner jeg allerede et spørsmål som er i ferd med å formulere seg i bakhodet mitt: gidder jeg egentlig å gå løpet helt ut med rustningen min? Det er fullt mulig svaret på det spørsmålet er nei.

Uslåelig grunnmur

Det er et par andre mindre ting som også trekker inntrykket mitt ned. Det er for få nye strikes og spiller-mot-spiller-maps, og det er for lite kul rustning å jakte på. Mye av rustningene som dropper har vært med fra starten av Destiny 2, og de nye settene faller ikke helt i smak hos meg. Nå er jeg happy med hvordan mine Guardians ser ut, altså, men dette er egentlig det eneste settet jeg faktisk liker. I et loot-basert skytespill er det ganske svakt.

The Red Keep troner nå som et slags ondskapens Eiffel-tårn på månen.
Bungie

Det er i tillegg bittelitt skuffende at jeg forstatt løper rundt med Austringer, Blast Furnace, Mountain Top, Recluse og Hammerhead, mine favorittvåpen fra det siste året. Jeg er for så vidt glad for at disse nydelige våpnene ikke er presset ut av metaen, men det hadde vært artig med flere nykommere som var like gode.

Når alt det er sagt, er det derimot på sin plass å understreke det kanskje mest essensielle for mange. Bungie er blant de klart beste i verden på skytespillsjangeren. De har en ekstremt god forståelse for hva som gjør skytefølelse underholdende og givende, og for hvordan man leverer tilfredsstillende actionopplevelser på løpende bånd. Det er denne grunnmuren hele Destiny hviler på, og det er denne grunnmuren som har fått millioner av spillere til å være med Bungie på denne reisen i over fem år.

Shadowkeep bygger et stilig og moderne hus på denne grunnmuren, det er nok digg innhold her til at det er lett å anbefale denne utvidelsen til både veteraner og nykommere. Ikke minst er New Light en soleklar anbefaling – her får du et veldig godt inntrykk av hva dette universet har å by på.

Toppen er trolig ikke nådd ennå, men det føles veldig som om Bungie er på vei dit med stø kurs.

8
/10