Intervju

Bill Roper snakker om The Frozen Throne

Bill Roper er en stor mann, i mer enn en betydning av ordet. Likevel er det ikke mye som skulle tilsi det ved første møte. Han er imøtekommende som få, og svarer villig vekk på spørsmål. Svaret er påbegynt før spørsmålet avsluttes, og det er tydelig at han liker det han holder på med.

Side 1
Side 2

Gamer.no: Hvilken effekt tror du The Frozen Throne kommer til å ha på miljøet? Håper dere å endelig bringe Brood War-spillerne over til WarCraft-verdenen?

Roper: Jeg tror virkelig det kommer til å være folk som alltid kommer til å ville spille StarCraft og Brood War. Det er veldig forskjellig, og beror mye mer på antall og tall. Jeg tror ikke vi gjorde noe for å redusere betydning av rollespill-elementer og bruk av helter i ekspansjonen. Derfor vet jeg ikke om det er noe i ekspansjonen som kunne konvertere over en StarCraft-spiller. Jeg tror derimot at forandringene vi ser i The Frozen Throne kommer til å endre WarCraft 3 på samme måte som Brood War endret StarCraft. Jeg har alltid følt at hvis det er en grunn til at du elsker å spille WarCraft 3 kommer du til å få mer av det i ekspansjonen. Samme om det er multiplayer, konkurranser, single-player, å lage sine egne brett eller noe annet. Spillerne får rett og slett mer av hvert aspekt. Jeg tror vi kommer til å se at folk som er store WarCraft 3-fans kommer til å ville ha ekspansjonen fordi det er så mye mer å gjøre der.

Gamer.no: Hvordan ser dere på konkurranseorientert gaming slik som the CPL og lignende?

Roper: Det er fantastisk. Det er virkelig fantastisk. Å se på profesjonelle gamere er helt utrolig fordi de er så vanvittig gode. Jeg har vært så heldig å kunne dra til Korea noen ganger for turneringer og se på folk spille StarCraft og WarCraft 3 i en konkurransesetting. Det er flott at det er nok dybde i spillene nå slik at folk ikke bare kan spille de om og om igjen samt ha en forskjellige opplevelse hver gang, men at nok folk nå har akseptert gaming som en virkelig kilde til underholdning og vil sitte og se på andre spille spillene på høyt nivå. Vi er ydmyke til det faktum at vi har laget noen spill og at folk liker å spille de konkurransemessig mot hverandre. Det er noe som er spennende og flott å være en del av fra standpunktet av å ha laget noen av spillene som de liker å spille.

Gamer.no: Blizzard later til å like mørke spill, er World of WarCraft også på vei i den retningen?

Roper: Jeg vet ikke om det egentlig er mørkt. WarCraft 3 synes jeg var et mørkere spill enn WarCraft 2. WarCraft 3 hadde en del humor, men det var mye under overflaten. WarCraft 2 hadde en mer rett-frem holdning. Diablo var alltid et mye mørkere univers. World of WarCraft har mye i seg som rett og slett er moro. Kunstnerne og animatørene har lagt mye arbeid i å gi hvert av monstrene og karakterene sin egen personlighet når de løper opp til deg og angrepene de har. Til og med ting som de forskjellige emotene (forskjellige uttrykk du kan bruke for å vise kroppsspråk i forbindelse med andre spillere) er som regel morsomme å se på. Vi vil ha mye humor der. Jeg tror World of WarCraft er mindre mørkt fordi mye av interaksjonen med verdenen er fra spillerne, og vi har merket at spillere i MMORPG-er vil løpe rundt, ha det moro og le. Det er mer retningen vi vil gå i med World of WarCraft.

Gamer.no: Innlevelse i verdenen er viktig og navn spiller en stor rolle i det. Hva kommer dere til å gjøre for at folk ikke kaller figurene sine for "Leet Dude" med tall og alt mulig rart?

Roper: Vi kan gjøre noen ting ved å ikke la tall være mulige valg i navn. Det har ikke blitt diskutert. En kan gå så langt som å ha en streng navnpolicy og noen spill har hatt rollespillservere. Noen folk liker også å ha karakterer som heter "Leet Dude". Det er ikke noe vi har diskutert og kommet opp med en policy om, men alle later til å ha det mer moro når det er en følelse av innlevelse i verdenen. Vi kommer kanskje til å ende opp med en navnpolicy og dytte folk i den retningen. Jeg synes det beste er når du har et navn som er morsomt, men høres ut som om det passer inn. Som for eksempel den lille dvergen Stumpy Windbottom. Det høres riktig ut og folk kommer til å le når de ser den. Jeg hadde faktisk en karakter i Dark Age of Camelot som var en liten Kobold og het Woot Leetskills, noe som hørtes fantastisk ut. Ingen hadde noensinne et problem med det, det var bare stilig. Forsøk å være litt smart med navnvalg. Jeg tror det er noe vi alltid forsøker i WarCraft-spillene, nemlig å ha litt humor og lage smarte navn. Følger folk i den ånden blir det moro.

Bill Roper er en travel mann og haster videre på sin presentasjons-turne rundt omkring i Europa. Dette er garantert ikke det siste vi ser til karen, og sammen med gamere verden over ser vi frem til nye år med Blizzards prosjekter.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden