Feature Dette gleder vi oss til

Våre favoritter i 2009

Her er spillene Gamer.nos skribenter ser frem til i året som kommer.

Det fabelaktige spillåret 2008 er lagt bak oss, men vi har ikke mer tid til å dvele ved fortidens høydepunkter, ikke når vi må storme videre mot en lysende spillfremtid. Selv med en trøblete økonomi verden over, virker det ikke som spillbransjen kommer til å få spesielt store kjepper stukket i hjulene dette året.

Med nådeløse anmeldere og et kravstort publikum tvinges spillbransjen til å bli mer og mer profesjonell for hvert år. Vi vil ha alt og vi vil ha mye av det. Kostnadene stiger i den harde konkurransen, men likevel kommer flere og flere utviklere på banen. 2009 kommer til å bli et år hvor mange oppfølgere blir lansert, men vi håper likevel noen nye spill og noen nye ideer kan slå igjennom.

Vi har alle forskjellige og svært personlige forventninger og forhåpninger når det gjelder spill, så denne gangen vil vi presentere individuelle lister over hva vi gleder oss mest til. Vi håper listene kan gi dere litt innblikk i hva dere kan forvente dere fra året 2009, og kanskje dere i tillegg også vil svare med deres egne lister over spillforventninger. Uansett, det er mye å glede seg til og håpe om.

Joachims favoritter:


Skjermbilde fra Empire: Total War.
Skjermbilde fra Empire: Total War.

Empire: Total War (PC)

Utgivelsesdato: 31. mars 2009

Total War-serien har lenge hektet meg, både med det Civilization-aktige strategielementet og de voldsomme taktiske slagene. Empire ser ut til å bli både større og heftigere enn sine forgjengere, og tilbyr dessuten etterlengtede funksjoner, som muligheten til å ta del i omfattende sjøslag. Så lenge Creative Assembly holder det høye nivået jeg er vant med fra den kanten, er jeg overbevist om at dette blir en virkelig kvalitetstittel.

Skjermbilde fra Mafia II.
Skjermbilde fra Mafia II.

Mafia II (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 3. kvartal 2009

Mafia er et av favorittspillene mine noensinne. Det tok kanskje ikke så mange timer å fullføre (i alle fall om man ignorerer den fantastiske Free Ride Extreme-modusen), men til gjengjeld var disse timene spekket av minneverdig spillunderholdning uten like. Det lille jeg har sett av Mafia II virker veldig lovende, og det skulle ikke forundre meg om Mafia II blir årets åpen verden-spill.

Skjermbilde fra Heavy Rain.
Skjermbilde fra Heavy Rain.

Heavy Rain (PS3)

Utgivelsesdato: 4. kvartal 2009

Skaperne av Fahrenheit er tilbake, og denne gangen backes de opp av mektige Sony. Jeg har fortsatt flere spørsmål enn svar når det kommer til Heavy Rain, men utviklernes ambisjonsnivå, spillets historiefokus og de fabelaktige videoene som er gitt ut til nå gjør at dette seiler opp som en av årets favoritter for min del. Heavy Rain virker friskt, unikt og veldig, veldig spennende, og er et eksempel på utforskning av spillmediet som jeg absolutt setter pris på.

Skjermbilde fra Dragon Age.
Skjermbilde fra Dragon Age.

Dragon Age: Origins (PC)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Et nytt, PC-sentrert rollespill fra Bioware – noen av sjangerens gamle mestre. Hvordan kan man ikke glede seg til noe slikt? Når man i tillegg tenker på hvor lenge Bioware faktisk har jobbet med dette spillet, og hvilke ambisjoner de har med tittelen, er det lett å la seg overbevise: Dette kommer til å bli et virkelig høydepunkt i 2009. Men det er langt fra det eneste rollespillet jeg gleder meg hemningsløst til – Divinity 2, Alpha Protocol og Risen havner også høyt på ønskelisten.

Skjermbilde fra White Gold: War in Paradise.
Skjermbilde fra White Gold: War in Paradise.

White Gold: War in Paradise (PC, 360)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Jeg er langt fra sikker på at White Gold blir bra. Ambisiøse prosjekter fra små utviklere har ofte en tendens til å ende opp med massevis av feil og småproblemer (noe Boiling Point, fra samme team, er et perfekt eksempel på). Men jeg lar tvilen komme White Gold til gode – dette kan bli et svært spennende åpen verden-spill, med stor frihet og mange muligheter. Tar også med romspillet Precursors fra samme team – igjen er jeg usikker på hvor bra det blir, men jeg gleder meg vanvittig til å finne det ut.

Skjermbilde fra The Void.
Skjermbilde fra The Void.

The Void (PC)

Utgivelsesdato: Mars 2009

Russerne bak det forunderlige Pathologic er tilbake med et nytt surrealistisk prosjekt, som har fått massevis av ros i hjemlandet. The Void virker mildt sagt merkelig, men jeg liker absolutt alt jeg har sett av det. Jeg håper den vestlige versjonen får en skikkelig oversettelse (i motsetning til Pathologic), og at den for all del ikke blir sensurert til døde (selv om jeg frykter det verste – pupper er jo fæle greier, som vi alle vet).

Skjermbilde fra Puzzle Quest: Galactrix.
Skjermbilde fra Puzzle Quest: Galactrix.

Puzzle Quest: Galactrix (PC, 360, DS)

Utgivelsesdato: 13. mars 2009

Etter det litt skuffende Warlords IV virket det som Infinite Interactive hadde sluppet opp for futt. Så kom Puzzle Quest, et spill så enkelt og elegant at en skulle trodd det var kokt opp hos Miyamoto selv. Her blandes Bejeweled-aktig hjernetrim med godt, gammeldags rollespill, og resultatet er så vanedannende at en skulle tro det var farlig (noe det sikkert også er, men hysj). Er det rart jeg gleder meg til etterfølgeren?

Konseptbilde for Solium Infernum.
Konseptbilde for Solium Infernum.

Solium Infernum (PC)

Utgivelsesdato: 1. kvartal 2009

Det er for få plasser på denne listen – jeg får bare plass til en brøkdel av spillene jeg gleder meg til. Derfor, av alle de mange strategispillene jeg ser frem til i 2009, vil jeg trekke frem Solium Infernum (i tillegg til den selvskrevne listetopperen Empire: Total War,). Igjen er det i stor grad på grunn av hva utviklerne har gjort tidligere – i dette tilfellet, det fantastiske Armageddon Empires. Men Solium Infernum virker spennende i seg selv, med turbasert strategi og et omfattende politisk aspekt.

Skjermbilde fra Arma 2.
Skjermbilde fra Arma 2.

Arma 2 (PC)

Utgivelsesdato: 29. mai 2009

Jeg har en innrømmelse å komme med: Jeg har aldri kommet spesielt langt i noen av Bohemias krigssimulatorer. Kampanjene er nesten uutforsket. I stedet tiltrekkes jeg av de åpne, realistiske verdenene, de mange flotte kjøretøyene og – viktigst av alt – redigeringsverktøyene. Det å lage sine egne oppdrag (ideelt sett for flere spillere, for litt skikkelig LAN-spilling) har aldri vært så moro som i disse spillene, og tanken på mulighetene i Arma 2 fremkaller ukontrollert sikling på tastaturet.

Skjermbilde fra Quest for Glory IV.
Skjermbilde fra Quest for Glory IV.

School for Heroes (PC)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Dette er et spill jeg praktisk talt ikke vet noe om, annet enn at det er et rent tekstbasert spill («interaktiv fiksjon»). Men det spiller ingen rolle – grunnen til at jeg gleder meg er ikke selve spillet, men de som lager det. Ekteparet Lori Ann og Corey Cole har stått for noen av tidenes mest fantastiske spillopplevelser, i det jeg ser på som den beste spillserien noensinne: Quest for Glory.

Tormods favoritter:


Skjermbilde fra Alan Wake.
Skjermbilde fra Alan Wake.

Alan Wake (PC, 360)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Max Payne-spillene fra finske Remedy har en helt spesiell plass hos meg, og i mangel på en oppfølger får jeg glede meg til Alan Wake fra samme utvikler i stedet. Og det er ikke noe dårlig bytte. Alan Wake ser ut til å bli en psykologisk action-thriller som er minst like stemningsfull som det Max Payne-spillene var. Ut i fra traileren ser det ut som vi får en mystisk, involverende historie, mens ny teknologi og banebrytende grafikk ser ut til å bli en fet bonus.

Skjermbilde fra Dragon Age.
Skjermbilde fra Dragon Age.

Dragon Age: Origins (PC)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Som stor tilhenger av middelalderfantasy og rollespill som Baldur's Gate og Neverwinter Nights (spesielt det første) venter jeg med stor spenning på Biowares neste spill. Jeg elsker hvordan disse spillene pleier å gi enorme muligheter i å utforme ens egen karakter og utøve rollen slik en selv vil. Episk middelalderfantasy, mengder av dialogtrær og en drivende fortelling fra en merittert utvikler som Bioware må bare bli bra.

Skjermbilde fra Empire: Total War.
Skjermbilde fra Empire: Total War.

Empire: Total War (PC)

Utgivelsesdato: 31. mars 2009

En annen spilltype som har tatt mye tid jeg utvilsomt burde ha brukt på andre ting, er Total War-serien. Creative Assembly har stadig forbedret serien som på unikt bra vis kombinerer strategi og taktikk. Jeg ser fram til autentisk krigføring og flere gigantiske slag som vil gi meg gåsehud nedover ryggen. I en sniktitt har jeg allerede fått se at sjøslagene virker å leve opp til standarden, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Fra teaser-trailer til Bioshock 2.
Fra teaser-trailer til Bioshock 2.

Bioshock 2: Sea of Dreams (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Jeg føler meg ikke helt trygg på at dette faktisk kommer allerede i 2009, men jeg synes det er verd å nevne. Bioshock var spennende og involverende fra første stund, ikke minst på grunn av det fantastiske miljø- og lyddesignet, og kontrasten mellom den koselige 50-tallsstilen og den uhyggelige, klaustrofobiske stemningen i Rapture. Vi vet omtrent ingenting om oppfølgeren, annet enn at den skal fortelle noe av forhistorien til eneren. Men så bra som det første spillet var, holder det for meg.

Skjermbilde fra Diablo III.
Skjermbilde fra Diablo III.

Diablo III (PC)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Rask og tilgjengelig monsterknuseaction har ikke vært det samme siden Diablo II og det mindre kjente Nox. Spill som Dungeon Siege og Titan Quest har forsøkt å benytte den samme formelen, men etter min mening aldri klart å leve opp til de to førstnevnte. Med fare for å gi inntrykk av at jeg trenger leksjoner i sinnemestring, er det ingenting som å kjøre en øks gjennom hodet på et mannevondt monster. Blizzard er ikke kjent for å spare på noe, så jeg satser på at Diablo III vil gjenopplive sjangeren.

Skjermbilde fra Heavy Rain.
Skjermbilde fra Heavy Rain.

Heavy Rain (PS3)

Utgivelsesdato: 4. kvartal 2009

Spill som legger stor vekt på historiefortelling får automatisk en stjerne i boken hos meg. Ren action kan aldri ta over for litt skikkelig hjerneføde. Heavy Rain ser ut til å bli annerledes og voksent, for ikke å snakke om den banebrytende grafikken vi har fått se i trailerne. Forhåpentligvis har det et detaljnivå så høyt at det vil kunne vise følelser gjennom nyanser i kroppsspråk. Forløperen Fahrenheit var et friskt pust, og forhåpentligvis blir Heavy Rain enda bedre.

Skjermbilde fra Company of Heroes: Tales of Valor.
Skjermbilde fra Company of Heroes: Tales of Valor.

Company of Heroes: Tales of Valor (PC)

Utgivelsesdato: 13. mars 2009

Company of Heroes gjorde det mulig for spilleren å oppnå noe selv med et mindre antall soldater. Med sin noe unike detaljstyring av enheter og et stort fokus på dekning, flanking og taktiske plasseringer har spillet klart å holde interessen min oppe gjennom en utvidelse allerede, og jeg er ikke mettet ennå. Etter å nylig ha sett Band of Brothers er jeg virkelig i andre verdenskrig-modus igjen. De tre nye enspillerkampanjene i Tales of Valor er hjertelig velkomne!

Skjermbilde fra World in Conflict: Soviet Assault.
Skjermbilde fra World in Conflict: Soviet Assault.

World in Conflict: Soviet Assault (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

World in Conflict blåste meg ut av stolen når jeg prøvde demoen første gang. Før fullversjonen kom følte jeg meg tvunget til å oppgradere hele PC-en, og det var vel verdt det. Jeg kan like godt innrømme det først som sist, jeg synes realistisk grafikk er viktig for illusjonens del. Men spillet var også utrolig bra på mange andre måter, og jeg forventer intet mindre av utvidelsen. Jeg håper på like varierte omgivelser, et like høyt tempo og et enda bedre bakteppe.

Skjermbilde fra Mafia II.
Skjermbilde fra Mafia II.

Mafia II (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 3. kvartal 2009

Mafia II er enda en oppfølger av et spill med en god historie. Det er noe helt spesielt med gangsterhistorier som gjør at man kan identifisere seg med dem. De handler ofte om hverdagen til mennesker som er ganske vanlige, sett bort fra at de driver med organisert kriminalitet. Mafia var et spill av legendarisk kvalitet, og utvikleren har bevist sine evner mange ganger tidligere. Mafia II kan ikke komme fort nok.

Skjermbilde fra Men of War.
Skjermbilde fra Men of War.

Men of War (PC)

Utgivelsesdato: 20. februar 2009

Noe sier meg at det ikke blir noen mangel på krigsstrategi i år. Det har ikke vært så veldig mye snakk om Men of War på forhånd. Spillet kommer fra utvikleren Best Way som var ansvarlige for klassikeren Soldiers: Heroes of World War 2 og den noe mer skuffende oppfølgeren Faces of War. I likhet med førstnevnte vil Men of War la spilleren velge enkeltenheter som kan styres direkte. Dette var kanskje den kuleste delen av det første spillet. Forhåpentligvis vil Men of War kunne konkurrere med den nye Company of Heroes-utvidelsen.

Kommentarer (55)

Forsiden akkurat nå

Til toppen