Devastation

Devastation er et førstepersons skytespill. Gameplayet fokuserer på lagarbeid, men dette er ikke noe taktisk spill på samme nivå som Operation Flashpoint- og Tom Clancy-spillene. Action er nøkkelordet, og heftige skuddvekslinger er det mange av. I seg selv er få av elementene i Devastation ekte nyvinninger, men det som er nytt er hvordan spillet kombinerer dem.

Ikke helt ferdig?
I forhold til det rent tekniske har jeg en et problem med lagresystemet til Devastation. Det insisterer nemlig på å legge lagrede spill i "Mine Dokumenter"-mappen. Det er ikke uvanlig at spill gjør dette, men Devastation sin mappe blir lett over 100 MB på grunn av størrelsen hver lagrede posisjon tar. Jeg kjører med begrenset plass på C: partisjonen, og Devastation lager rett og slett problemer for meg. Hvorfor kan det ikke bare lagre spillene i spillmappa? Eller hva med å la brukeren selv velge hvor spillene skal ligge? Spillutviklere: Hold dere unna Mine Dokumenter-mappen min. Vær så snill. Et annet problem med lagresystemet er at tiden ikke slutter å gå når du lagrer spillet. Det vil si at hvis du har en stram tidsfrist og lagrer spillet taper du 20-30 sekunder. Tabbe!

Devastation er heller ikke det mest stabile spillet jeg har vært borte i, og stabiliteten ser ut til å svekkes jo lengre ut i spillet du kommer. Her gjør imidlertid Devastation noe genialt - hver gang det krasjer "nødlagres" spillet. Det garanteres ikke at denne lagringen kommer til å fungere, men så langt har det gjort det for meg. Når det gjelder systemkravene er de rimelig høye, men så lenge du har et godt grafikkort vil du ikke få særlige problemer med detaljene på topp om du velger en passelig skjermoppløsning. Det samme gjelder egentlig de øvrige spillene som bruker Unreal-motoren (UT 2003, Unreal 2 og Splinter Cell). Hvis systemet ditt taklet dem skal det kunne takle Devastation like godt. Devastation kommer med en modifisert versjon av UnrealED, og likhetene betyr nok at de som har litt erfaring med å lage Unreal-kart raskt vil kunne sette seg inn i Ded, som den heter. Devastations avanserte bruk av Karma-fysikken vil forhåpentligvis resultere i en god del fantasifulle og spennende modifikasjoner og kart.

Som de fleste gode spill i denne sjangeren inneholder Devastation flere multiplayermoduser, og det å spille Devastation i multiplayer er ganske gøy. Spesielt artig er det å bruke noen av spillets ukonvensjonelle våpen, som rottedronen. Den lager en liten summelyd som er nok til å få hårene til å reise seg i nakken hvis en ikke vet hvor den kommer fra. Det som gjør at multiplayeraspektet blir litt ekstra spennende er at når en spiller kommer borti ett eller annet søppel skaper det stort sett lyd. Dermed blir det å lytte etter fienden ofte like viktig som det å speide etter den. Smarte spillere vil nok utnytte seg av dette ved å kaste blikkbokser for å skape distraksjoner eller lage enkle alarmsystemer ved å stable bokser og annet skrot der det kan tenkes at en fiende vil kunne komme forbi.

Devastation inneholder fire forskjellige multiplayer spillmoduser: "Death match", "team death match", "capture the flag" og "territories". Sistnevnte er en helt ny modus der målet er å først finne koden til motstandernes base, så å ødelegge deres forsvarsinstallasjoner og kloningsstasjon, og til slutt ta livet av hver og en av de gjenlevende fiendene i et typisk "last man standing"-scenario. Dessverre er spillet ekstra ustabilt i multiplayermodus, og av en eller annen grunn står det i serverlisten at alle serverne har null ping. Den første patchen fikser en del på stabiliteten og andre problemer med multiplayermodusen, og jeg er sikker på at det ikke blir den siste patchen for dette spillet.

Devastation er et spill som gjør veldig mye riktig, men som i tillegg gjør en del feil. Designen av spillområdene er virkelig god, både når det gjelder realisme og i forhold til spillbarhet. Oppdragene er varierte og midlene du må bruke for å løse dem like så. Gameplayet er absolutt tilfredsstillende, og spillet inneholder mange gode ideer. Samtidig er den kunstige intelligensen elendig, og lyden relativt skuffende. Den realistiske fysikken påvirker kun spillbarheten i mindre grad, og mange av de spennende nye funksjonene (f.eks. muligheten til å bruke stoler og kasser som våpen og skjold) er dårlig implementert. Spillet er heller ikke særlig langt, og det blir dessuten mer spillbarhetsproblemer jo lengre ut i spillet du kommer. Det virker rett og slett litt uferdig til tider.

Totalt sett er jeg derfor litt skuffet over Devastation. Spillet kunne ha blitt så mye bedre. I stedet for å være det mesterverket jeg håpet det skulle bli da jeg skrev sniktitten tidligere i år ble det bare ett "greit nok"-spill. Det er ikke så aller verst, men det er så mange spill i denne sjangeren som er bedre. Likevel: De som liker denne sjangeren vil nesten garantert like Devastation. Spillet inneholder mange timers god og solid underholdning, og selv om den kunstige intelligensen er dårlig gjør fokuset på lagarbeid at dette spillet ikke føles som ennå en kjedelig klone.