FEATURE: Historien om Total War
Feature

Historien om Total War

Fra Shogun til Shogun II, og alt i mellom.

Total War-serien har i over et tiår begeistret spillstrateger verden over. Mulighetene for langsiktig utvikling og strategi, kombinert med actionfylt taktikkeri på slagmarken har gjort spillserien til en av de mest anerkjente seriene på PC.

Total krig er en konflikt hvor den ene parten setter inn absolutt alle tilgjengelige ressurser for å fjerne en hver mulighet for motstanderen til å gjøre motstand. Utrykket stammer fra den tyske generalen Erich Ludendorff sine memoarer fra første verdenskrig titulert Der Totale Krieg. Denne formen for krigføring har likevel vært benyttet i lange tider før Ludendorff. Et av de eldste og kanskje mest kjente eksemplene vi vet om er Peloponneskrigen med de greske bystatene Athen og Sparta i hovedrollene.

Historien om spillserien Total War er på mange måter historien om utvikleren The Creative Assembly. Firmaet ble stiftet i august 1987 av programmereren Tim Ansell som tidligere hadde arbeidet på spilltitler for Amstrad CPC, Commodore 64 og Atari 800. Creative Assembly forble lenge et lite firma som først og fremst jobbet med å porte Amiga og ZX Spectrum-spill til DOS. Et av de mest kjente er nok Stunt Car Racer.

I 1993 begynte det britiske spillselskapet å arbeide for Electronic Arts. Her var oppgavene primært å lage spill for underavdelingen EA Sports. De laget sportsspill basert på fotball, cricket, rugby og australsk fotball. Gjennom gode resultater med lisensierte spill, fikk Creative Assembly etter hvert muligheten til å prøve seg på et eget prosjekt. Mike Simpson kom inn i firmaet og resultatet ble Shogun: Total War.

Shogun: Total War.
Shogun: Total War.

Shogun: Total War

Det første spillet til å bære Total War-navnet kom ut i juni 2000. Satt til Sengoku-perioden i Japan, fikk spilleren muligheten til å være en av landets mange daimyo og målet var å bli Japans overordnede hærfører, Shogun. I denne perioden var sanntidsstrategispill svært populære og planen var i utgangspunktet å lage et sanntidsbasert spill i samme stil som Command & Conquer. Men 3D-teknologiens inntog gjorde at utviklerne begynte å leke med formen på sjangeren og inspirert av spill som Waterloo og et av Simpsons tidligere spill, Lords of the Rising Sun, oppstod den kjente Total War-formelen som blander sanntids 3D-kamper med et turbasert kampanjekart i 2D.

Utviklerne har hele tiden lagt vekt på at spillene skal ta for seg hele samfunnsaspektet ved krig og dette ser man også i den første tittelen. I tillegg til å lede hæren ut i kamp må spilleren ta både økonomi, diplomati, handel, spionasje og religion med i betraktningen. Det ble også allerede her etablert presedens for historisk korrekthet. Det ble hentet inn akademikere med spesialkompetanse på japansk historie for å gjenspeile den japanske maktkampen så riktig som mulig.

Shogun blir ofte betraktet som en klassiker. Salgstallene var ikke overveldende, men det fikk en stor nok fanskare til at Creative Assembly kunne fortsette å utvikle serien. Spillet fikk etter hvert utvidelsespakken Mongol Invasion, som utvider spillet til også å inkludere en invaderende gjeng med ridende mongolere.

Medieval: Total War.
Medieval: Total War.

Medieval: Total War

Creative Assembly lå ikke på latsiden etter den gode mottakelsen Shogun fikk. De kastet seg ut i neste prosjekt og jakten på en annen spennende og konfliktfylt periode endte med den europeiske middelalderen. Arbeidstittelen var lenge Crusader: Total War, men når spillet endte i butikkhyllene i august 2002 var navnet endret til Medieval: Total War.

Hovedoppskriften fra Shogun var beholdt, men nå skulle fokus settes på kampanjen. I det første Total War-spillet var kampanjen svært simplistisk. Dens funksjon var i all hovedsak å gi litt kontekst og motivasjon til kampene på slagmarka. Dette skulle endres i Medieval. Nå skulle denne delen av spillet inneholde nok utfordringer i form av byutvikling, økonomi og religion at den kunne stå på egne bein. Også kampene var kraftig forbedret. En oppgradert versjon av Shogun-motoren gjorde at kampene kunne inneholde mange flere krigere. Beleiring av byer ble et viktig aspekt, den kunstige intelligensen ble forbedret, og all denne nye kompleksiteten satte tydeligvis spillerne pris på.

Medieval gikk rett til topps på de britiske salgslistene, og i USA var det bare slått av Warcraft 3 og The Sims. Spillet ble rost opp i sky av anmeldere for alt fra kampene, kampanjen, bruken av musikk og lydeffekter, til måten spillet reflekterte en brutal og ustabil tid i Europeisk historie. Året etter fikk spillerne også en nordisk fiende å bryne seg på i utvidelsen Viking Invasion. Creative Assembly har vunnet mange priser for spillserien sin, men ingen for kreative titler.

Rome: Total War.
Rome: Total War.

Rome: Total War

Samtidig som det lille teamet i britiske Creative Assembly arbeidet på Medieval, arbeidet de også på en ny utgave av 3D-motoren som skulle brukes i neste spill. Fra de 10 som arbeidet på Shogun hadde nå utviklerne doblet antall ansatte, noe som var helt nødvendig for å kunne videreutvikle serien. Da man lette etter en ny periode å sette neste utgave til opplevde utviklerne en liten bølge av generell interesse for det gamle Romerriket. Inspirert av en rekke dokumentarer og ikke minst Ridley Scotts Gladiatoren endte de altså opp med Rome: Total War.

Spillet var ferdig i 2004 og selv om oppskriften fortsatt var den samme hadde serien fått enda en rekke forbedringer. For første gang kunne nå hærene bevege seg fritt på kampanjekartet. Muligheten for å spille som en av tre konkurrerende romerske fraksjoner, eller som en av Romas fiender var også en spennende vri. Likevel var det 3D-kampene som skulle endre seg mest, og Mike Simpson kalte endringene for «en revolusjon».

Hver kriger på slagmarken skulle nå ha sin egen animasjon. Spilleren fikk friere kamerakontroll til å zoome nærmere inn på kampene, og det skulle fortsatt se bra ut. Følelsen av å være midt inne i kampene var viktig å få frem, spilleren skulle ikke miste følelsen av action selv om dette var et strategispill. Spillet så veldig bra ut allerede tidlig i utviklingen så Creative Assembly ønsket å reise til E3 å vise spillet frem allerede året før det skulle slippes. Utgiveren Activision synes ikke at dette var noen god idé og nektet å inkludere spillet i sin fremvisning. Utviklerne var likevel så bestemt på at dette skulle vises frem at de leide seg en liten stand i en annen hall med alle de små firmaene. Rome: Total War ble kåret til beste strategispill på messa.

Det var ikke bare spillere som så potensialet i den nye 3D-motoren. Creative Assembly fikk en rekke forespørsler fra TV-selskaper som ønsket å benytte denne teknologien til å demonstrere store slag. Dette kan man se i History Channels dokumentarserie Decisive Battles som tar for seg avgjørende slag i antikken og tidlig middelalder, og BBCs gameshow Time Commanders som gav showets deltakere kommandoen over stridende hærstyrker. Dette ble selvfølgelig svært god PR for spillet og det endte med at Rome: Total War solgte svært bra. Spillet fikk også to utvidelsespakker, Barbarian Invasion og Alexander.

Spartan: Total Warrior.
Spartan: Total Warrior.

Spartan: Total Warrior

Mange trodde at Activision skulle kjøpe opp Creative Assembly slik de hadde gjort med flere andre suksessfulle utviklere, men i mars 2005 offentligjorde Sega at de hadde kjøpt alle aksjene i firmaet. Dette oppkjøpet var del av en strategi for å styrke Segas posisjon i Europa og Amerika, og det første prosjektet ble å lage et konsollspill basert på den populære Total War-serien. Resultatet ble Spartan: Total Warrior, et spill som ofte utelates fra Total War-historien.

Mye av suksessoppskriften ble her kastet til side. Spartan var et action-spill. Selv om det var inspirert av romerske og greske legender hadde man ikke samme fokus på å være tro mot historiebøkene. Spilleren tar rollen som «The Spartan» som leder spartanernes desperate kamp for å unngå å bli erobret av romerne. Det var et hack and slash-spill og hadde større likhetstrekk med God of War enn Total War.

Spillet, som kom ut i 2005 til Playstation 2, Xbox og Gamecube, var på ingen måte en flopp, men det var heller ikke noen stor suksess. IGN skrev at det hadde potensiale til å være et kjempebra spill, men at det ble ødelagt av enkelte småfeil. Gamespy var enda mer lunkne og mente at «etter en så ujevn innsats kan man bare trekke en konklusjon, spillgudene må være misfornøyde». Vår egen anmelder advarte «Jeg pleier ikke å brøle av sinne mens jeg spiller, men Spartan: Total War krever nabovarsel» Det ble til dags dato det siste konsollspillet i serien, selv om det senere spillet Viking: Battle for Asgard sannsynligvis har hentet inspirasjon herfra.

Medieval II: Total War

Creative Assembly følte at de hadde gjort så store teknologiske fremskritt siden seriens start at de første spillene ikke hadde fått en rettferdig behandling. Derfor bestemte de seg for å lage et nytt spill satt til den europeiske middelalderen, Medieval II: Total War. Her skulle spilleren få den samme opplevelsen som i det første Medieval, men også mye mer. Tidsepoken var nå utvidet til å inkludere oppfinnelsen av skytevåpen, og også oppdagelsen av Amerika.

Medieval II: Total War.
Medieval II: Total War.

Spillet var basert på verktøyene fra Rome: Total War, men ulike forbedringer ble likevel gjort. Bedre kunstig intelligens, og mer fokus på realistisk oppførsel for krigere i kamp var nøkkelord.

Kampanjen var også kraftig utvidet, og nå var det ikke lenger tvil om at selv uten 3D-kampene på slagmarken ville Medieval II ha vært et fullverdig spill.

Flerspiller har alltid vært en del av Total War-serien, men i Medieval II ønsket utviklerne å senke terskelen for å kaste seg inn i denne modusen. En ny innpakning var på sin plass, og med et enklere dropp inn-system trengte man ikke lenger å bruke mange timer i lobbyen for å endelig få spille litt. Spillet fikk generelt svært god mottakelse, men selv om de fleste anmeldere mente at det var et svært solid spill, ble det også trukket frem at spillet ikke fortsatte utviklingen av serien i like stor grad som tidligere utgaver hadde gjort. Med utvidelsen Kingdoms fikk spillet 4 nye kampanjer, en satt til det nyoppdagede Amerika, en til Storbritannia, en som fokuserte på korstogsstatene, og en som gikk på kristningen av Øst-Europa.

Empire: Total War

I mars 2009 fikk de som kritiserte Medieval II for å være for lite innovativ svar på tiltale. Empire: Total War ble satt til 1700-tallet og fokuserte på de europeiske kolonimaktens kamp for verdensherredømme. Nå skulle man ikke lenger bare invadere sine naboer, man skulle skape et imperie på tvers av kontinenter.

Empire: Total War.
Empire: Total War.

Kampanjekartet ble delt opp i regionskart, og siden kampen om havet var så viktig i denne tidsperioden var det naturlig at Empire ble det første spillet i serien som lot spilleren ta kontroll over sjøslag. Et nytt system ble også utviklet i forhold til handel og økonomi, og også desentralisering av makten til kolonistater. I denne tidsepoken blir også skytevåpen mer og mer dominerende, et faktum som også reflekteres i kampene i spillet.

Creative Assembly tok nå i bruk motion capture-teknologi for å gi mer liv til soldatene i spillet. Dette førte til enda vakrere slag, både til lands og til sjøs, men selv om kampene på land møtte de høye forventningene, måtte de nye sjøslagene tåle noen skudd for baugen fra kritikerne. Alt fra problemer med den kunstige intelligensen, til vanskelighetsgraden ved å kontrollere skipene ble kritisert.

Spillet ble sluppet i en rekke ulike utgaver, og forskjellig innhold ble tilbudt hos forskjellige utsalgssteder. Dette gjorde mange fans frustrert og alt ekstrainnholdet ble gjort tilgjengelig for nedlasting noen måneder senere. Spillet hadde også en del feil ved utgivelsen som senere ble fikset ved en rekke oppdateringer. Disse tingene gjorde at mange fans satt igjen med en vond bismak selv om spillet fikk god mottakelse. Kritikken ble for det meste rettet mot Sega og ikke Creative Assembly. Spillet fikk også en nedlastbar kampanje, Warpath, som fokuserer mer på indianerne i nord og Mellom-Amerika.

Napoleon: Total War.
Napoleon: Total War.

Napoleon: Total War

Knapt et år etter at Empire kom ut, var et nytt Total War-spill klart for massene. Dette bygget naturlig nok på teknologien bak det foregående spillet og det at tidsperiodene ikke var særlig langt fra hverandre gjorde det enkelt for utviklerne å bygge videre på tidligere arbeid. Nå skulle det moderne Europa formes, gjennom den franske revolusjonskrigen og den påfølgende Napoleonskrigen.

Napoleon: Total War ble godt mottatt og mange av problemene som ble påpekt med Empire var nå utbedret. Grafisk var spillet en nydelig opplevelse og de europeiske slagmarkene har aldri sett bedre ut i et strategispill. Likevel slapp ikke den lille generalen helt unna kritikk. Fortsatt synes mange at det var irriterende at spillet kom i så mange ulike versjoner, og at man fikk ulikt innhold alt etter hvor man forhåndsbestilte spillet fra.

Mange hevdet også at spillet virket så likt Empire at det burde ha blitt gitt ut som en utvidelsespakke, og ikke som et fullverdig nytt spill. Som sin forgjenger hadde også Napoleon to kampanjer, og enkelte hevdet at kampanjene var for lineære. Spillet fikk en nedlastbar kampanje, The Peninsular Campaign, som fokuserer på kampene om den iberiske halvøy.

Total War: Shogun 2.
Total War: Shogun 2.

Total War: Shogun 2

Det første spillet som var titulert med seriens navn «Total War» før spillets navn, kom ut 15. mars i år. Her vendte Creative Assembly tilbake til soloppgangens land der det hele startet. I Shogun 2 var målet igjen å lede din klans overhode til å bli shogun over hele Japan. Gjennom harde kamper i alt av Japans varierte klima, gjennom beleiringer av borger og store sjøslag måtte Kyoto invaderes og holdes.

Shogun 2 var svært tro mot sin aldrende forgjenger. Samtidig står spillet som en stolt milepæl, et bevis på utviklingen som Creative Assembly har stått for de siste 11 årene. Spillet gjorde lite nytt for sjangeren, men konsoliderte mange av de gode elementene, og ryddet vekk mange av de mindre gode tilleggene fra de senere spillene i serien. Som vår anmeldelse tilsier føyer Shogun 2 seg inn blant de mest solide spillene i serien.

Personlig er jeg fylt med optimisme. Jeg mener at å trekke serien mot en mer moderne tidsepoke var et nødvendig feilslag. Med Shogun 2 fikk serien tilbake gnisten som jeg mente forsvant i Empire og Napoleon. Men det åpenbare spørsmålet nå er hva blir det neste?

Får vi et gjensyn med Rome?
Får vi et gjensyn med Rome?

Total War: Fremtiden

Fremtiden er en godt bevart hemmelighet, men spekulasjonene på verdensveven lar seg ikke stoppe av det. Det synes å være en overvekt av de som mener at vi får et Rome 2 om ikke så alt for lenge. Dette virker som et logisk og trygt valg, og er noe som fansen nok ville stilt seg bak. Et annet prosjekt som har blitt diskutert relativt ofte er hvorvidt et spill burde legges til gamle Kina. Her er det mye upløyd mark for spillere, men kanskje er Kinas historie så obskur for folk flest at Creative Assembly ikke våger å legge et spill dit. Det ville uansett ha vært et svært modig valg.

Et Medieval 3 virker også som svært sannsynlig en gang i fremtiden, men kanskje er det litt for tidlig enda med en tredje tur til Europas middelalder. Ser man på Empire og Napoleon er det kanskje logisk å tenke at det neste spillet vil komme relativt raskt, og være mer eller mindre basert på Shogun 2. Et nytt Mongol Invasion er ikke utenkelig, selv om det vil sette tidslinjen i spillet tilbake med mange århundrer. Andre alternativer kan være å fokusere på de japanske ekspansjonsforsøkene mot Korea, Kina og India mot slutten av 1500-tallet, eller kanskje de store opprørene av kristne japanere støttet av europeiske handelsinteresser på midten av 1600-tallet.

Mulighetene er mildt sagt mange, men Creative Assembly har i hvert fall vist at Total War-serien fortsatt har mye å by på. Jeg vil ikke bli overrasket om denne artikkelen må skrives om etter nye 11 år med gode strategispill fra den britiske utvikleren.

Medieval II: Total War

Windows
Slippdato: 10. november 2006
Sjanger: Strategi, Taktisk
Utvikler: Creative Assembly
Utgiver: SEGA Europe

Empire: Total War

Windows
Slippdato: 4. mars 2009
Sjanger: Strategi, Taktisk
Utvikler: Creative Assembly
Utgiver: SEGA Europe

Rome: Total War

Windows
Slippdato: 1. oktober 2004
Sjanger: Strategi, Taktisk
Utvikler: Creative Assembly
Utgiver: Activision

Medieval: Total War

Windows
Slippdato: 30. august 2002
Sjanger: Strategi, Taktisk
Utvikler: Creative Assembly
Utgiver: Activision

Shogun: Total War

Windows
Slippdato: 16. juni 2000
Sjanger: Strategi, Taktisk
Utvikler: Creative Assembly
Utgiver: Electronic Arts

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen