Sniktitt

Football Manager 2005

Fotballelskere over hele verden har allerede startet oppladningen til det som i mange år har vært et sikkert høydepunkt – det årlige fotballmanagerspillet fra Sports Interactive. Denne gangen kommer spillet under navnet Football Manager 2005. Gamer.no har sett nærmere på hva spillerne kan vente seg.

Side 1
Side 2

Realisme, ja takk
Selv om mange allerede har blitt imponert over realisme-nivået i Championship Manager-serien, lover utviklerne flere nye tiltak for å gjøre årets spill enda mer realistisk. For en del uker siden ble det blant annet klart at Sports Interactive fører et tett samarbeid med PhysioRoom.com. Dette har høstet frukter i den betydning at skadene på spillerne nå er mer realistiske. I motsetning til spillene i Championship Manager-serien blir nå skadeperiodene vurdert ut ifra spillernes fysiske bygning. Det er også lagt opp til at spesielle skader ofte har en tendens til å hjemsøke spillerne, akkurat som i virkeligheten. Dersom spilleren får for mange tilbakeslag eller en langtidsskade kan han like gjerne velge å legge karrieren på hyllen. Et annet tiltak for å sikre bedre realisme er at Sports Interactive har ansatt en egen skribent til å skrive alt av pressemeldinger og nyheter i spillet, med det mål for øyet at det som kommer fra avisene skal virke mer autentisk.

Kampmotoren har også fått seg en overhaling. Instruksjonene om hvordan du vil at laget skal spille er blitt mer sensitive enn de har vært. Der hvor man før kunne velge mellom tre-fire alternativer, har man nå en linje hvor man finjusterer instruksene. Disse innstillingene vil også, i større grad enn tidligere, gjøre utslag i kampene. Forandrer man på taktikken vil også det ha større betydning. Setter man for eksempel keeper til å gjøre offensive løp mot midtbanen kan du være sikker på at han vil gjøre det. Det er med andre ord uhyre viktig å velge riktig formasjon. Dersom du gjør mange taktiske merkverdigheter vil spillerne begynne å stille spørsmålstegn ved deg som manager. Forøvrig vil en bli tildelt en rekke mer informasjon før kampene. Dette går blant annet på milepæler i spillernes karrierer, odds på kampen og lignende.

Det mest revolusjonerende
En stor forandring fra forgjengeren er muligheten til å vise to vinduer samtidig under kampene. Dette betyr at man for eksempel kan følge med på kampen i 2D, samtidig som man følger med på siste resultater eller tabellen. Et annet spennende aspekt i Football Manager 2005 er muligheten til å drive med psykologisk spill. Her bruker man media til å kommentere andre lag, spillere eller lagledere for å skaffe seg fordeler eller ulemper. Dette får konsekvenser på individuelle spillere og lagets moral. Kommer du med krasse utspill om en annen manager kan spillerne reagere med alt fra avsky til begeistring, og dette vil igjen påvirke prestasjonene på banen. Pressen vil også komme med spørsmål ved spesielle anledninger som vil påvirke spillerne. Spilleragenter vil dessuten med sjeldne mellomrom sende deg 2D-videoer om spillere som ønsker å komme til klubben. I Football Manager 2005 er dette dog først og fremst et prøveprosjekt.

Nettverksspill vil også høyst sannsynlig bli kraftig forbedret. Dette er et element ved forgjengerne som ikke alltid har vært like høyt prioritert. Men i følge utviklerne kan de i aller nærmeste fremtid gjøre en avtale som vil forbedre flerspillerdelen merkbart. Landslagstrenerdelen er et annet aspekt som utviklerne er svært hemmelighetsfulle omkring, men den har i følge dem selv fått en mye større underholdningsverdi.

Det er med andre ord nok å glede seg til i det kommende Football Manager 2005. For de som allerede er bitt av Championship Manager-basillen er ikke ventetiden mye lengre. Spillet er ventet i butikkene i løpet av oktober, i følge den norske distributøren.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden