Relic stanser videreutviklingen av Dawn of War III
(Bilde: Sega)

Relic stanser videreutviklingen av Dawn of War III

Etter skuffende resultater kanselleres spillets planlagte ekstrainnhold.

Relic Entertainments forsøk på å blande sanntidsstrategi med MOBA-elementer i Warhammer 40,000: Dawn of War III gikk ikke like bra som utvikleren hadde håpet. Spillet har levert godt under seriens tidligere salgsresultater, og nå er det over og ut.

Dawn of War III har ikke nok spillere til at Relic kan bygge videre på spillet. Bilde: Sega

I en uttalelse til Eurogamer forteller Relic at de stopper all videre utvikling av Dawn of War III. Planlagte utvidelser og annet ekstrainnhold blir dermed kansellert, mens teamet settes til å jobbe på andre prosjekter:

– Når et spill ikke presterer som forventet trengs det en endring i planene. Med Dawn of War III har vi rett og slett ikke det grunnlaget vi behøver for å lage mer innhold. Vi jobber med Sega og Games Workshop for å finne den beste veien videre, men vi skifter fokuset vårt over til andre prosjekter, forklarer Relic.

Hva dette betyr for fremtiden til spillets servere, og dermed også flerspillerdelen, er foreløpig uvisst.

Avvik fra standardformelen

Dawn of War III plukker opp historien en stund etter hendelsene i forgjengeren, og tar for seg fortsettelsen på den brutale striden mellom Space Marines, Orks og Eldar. De tre fraksjonene kjemper om kontroll over planeten Acheron, som visstnok huser et supervåpen som kan vinne krigen for den som får tak i det.

Som nevnt over tok spillet en avstikker fra den vanlige formelen for sanntidsstrategi, og inkluderte MOBA-elementer som sterke helter og unike skikkelser. Selv om kombinasjonen ble dårlig mottatt av mange var vår anmelder blant de som satte pris på Relics nytenking:

– Det er mye ved Warhammer 40 000: Dawn of War III som skal berømmes. Spillet tar i bruk klassiske strategitrekk som basebygging og kjemping om ressurspunkter, og gjør det på en god måte. Samtidig tilføyer Dawn of War III sider fra MOBA-sjangeren ved å benytte seg av viktige, unike helter og ledere som kan endre kampens gang. Skull-poengene bidrar til å skape rollespillelementer via det enorme oppgraderingssystemet, noe som forlenger spillets levetid, kommenterte Andreas Bjørnbekk.

Relic prøver seg nå på en annen stor strategiserie.
I fjor trakk studioet sløret av et helt nytt Age of Empires-spill »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen