Star Wars: The Clone Wars

Jediene vender tilbake! Når det kommer til Star Wars, er det vel ingen tvil om hvilken film-lisens som har flest spill basert på seg. Det finnes alt fra rollespill til actionspill innen Star Wars-universet, og om ikke altfor lenge kommer det massive onlinespillet "Star Wars Galaxies" ut, noe som trolig vil forårsake massehysteri innen sjangeren.

Hjernedød action?
Tilhengere av filmene, og spillene, vil trolig være velkjente med de ulike fartøyene spillet har å by på. Som en av spillets tre hovedfigurer, vil du kunne ta kontroll over fartøyer slik som "Speeder Bike", "Republican Fighter Tank", "At-Xt Assault Walker", "Republican Gunship", for ikke å nevne en "Maru", et enormt dyr hvilket er bosatt i Kashyyyk-systemet. Hvert fartøy har forskjellige våpensystemer, og noen er naturligvis mer imponerende enn andre. De har alle primærvåpen og sekundærvåpen, som henholdsvis benyttes ved hjelp av A- og B-knappene. Jeg har allerede poengtert at du kommer til å bruke hemningsløst mye ammunisjon i dette spillet, og takket være en rekke "power-ups" strødd utover oppdragene, vil du hele tiden kunne holde deg klar til kamp.

Du skal likevel være oppmerksom på at det til tider kan bli litt tynt med våpenkraft, og da gjelds det å være lett på kontrollene, eller ha en solid flaks til å finne mer ammunisjon. Spillets kampanje begynner med en oversikt over Star Wars-galaksen, et kart som blir populert med nye oppdrag etterhvert som du fullfører dem, og som dermed lar deg spille oppdragene om igjen senere. Dette gir på sett og vis litt varighet i spillet, og takket være spillets bonus-objektiver, vil du hele tiden ha nok grunn til å gå tilbake for å spille litt mer. Ved å fullføre disse bonus-objektivene i selve oppdragene, vil du åpne nytt bonus-materiale slik som flere multiplayer-baner. Oppdragene i spillet er relativt varierte, og når et oppdrag starter får du som regel et lite knippe hovedobjektiver å fullføre. Etterhvert som oppdraget strekker ut, kan det hele tiden dukke opp nye uforutsigbare objektiver du må fullføre.

Oppdragene varierer mellom å måtte eskortere konvoier med Jedi-riddere, forsvare landingsplasser, utføre redningsaksjoner, til rett og slett måtte ta del i store episke slag. Akkurat, episk er et nøkkelord i dette spillet. Star Wars: The Clone Wars går av veien for at du skal føle deg fullstendig med i spillets massive kriger, og det føles til tider som at du virkelig befinner deg midt oppi et av de episke slagene vi kjenner fra den siste filmen. Enkelte av oppdragene inkluderer tusenvis av vennelige, samt fiendetlige soldater. Her vil du faktisk se tusenvis av kloner og droider hamre løs på hverandre nede på bakken, mens du svever "trygt og godt" over dem.

Du vil kunne se laserstrålene fyke mellom partene, mens nedskutte fartøyer raser gjennom massene av soldater, i fyr og flammer. Spillet gjør faktisk en enestående jobb i å simulere realistiske kriger, og selv om figurene på bakken til tider kan se litt statiske ut, er dette et lite steg for menneskeheten, men et stort steg for spill-teknologien. Bortsett fra enkelte strategiske elementer, slik som å måtte redde kolleger og forsvare sentrale konstruksjoner, er spillet hovedsakelig fylt med hjernedød action. Fingeren din kommer konstant til å befinne seg seg på A-knappen, i det du suser mot mann og robot i kampen om rettferdighet. Banene er temmelig linære, noe jeg for all del ikke har noe i mot i et spill som dette, og går for det meste ut på å samle opp "power-ups", samt utføre hovedobjektivene. "Power-ups" varierer mellom "health packs", ammunisjon, muligheten til å bli usynlig, spesielle våpen, og så videre.

Ikke uten feil
Selv om Star Wars: The Clone Wars er en solid tittel når det kommer til enestående actionsekvenser, og episke stjernekriger, har også dette spillet sine klare feil og mangler. Selv om spillet er temmelig linært, og baserer seg for det meste på å "fire at will", synes jeg historien drukner litt i designet. Til tider kan det være vanskelig å følge med på hva som skjer i utviklingen, og man blir ikke gitt nok informasjon om hva som foregår i den virtuelle verdenen. Man blir presentert med relativt enkle oppdragsbeskrivelser, men blir aldri skikkelig satt inn i den globale historien som skal fungere som et rammeverk til disse oppdragene, før senere i spillet. En annen klar mangel er undertekster. Det er ingen måte å skru dette på, noe som på mange måter er skuffende fordi det kan være vanskelig å få med seg alt det som blir sagt midt oppi alle actionsekvensene.

Når spillet endelig tar en pause fra å farte rundt i forskjellige doninger, og plasserer deg på dine to skjøre bein, begynner også skuffelsen å melde seg. Selv om sekvensene til fots er relativt få, og spesielt korte, føles de ganske kjelkete ut. Det hele virker som om det er noe som er blitt slengt inn for å skape litt variasjon, men ender heller opp med å gi en manglende spillopplevelse. Andre sekvenser fungerer godt til å lære deg hvordan du skal kontrollere neste fartøy. For eksempel vil det første oppdraget med en "Speed Bike", ganske enkelt gå ut på å komme seg fort frem til et mål, og dette fungerer som en god introduksjon. Spillet lider også av tidvise problemer i frame-raten, noe som kan bli litt frustrerende i raske actionsekvenser. Grafikk-motoren har mye å dra, og den lever ikke helt opp til jobben.