Strategiske perler på nettet

Spillmarkedet er mye større enn du tror, og her i Gamer.no klarer vi bare å dekke en brøkdel av det. Ved siden av de store og mellomstore selskapene, finnes det en myriade av små, uavhengige utviklere som distribuerer spillene sine utenom de vanlige systemene. I denne artikkelen skal jeg trekke frem fire gode spill som ble lansert i fjor. Alle disse spillene faller innenfor strategisjangeren (noe som gjør at det passer godt å ta dem i samme artikkel), men de er svært ulike hverandre.

Grunnen til at jeg har plukket ut akkurat disse spillene, er rimelig enkel: Det er spill jeg selv har kjøpt, og som jeg er så fornøyd med at jeg ønsker å dele erfaringene mine med andre. Det er mengder med gode spill der ute, så en artikkel som denne skraper bare så vidt overflaten, men forhåpentligvis kan den være med på å utvide horisontene til gamere som i utgangspunktet kun kjøper spillene sine i vanlige butikker. Karakterer gir jeg ikke, men vær trygg på at alle disse spillene er verd pengene dine.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Oasis

OASIS


Utvikler: Mind Control Software
Utgiver: PlayFirst
Pris: 19,95 dollar (ca. 135 kr)
Distribusjonsmetode: Kun nedlastning

Oasis må være et av fjorårets mest avhengighetsskapende spill. Det kan beskrives som en slags merkelig blanding av Minesveiper og Civilization, men denne beskrivelsen gir kun et begrenset inntrykk av spillet. Kort fortalt er du en egyptisk hersker som må gjenerobre landområder truet av barbarer. Disse landområdene er skjult bak en mørk støvsky, og består av både byer, fjell (med gruver, om du er heldig), ørkener, nomadebebyggelser og en oase med en magisk monolitt.

Ved å utforske landet får du tilhengere som du kan bruke til å bygge veier mellom byene, noe som får dem til å vokse. Dessuten kan du sende tilhengerne inn i gruver, hvor de vil arbeide med å finne nye teknologier. Innen en viss mengde turer vil en brutal stamme med barbarer angripe landet ditt, og ved å knytte byene sammen og forske på nye teknologier, kan du forberede folket på barbarenes angrep. Kartet avsluttes etter barbarenes angrep, men målet for på hvert kart er å lete opp en magisk monolitt.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Oaasis

Denne beskrivelsen skraper bare så vidt overflaten av hva Oasis har å by på, men takket være et enkelt brukergrensesnitt og en velbygd øvelsesdel, er du aldri i tvil om hvordan ting fungerer. Bak den enkle fasaden skjuler det seg imidlertid et strategispill som krever mye kløkt og taktisk planlegging. Hvert kart tar bare noen minutter å spille gjennom, noe som gjør dette til et perfekt pausespill - så lenge du har kontroll på tiden (minutter blir nemlig raskt til timer, noe jeg personlig fant ut i juleferien).

Oasis ser ikke så spennende ut på bildene, men dette er et av de mest velbalanserte strategispillene du noensinne vil komme borti. Spillet lager selv nye kart, så selv om du har spilt gjennom kampanjene i spillet (en av dem gir deg faktisk rollen som faraoen som ikke ville gi slipp på israelittene), har du en praktisk talt evig mengde nye kart å kose deg med.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Weird Worlds

WEIRD WORLDS


Utvikler: Digital Eel
Utgiver: Shrapnel Games
Pris: 24,95 dollar (ca. 168 kr)
Distribusjonsmetode: Både nedlastning og kjøp fra nettbutikk

De fleste romskipspill har én ting til felles; de er store. Enten vi snakker om David Brabens anerkjente Elite-serie, kultklassikeren Space Rangers 2 eller de kritikerroste X-spillene, er dette spill det tar uker, måneder og år å spille. Weird Worlds er disse spillenes rake motsetning - en gjennomspilling av dette spillet tar stort sett mellom ti og tjue minutter. Heldigvis er denne tiden svært begivenhetsrik.

I Weird Worlds er du kommandøren på et romskip (enten et piratskip, et forskningsskip eller et militært skip), og oppdraget ditt er å utforske et tilfeldig generert univers innen en tidsfrist går ut. Universet består av en haug med solsystemer, hvor du kan finne skjulte skatter, fremmed teknologi, nye våpen og annet utstyr, samt fremmede raser (som kan være ekstremt hyggelige, slik som de fuglelignende handelsfolkene Klakar, eller ekstremt uhyggelige, slik som Tan-Ru).

Mye av tiden bruker du på å finne nytt utstyr som du kan bruke i romskipet ditt, samt vennligsinnede romvesener som kan slutte seg til flåten din. Jo bedre utstyrt du er, jo bedre ligger du an når du møter fiendtlige romskip. Kamp foregår i et eget sanntidsstrategimodus, hvor du styrer de individuelle romskipene dine i kamp mot fiendens skip. Selv om kampsekvensene er forholdsvis enkle, er mulighetene for taktikk mange, så lenge du har noen skip med deg på laget.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Weirld Worlds

Det hele styres ved hjelp av et enkelt brukergrensesnitt. Hovedskjermen består av et stjernekart, og for å reise til et solsystem klikker du enkelt og greit på den stjernen du vil dra til. Reisen dit tar en viss mengde tid, basert på hvor gode motorer du har og hvor langt det er til målet ditt. Når du kommer frem, får du beskjed om hva det er som møter deg der, slik at du kan bestemme hva du vil gjøre. Når (eller rettere sagt "om") du endelig kommer hjem igjen får du poeng basert på hvor mye du har oppnådd.

Det er vanskelig å beskrive hvorfor Weird Worlds er så underholdende som det er, men det er et spill av den typen du kan spille om og om igjen, og oppleve noe nytt hver gang. Riktignok kunne det godt hatt mer innhold, og noen ganger avgjøres veldig mye av flaks, men Weird Worlds er et sjarmerende og morsomt spill med mange fiffige detaljer, som garantert klarer å underholde deg en stund. Dessuten er det, som Oasis, et perfekt pausespill.

WILDLIFE TYCOON: VENTURE AFRICA


Utvikler: Pocketwatch Games
Utgiver: MacPlay
Pris: 19,99 dollar (ca. 135 kr)
Distribusjonsmetode: Tilgjengelig for nedlasting og import fra amerikanske butikker (europeisk lansering kommer).

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Wildlife Tycoon

Ordet "tycoon" er et ord som bringer med seg en del assosiasjoner og forventninger, og disse er stort sett ikke spesielt fordelaktige. "Tycoon"-sjangeren er mildt sagt overfylt, og full av "jeg også"-produkter som prøver å tjene penger på å gjøre akkurat det samme som alle de andre spillene, men med litt annerledes grafikk og fokus på en litt annerledes type forretningsdrift. Det er med andre ord lett å anta at Wildlife Tycoon er en slags billig Zoo Tycoon-etterlingning, men heldigvis er det milevis fra sannheten.

Først og fremst er ikke dette et økonomisk strategispill. Ordet "tycoon" har ingenting annet i tittelen å gjøre enn å tiltrekke seg de utallige menneskene som vanligvis ville slukt alt fra Toiletpaper Tycoon til Sewer Tycoon rått, og som aldri ville finne på å lytte til en spillanmelder. De er mange, de har penger, og de fråtser i spillmessig søppel. Men nok om det. Wildlife Tycoon gir deg en slags guderolle, og målet ditt er å skape velfungerende økosystemer i en serie typiske afrikanske landskaper.

Dette gjør du ved å plassere ut dyr, planter og regnvann. For at du skal få en gruppe løver til å overleve, må du få en enda større gruppe med byttedyr til å overleve, og for å gjøre det må du gi dem et miljø de trives og formerer seg i. Det hele er veldig enkelt, og det fungerer glimrende. Du begynner med et lite utvalg dyr - som sebraer, løver og flamingoer, men etter at du har spilt en stund får du tilgang på dyr som elefanter, krokodiller og gribber. Alle stiller ulike krav til miljøet - noen liker gress, andre liker å beite fra trær, mens andre igjen er avhengige av konstant tilgang på vann.

Det er overraskende involverende å se de små dyrebestandene dine vokse seg større og større, samtidig som du tilfører nye dyr til økosystemet ditt og ser hvordan de påvirker det hele. Noen tungvekter er det nok ikke, men Wildlife Tycoon er et genuint underholdende spill som er i stand til å tilby mange timer med god underholdning. Dessuten er det rimelig friskt og unikt, og en gledelig overraskelse for de som er ute etter noe nytt.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Land of Legends

LAND OF LEGENDS


Utvikler: Tiny Hero Studios
Utgiver: Shrapnel Games
Pris: 34,95 dollar (ca. 235 kr)
Distribusjonsmetode: Kjøp fra Shrapnel Games sin nettbutikk (nedlastbar versjon er planlagt)

På det offisielle forumet til Land of Legends finner du en post med følgende budskap: "Vanligvis ville jeg aldri funnet på å betale 35 dollar for et 'indie'-spill som dette, men Land of Legends er så velbalansert og morsomt at det ikke er til å komme utenom et kjøp." Det er egentlig alt du trenger å vite. En rask titt på skjermbildene gir inntrykk av at Land of Legends godt kunne vært et nedlastbart gratisspill fra nittitallet, og om du tester demoen er det lett å føle at du har havnet ti-femten år tilbake i tid, men det intelligente gameplayet og den store variasjonen gjør at dette er et spill du garantert vil bruke mange timer med.

Kort fortalt er Land of Legends et turbasert strategispill som kan minne litt om en forenklet versjon av Heroes of Might & Magic eller Warlords. Kampene foregår på små kart, og du starter stort sett med en by, hvor du kan kjøpe forskjellige militærenheter. Spillet foregår i en relativt generisk fantasiverden som blir angrepet av en demon ved navn Evil og hans onde kumpaner (som The Evil Gardener Society). I løpet av en relativt omfattende kampanje må du finne allierte som kan kjempe side om side med deg i kampen mot Evil. Oppdragene er rimelig varierte, og alle er intelligent designet slik at de tilbyr en unik utfordring.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Land of Legends

De spillbare rasene har alle sine unike styrker og svakheter. Alvene elsker pil og bue, de levende døde kan forvandle fiender til mumier og skjeletter (som kjemper videre for dem, selvsagt), de kattelignende arcatta fokuserer på magi, mens de sykelige afflicted kan smitte fienden med fæle sykdommer. Mennesker, gnomer, orker og dverger har vi også, og hver rase krever en egen strategi. Som i Heroes of Might & Magic har hver fraksjon sin egen type byer, og om du for eksempel overtar en alveby kan du bygge alver i tillegg til den rasen du egentlig styrer.

Dette er et kroneksempel på en av mange skjulte perler i PC-markedet, som etter alt å dømme hadde fått mye mer oppmerksomhet om det hadde blitt lansert til en plattform som Nintendo DS. Grafikken er det så som så med, men musikken er flott og gameplayet er knallsolid. Dessuten får vi gode muligheter for flerspiller, både på samme datamaskin og over nettet. Land of Legends er et svært hyggelig spill som er vel verd en titt.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen