Tiger Woods PGA Tour 2004

Når høstkveldene senker seg og løvet ligger i et tykt teppe over den lokale golfbanen vet du at det er på tide å grave ned golfbagen bak epletreet i hagen og plukke frem årets utgave av Tiger Woods. Garantert rensket for haggel og snø, og best av alt; uten en eneste dugnadstime med løvraking og steinplukking.

Begynner som en amatør
Golf kan være en lukrativ idrett, men det forutsetter selvsagt at du hevder deg i toppen. Gjør du det godt er det også mulighet for at du blir kontaktet av sponsorer med ulike tilbud. Blir du for eksempel sponset av Ping er det lønnsomt å utruste seg med så mye som mulig av deres utstyr for å oppnå maksimal bonus. En skyggelue eller lignende hjelper også på. I begynnelsen av spillet har du selvsagt ikke ferdigheter til å kjempe mot de store stjernene, så du må ta til takke med de andre evneveike. I denne perioden bør du ikke stole på at ballen går dit du sikter, det hjelper fint lite hvor godt du styrer når din virtuelle venn knapt er i stand til å treffe et normalt norsk tjern på 50 meters avstand. Pengepremiene står selvsagt i stil til nivået, men samtidig er det forholdsvis billig å forbedre karakteren så tidlig i spillet.

På PC er fortsatt de gamle 2- og 3-klikksvingene fortsatt tilgjengelige, men TrueSwing er så perfeksjonert at det strengt tatt ikke burde være noe spørsmål om hvem du skal velge. PS2 har også sin egen versjon av TrueSwing. På PC styrer du køllas bevegelse i sanntid ved å flytte musa ned og opp, på PS2 har de analoge kontrollerne fått samme funksjon. Dette gir selvsagt ikke samme grad av nøyaktighet som ei mus, men det fungerer likevel meget godt. Det er rett og slett vanskelig å forestille seg hvordan det kunne vært gjort bedre, på begge plattformer. Intuitivt og enkelt, samtidig som det er mulig å kontrollere slaget ned i minste detalj for feinschmeckere.

Antall forskjellige spillmodus er også meget imponerende. Spesielt på PS2 er det en del artige varianter å bryne seg på. Et eksempel på dette er kampgolf. Nei, dette er ikke en bisarr kampsport, men en form for duell der vinneren av hvert hull får ta bort en kølle fra motstanderens bag. En underholdende vri på multiplayerspill. En annen actionpreget modus er "Speed Golf", som spilles i split-screen. Her er målet å få ballen fortest mulig i hullet. Klin til det du er kar for og legg beina på nakken i din jakt på ballen. PC-utgaven fokuserer nok litt mer på realisme, og konsentrerer seg om mer "seriøse" former for golf, men også her er det mye å velge mellom. På PC kan du dessuten spille over Internett. Meget underholdende, men det krever at du åpner lommeboka på gløtt. Multiplayer over Internett er dessverre kun tilgjengelig i Nord-Amerika for PS2. Dette er selvsagt synd, spesielt fordi dette har fått en del skryt, og var en av de største grunnene til å kjøpe Tiger Woods 2004 til PS2 i stedet for til en av de andre konsollene.