Elven Legacy: Ranger

Prøv og feil til krampa tar deg

Mer artig og krevende turbasert strategi, men uten svung.

Det er virkelig gøy å spille Elven Legacy igjen. Det er en god stund siden jeg anmeldte originalen og jeg må si at jeg innimellom har savnet utfordringene det bød på. Utvidelsespakken Ranger er den første av tre som kommer denne høsten, og det blir morsomt å se i hvor stor grad de kan tilføre dybde og nye elementer til et spill som allerede er godt.

Elven Legacy er et godt grunnlag så det er ikke rart at utvikleren fortsetter å pumpe ut innhold til dette virkelig fortreffelige spillsystemet. Hva som likevel overrasker meg stort er at det ikke virker å finnes noe spillerlaget innhold å oppdrive. En av spillets russiske sjefsutviklere fortalte meg i Stockholm at de hadde som mål å skape et samfunn rundt spillet, hvor spillere laget egne kart og oppdrag og delte de med hverandre.

En general må man ha

Blant det engelskspråklige publikum virker det ikke som de har lykkes å nå dette målet, til tross for at Elven Legacy har blitt godt mottatt de fleste steder og har et relativt ukomplisert og kraftig kartredigeringsverktøy. Det er mulig det kun finnes slike dedikerte fans blant de russiske spillerne, for det var i hvert fall tilfellet med utviklerens tidligere lignende spill Fantasy Wars.

Hvilken historie?

Denne gangen spiller vi en helt ved navn Cornelius og han er selvfølgelig en «Ranger». I deres utgave av spillet Dungeons & Dragons Online har tyskerne oversatt «Ranger» til «Waldläufer», noe som på norsk vil bety noe slik som «Skogsløper», men jeg tror likevel at skogvokter vil passe best når vi skal forsøke å oversette er ord som «Ranger».

Selv om Cornelius har samme navn som det Edward Norton ikler seg når han går på møter for de som lider av testikkelkreft i filmen Fight Club, er han definitivt ingen deprimert kontorrotte som ikke kan få sove. Skogvokterhelten minner denne gangen mer om den personligheten Norton viser frem i filmen når han slåss med bare never til blodet spruter.

Vi følger nemlig skogvokteren Cornelius og flere andre helter gjennom en ganske lang rekke oppdrag, og i samtlige av dem serverer spillet haugevis av godt planlagte bakholdsangrep eller velbeskyttede forsvarsverker. Historien handler om et opprør i et av menneskenes riker, intriger mellom adelige arvinger, et magisk skjold som orkene har stjålet og noen gale alver som ønsker å utrydde hæren din.

Sterk motstand

Det er rett og slett ikke lett å bli klok på hva historien egentlig handler om. Den er forvirrende, unødig komplisert og full av navn på personer og steder du ikke har noen anelse om hvem er eller hvor ligger. Det hjelper heller ikke at historien kun blir fortalt gjennom tekstbaserte samtaler mellom forskjellige ukjente personer, så de flestes instinkt vil være å bla gjennom fortellingen så raskt som mulig for å komme seg til de morsomme kampene.

Storm i et vannglass

Elven Legacy har for meg vært synonymt med først og fremst en ting – at det er vanskelig fra start til mål. Dette er fortsatt tilfellet med utvidelsespakken Ranger, selv om et par viktige strategiske elementer har blitt omgjort. Det er menneskene du styrer i Ranger og med deres soldater må du bekjempe enorme mengder alver, orker og andre mennesker.

Kampanjen inneholder også denne gang sideoppdrag som ikke er nødvendige å utføre for å spille gjennom hovedhistorien, men de gir deg såpass gode bonuser at det definitivt er verdt å gjøre dem.

De tre heltene spillet reklamerer mye for er absolutt interessante og har alle sine egne og helt spesielle evner. De er likevel ganske bleke i forhold til mektige Gylven og Saggitel fra hovedspillet, og kraftige formler er utvilsomt en stor mangelvare her.

Hellebarder mot lanser

Det er ikke kun heltene som er noe bleke i Ranger i forhold til kampanjen fra Elven Legacy. Heller ikke historien, motstanderne, soldatene og monstrene er på langt nær like episke og minneverdige. I tillegg får vi ikke se noen filmer, høre noen skuespillerstemmer eller bli servert dystre spådommer om verdens undergang som er så vanlig i klassisk fantasy. Rangers kampanje minner i stedet mest om en familiekrangel, selv om den er noe mer blodig enn en vanlig julemiddag.

Nøye planlagt juling

Selv om det episke uteblir disker Ranger fortsatt opp med vanskelige kamper igjen og igjen. Prinsippene som har gjort Fantasy Wars og Elven Legacy såpass gode gjelder fortsatt. Desto raskere du gjennomfører et oppdrag, jo større belønning får du. Desto færre soldater du mister i hvert oppdrag, jo lettere blir det å utstyre hæren din til det neste. Desto flinkere du er til å få styrkene dine til å stige i nivå, jo mektigere blir de til neste utfordring.

Alt dette må du forsøke å planlegge mens du hele tiden blir møtt av styrker som svært ofte er overlegne i makt og antall. Selv om det kanskje er en noe rar sammenligning, kan det være hjelpsomt å ha den tyske strategien for angrepet på Frankrike under andre verdenskrig i tankene. Deres hovedprinsipp var å slå til hardest mulig mot fiendens svakeste punkt. Ved hjelp av denne strategien overvant de raskt en motstander som var sterkere enn dem selv på mange områder, og gjorde det uten store tap.

Kongelige bueskyttere i aksjon

Slik må du også tenke hele tiden i Elven Legacy: Ranger. Du må minimalisere dine egne troppers risiko og samtidig maksimere dine motstanders tap. Utvikleren har virkelig lagt seg i selen for å gjøre oppdragene vanskelige og utfordringene mange, og det har de lykkes med i ganske stor grad.

Det er likevel et element som har endret seg ganske mye i Ranger. For plutselig får du svært mange ressurser til rådighet og kontroll over mange flere tropper enn du egentlig har bruk for. Dette er noe jeg ikke opplevde i Elven Legacy, men det kan rettferdiggjøres i en viss grad i Ranger, for i noen oppdrag møter du så mange motstandere på en gang at du må regne med relativt store tap.

Til tross for at de episke og storslagne uteblir, vekker Ranger fortsatt til live Elven Legacy-magien, og skaper en god spillopplevelse som byr på masse morsom og utfordrende strategi. I tillegg til spillets hovedkampanje kan man forsøke seg på flere enkeltoppdrag. Mange av disse er virkelig gode, selv om de ikke på langt nær kan måle seg med en lang og vanskelig kampanje.

Elven Legacy: Ranger er en god utvidelsespakke til et veldig godt hovedspill. Den byr på underholdende rundebasert strategi, men har uheldigvis ikke mye nytt å by på. Kampanjen er også merkbart svakere enn den man finner i Elven Legacy, selv om den utvilsomt er vellaget.

En hovedstad blir erobret

Denne utvidelsespakken kan gi tilhengere av Elven Legacy en del timer ekstra underholdning. Hvis du ikke har prøvd hovedspillet, men er fan av rundebasert strategi, anbefaler jeg deg definitivt å ta en titt, selv om Ranger ikke gjør veldig mye for å utvide Elven Legacys styrker eller appell.