Tales of Monkey Island: The Trial and Execution of Guybrush Threepwood

Guybrush på anklagebenken

Guybrush Threepwood må forsvare seg i retten. På høy tid?

Jeg husker fortsatt blandingen av glede og overraskelse da LucasArts og Telltale Games kunngjorde Tales of Monkey Island. Dette er en spillserie som står mitt hjerte svært nær, og tanken på nye eventyr med Guybrush og gjengen gjorde meg nesten ør. Selv om Tales of Monkey Island kanskje ikke har holdt det samme eksepsjonelle nivået som de beste spillene i serien (de to første, i mine øyne), har episodene heller ikke skuffet, og jeg har begynt å venne meg til å få servert en månedlig dose solid eventyrmoro med Guybrush Threepwood.

Det er natt på Flotsam Island.

Nå er imidlertid sesongen på hell, og snart er det slutt. Det bærer også Chapter 4: The Trial and Execution of Guybrush Threepwood preg av. Vår kreative helt er tilbake på Flotsam Island (kjent fra første episode), og det er duket for et endelig oppgjør med den gale professoren på øya. Men først må Guybrush komme seg ut av rettens klør; han er nemlig anklaget for en hel rekke lovbrudd, og alle straffes med døden.

Fra topp til bunn

Jeg synes den forrige episoden av Tales of Monkey Island var den beste vi har hatt til nå, med interessante nøtter, flott humor og spenstige bifigurer. Derfor er det litt trist at The Trial and Execution of Guybrush Threepwood ikke helt klarer å følge opp.

Spillet tråkker litt feil allerede helt i starten – hendelsene er rett og slett ganske forvirrende, og forklares ikke skikkelig. Telltales historiefortelling har egentlig aldri vært preget av noe særlig fokus på logikk, men denne gangen dras det litt vel langt. Ting faller heldigvis på plass etter hvert som du spiller, men historien føles generelt rotete, og med litt for mange passende tilfeldigheter og usannsynlige hendelser.

Kattekamp.

Det gjør heldigvis ikke så veldig mye at historien ikke gir særlig mye mening. Som med de fleste av Telltales spill er fokuset heller på de individuelle situasjonene du havner i underveis, og disse er både fantasifulle og morsomme. Jeg skulle ønske helheten som bandt dem sammen var litt sterkere, men så lenge situasjonene fungerer såpass godt som de gjør i seg selv, underholdes man hele veien gjennom spillet.

Resirkulering

I og med at vi er tilbake på Flotsam Island, treffer vi på mange bifigurer vi har møtt før. Dessverre er dette generelt noen av de minst interessante figurene den episodebaserte serien har hatt å by på til nå, og det hjelper ikke at flere av dem ser ut som kloner av hverandre. Elaine er også tilbake, men som de fleste andre er hun tungt angrepet av LeChuck-pesten, som generelt gjør folk svært sinte og lovløse. Sinna-Elaine er ikke like morsom som utviklerne tror.

Flotsam har gjennomgått noen forandringer siden sist, men de er ikke veldig store. Dermed ender vi opp med de samme omgivelsene vi fikk i den første episoden, bare at nå er det natt på øya. Et par nye bygninger er heldigvis åpnet opp for oss, men spillet gir likevel ikke den samme følelsen av å utforske som vi har fått tidligere i serien. Dermed blir opplevelsen generelt litt mer forutsigbar enn før.

Guybrush sjekker damer.

Vi får forresten et gjensyn med nok en gammel Monkey Island-traver denne gangen, og han gjør generelt en grei figur. Han klarer ikke helt å følge opp etter gjesteopptredenen til den onde hodeskallen Murray fra forrige episode, og er dessuten generelt litt tammere enn det vi er vant med fra tidligere. Men for all del; det er et hyggelig gjensyn, og han er langt fra kjedelig å snakke med.

Humor serveres vi selvfølgelig mye av, og jeg lo godt ved flere anledninger underveis i spillet. Jeg synes likevel ikke at humoren føles like treffsikker som i den forrige episoden. Det er generelt mye klisjeer og mye fokus på pestrelaterte raseriutbrudd. Joda, det er artig når en fyr får røde øyne og sier at han skal gjøre noe veldig slemt med deg, før han blir sitt gamle seg igjen etter to sekunder, men vi har sett det før. Mange ganger.

Vanligvis passe vanskelig

Vanskelighetsgraden holder generelt samme nivå som tidligere. Nøttene er ikke direkte lette, men ikke fryktelig vanskelige heller. Løsningene kan noen ganger være litt vel obskure – det er aldri et godt tegn at man ikke vet hva man skal oppnå før etter at man eksperimentert seg frem til løsningen. Samtidig er det også flere gode oppgaver her, med fantasifulle og likevel logiske løsninger. Helheten fremstår med andre ord ganske solid.

I erkefiendens hovedkvarter.

Solid er i det hele tatt et ord som passer denne episoden veldig godt. Denne anmeldelsen har et litt negativt preg over seg, kanskje mer enn spillet fortjener. Grunnen er nok en viss skuffelse over at The Trial and Execution of Guybrush Threepwood ikke tar serien fremover, slik forrige episode gjorde, men heller tar den et merkbart steg tilbake. Men spillet er fortsatt moro. Gåtene er underholdende, vitsetettheten holder stemningen oppe og spillet leverer en god porsjon eventyrmoro for pengene.

Jeg hadde det altså hyggelig i selskap med dette spillet, og det samme vil nok de aller fleste som har sansen for Telltales tolkning av Monkey Island-universet. Stemningen er der, stilen er velkjent og vi får til og med noen overraskelser på veien. Denne episoden har hatt den vanskelige oppgaven det er å legge til rette for sesongens finale i neste episode, og det er noe den lykkes godt med. Jeg er i alle fall veldig spent på siste episode nå som jeg er ferdig med denne.

The Trial and Execution of Guybrush Threepwood er i mine øyne sesongens svakeste episode til nå, men det betyr ikke at det er dårlige saker vi får servert her. Spillet er gjennomført solid fra ende til annen, og selv om handlingen sliter litt med logikken og humoren bærer større preg av klisjeer nå enn tidligere, er helhetsopplevelsen fortsatt god. Guybrush havner i mange absurde situasjoner, med mange spennende utfordringer som må overkommes, og de tre-fem timene det tar å fullføre episoden er veldig hyggelige. All gjenbruken fra tidligere episoder irriterer likevel litt. Riktignok er det ikke verre enn i en typisk Sam & Max-episode, men Tales of Monkey Island har til nå vært så godt som fritt for resirkulert innhold, og derfor er det litt skuffende å få så mye av det her.

Tales of Monkey Island kommer til PC og Wii. På PC kan serien kjøpes direkte fra Telltale Games. Wii-episodene lanseres på WiiWare (denne episoden har ikke blitt lansert på Wii enda).