Cyberpunk 2077

CD Projekt RED-sjefen tar på seg skylda for Cyberpunk 2077-lanseringen

Ny video prøver å forklare hva som skjedde i dagene før spillet kom ut.

CD Projekt RED har igjen beklaget fjorårets rotete lansering av Cyberpunk 2077. I en video lagt ut onsdag kveld forklarer studiosjef Marcin Iwiński hva som egentlig skjedde i dagene før lansering, og hva som gikk galt.

CD Projekt RED har enda en del jobb å gjøre for å fikse Cyberpunk 2077. Bilde: CD Projekt RED

I videoen – som du kan se over – åpner Iwiński med å ta på seg skylda for Cyberpunk 2077-slippet. Han påpeker at PC-versjonen fikk gode anmeldelser, men innrømmer at konsollversjonene ikke holdt mål.

– Jeg og resten av ledergruppa er oppriktig lei oss for dette og i denne videoen går jeg offentlig ut for å erkjenne problemene. Vær så snill å ikke skyld på noen av utviklerteamene våre for det som skjedde. De er alle veldig talentfulle og jobber hardt. Det er jeg og styret som tar de endelige beslutningene, og det var vi som bestemte å gi ut spillet.

Oppdaget ikke feilene under testing

Som studiosjefen forteller støtte teamet på problemer fordi det i hovedsak jobbet med å skape en god PC-opplevelse, som deretter ble tilpasset for den forrige konsollgenerasjonen. Porteringsjobben skulle vise seg å bli svært vanskelig, men CD Projekt-ledelsen trodde fortsatt at alt skulle ordne seg før spillet kom ut.

Listen over feil som spillere har støtt på Cyberpunk 2077 har vokst seg enorm siden spillets lansering. Likevel hevder Iwiński at de fleste ikke ble oppdaget da CD Projekt RED testet spesielt PlayStation 4- og Xbox One-versjonene av spillet. 

I dagene før slippet ble det visstnok gjort store forbedringer til konsollversjonene, og ledelsen satset på at den digre lanseringsoppdateringen ville ta seg av det meste. Men slik ble det altså ikke. 

Skal unngå «crunch» i fremtiden

Her er planen videre for spillet. Bilde: CD Projekt RED

Som kjent jobber teamet nå med å fikse på spillet. Flere småjusteringer er allerede lansert, mens to større oppdateringer skal komme i løpet av januar og februar. Denne gangen gjøres arbeidet imidlertid uten obligatorisk overtidsarbeid – såkalt «crunch» – noe CD Projekt introduserte og ble kritisert for i fjor. 

– Teamet jobber med å bringe relevante løsninger til spillet uten noe obligatorisk overtid. Å unngå crunch på alle våre fremtidige prosjekter er blant våre største prioriteter, melder utvikleren på sine nettsider.

Ellers lover CD Projekt gratis ekstrainnhold for Cyberpunk 2077 etter at alle feilene er fikset. Deretter står de oppgraderte versjonene for PlayStation 5 og Xbox Series X/S for tur, med planlagt lansering i andre halvdel av 2021. Teamet jobber med Sony for å få spillet tilbake til PlayStation-butikken, men når det blir er enda uvisst.

LES OGSÅ: Cyberpunk 2077-lanseringen etterforskes av polske myndigheter »

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen