Disney Sports Skateboarding

Dette spillet er altså nok et tilskudd til den fortsatt voksende haugen med actionsportspill. Som navnet tilsier dreier det seg i dette tilfellet om rullebrett. Du spiller en av fem karakterer fra Disney-universet. Valget står mellom Mikke Mus, Minnie Mus, Langbein, Donald, Svarte-Petter eller Langbeins sønn Max. Hver av disse karakterene har sine ting de gjør bedre enn de andre. Noen er raske mens andre kan dra høye ollier. Hvor gode de er til de forskjellige tingene vises i en femkantet figur nederst til venstre i bildet når du skal velge hvem du vil spille med. Du kan trene opp karakterens ferdigheter på brettet ved å klare oppgaver på de forskjellige banene. Her, som i andre skatespill, skal du nemlig klare en rekke oppgaver for å åpne ytterligere baner å spille på. Hvert brett har typisk seks oppgaver du skal klare innen en gitt tid. En vri i dette spillet som de fleste andre spill har holdt seg unna er kravet om at du skal skate innom en del sjekkpunkter også. Innen tiden går ut skal du altså klare en god del oppgaver i tillegg til å komme deg raskest mulig fra punkt A til punkt B. Skulle du ha klart alle oppgavene på brettet, men ikke rekker fram til mål, må du starte helt på nytt.

Spillet inneholder et lite utvalg baner, åtte i tallet. Det hele begynner bra med et brett som minner mye om San Francisco. Her går det i bakker, rekkverk, ramper og vaiere til å grinde på. Banen virker i utgangspunktet ganske liten, men ved litt leting kan du finne store områder på toppen av hustak og i bakgater. Første banen, til tross for at den er altfor simpel, gir håp om at dette kan være et noenlunde normalt skatespill til tross for de teite sjekkpunktene. Den gang ei, videre fra de bratte bakkene i San Francisco-lignende omgivelser går du til en del ganske spacede baner. Neste bane ligger oppe i skyene, her skal du skate deg fra en høy plattform til mål noen kilometer med rør, skinner og svevende gangveier lenger nede. Ellers har du en bane som kan minne litt om cruiseskipet i THPS3, bare at det er mye kjedeligere å rulle rundt på.

Teite sjekkpunkter
Ved siden av å lide under at spilleren må klare seg gjennom en rekke sjekkpunkter i tillegg til å klare oppdrag sliter Disney Sports Skateboarding (heretter DSS) med meget svake kontroller. Utvalget av triks du kan gjøre er altfor lite. De er også vanskelige å binde sammen til kombinasjoner slik at det er vanskelig å oppnå virkelig høye poengsummer. Spillet har en del av de samme basistriksene du finner i andre skatespill. "Kick-flip", "heel-flip", "hard-flip", "50-50 grinds", "mute grabs" og den vanlige "ollien" er her. Den eneste måten å binde disse triksene sammen på er ved å "grinde" på kanter og rekkverk eller å kjøre i ramp. Om du skulle klare å hale i land høye poengsummer og klare kravene om så og så mange triks i en kombo er det ikke sikkert det hjelper deg noe. For hvis ikke du klarer å gjøre dette samtidig som du skater fra sjekkpunkt til sjekkpunkt teller ingen av målene du har oppnådd. Om du klarer å gjennomføre tre av oppdragene på brettet i tillegg til å komme i mål kommer du om du er heldig videre til neste bane. I andre spill har du muligheten til å gjøre oppdragene over flere omganger, slik er det ikke her. Klarer du ikke alle oppdragene på en gang kan du nemlig ikke spille gjennom en gang til for å klare de gjenværende.

Dette spillet kan i utgangspunktet se ut til å være beregnet på barn. Banene er fargerike og enkle, karakterene er figurer du kjenner igjen fra Disneys univers. Kontrollene er simple og oppdragene få. Når du først kommer i gang derimot merker du fort at dette er et spill som krever en del av spilleren. Det er ikke bare å surfe gjennom uten problemer. En del av oppdragene er vanskelige å få til. Når du kombinerer dette med de etter hvert svært så irriterende sjekkpunktene blir spillet ganske vanskelig. Å åpne nye baner blir et slit og det blir kjedelig å gjøre nøyaktig de samme tingene gang på gang for å klare å nå alle målene på en bane. Spillet faller mellom to stoler, det er for komplisert for å egne seg godt for barn og det er altfor banalt og lite spillbart til å egne seg for voksne.

Forferdelig meny
Første møte med DSS er en introfilm i god Disneystil. Her ser du de forskjellige karakterene i spillet kjempe mot hverandre i San Francisco. Filmen minner mye om de nyeste langbeinfilmene fra Disney med morsomme detaljer og flott grafikk. Videre fra inntroen kommer du til menyen, hvor den første store skuffelsen kommer. Menyen ser helt forferdelig ut, det er stygge farger og den ser ut som om den er laget på to minutter like før spillet skulle sendes ut. Fra hovedmenyen kommer du til andre menyer som er akkurat like forferdelige å se på. Allerede her får du en viss pekepinn på hva du har i vente. At DSS er basert på tegneserier og tegnefilmer er ikke vanskelig å se. Her går det i få, sterke og enkle farger kombinert med enkel grafikk.

Den første banen du spiller på er som nevnt laget slik at den minner mye om bakkene og gatene i San Francisco. Her er de typiske kabelvogner og små hus langs gatene. Første inntrykket er ganske godt, men når du ser litt nærmere på teksturene og modellene ser du at det er i overkant simpelt. De neste oppdragene forgår på en rekke forskjellige baner. Grafikken følger i samme spor som første banen, enkelt og fargerikt. Spillermodellene er som hentet rett ut fra Disneys tegnefilmer og ser akkurat sånn ut som du forventer av tegnefilmkarakterer i et spill. Alle sammen ser morsomme ut og har sine særtrekk. Bevegelsene på figurene er ganske dårlige, det er ikke som i andre skatespill hvor du ser at modellene gjør et triks på samme måte som det gjøres i virkeligheten. Grafikken er rett og slett for svak til å være i et spill til GameCube, maskinen har kraft nok til å servere mange ganger så god grafikk som dette. Det er simpelt, platt og utrolig kjedelig.

Det tok ikke mange omgangene før jeg gikk utrolig lei av kommentarene i spillet. En har valgt å legge inn kommentarer på alt som gjøres av triks og andre ting. Slike kommentarer er i utgangspunktet utrolig irriterende og teite. At de i tillegg er lest inn av en som høres lettere tilbakestående ut gjør ikke saken bedre. Teite kommentarer setter standarden for resten av spillet også. Lydene i det du skater rund, enten det nå er bortover asfalt eller i en grind på et metallgelender, er også utrolig dårlig laget. Her kunne man med fordel stjålet litt ideer fra Tony Hawk's-spillene. Det høres ikke en gang i nærheten av realistisk ut. Dette er jo ikke et spill som prøver å være realistisk på noen måte. Tegneseriefigurer, flygende baner og andre underlig finurligheter sørger for det. Til tross for det burde man klart å lage lydene litt ordentlige. Sånn for å virkelig slå siste spikeren i kista har personen som valgte ut musikken tydeligvis sovet seg gjennom hele prosessen. Også her kunne utviklerne lært noe av de andre actionsportspillutviklerne. Det er klart dette er et spill som er mer rettet inn mot det yngre publikum, men selv unger tåler å høre ordentlig musikk når de spiller. Lyden er rett og slett helt tragisk, fra ende til annen.

Konklusjon
Her har Konami i samarbeid med Disney valgt å hive seg på den voksende actionsportspillbølgen. De velger å rette seg mer inn mot barn enn andre produsenter har gjort. Det er også her de gjør den første store tabben. For å gjøre det hele så barnevennlig som mulig har en gjort spillet veldig simpelt og banalt. Kombiner det altfor enkle spillet med elendige kontroller, kjedelig grafikk, teite baner og forferdelig lyd. Resultatet du sitter igjen med er alt annet en bra. Dette er et skrekkelig dårlig spill, Det egner seg helt klart ikke for voksne og unge. Min gjetning er at til og med barn har det morsommere med andre spill i samme sjanger, for dette er rett og slett helt elendig. Flere ganger tok jeg meg selv i å legge fra meg kontrolleren og heller plukke opp en bok for å lese. Faktisk var det så tragisk kjedelig at jeg ikke orket å spille mer enn en times tid om gangen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen