Fra konseptkunst til spillgrafikk

Obsidian viser utviklingen av det lovende rollespillet Project Eternity.

Den amerikanske rollespillutvikleren Obsidian Entertainment hadde stor suksess da de folkefinansierte utviklingen av et nytt rollespill i tradisjonell stil. Spillet går fortsatt under tittelen Project Eternity, og blir med sin isometriske synsvinkel og taktiske kamp et spill i samme tradisjon som Baldur's Gate, Icewind Dale og Arcanum.

Etter at folkefinansieringen ble avsluttet har selskapet jevnt og trutt gitt oppdateringer fra spillutviklingen, og nå har de vist hvordan et stykke konseptkunst har blitt implementert i selve spillet. Bildene viser et underjordisk kammer som åpenbart er åsted for magiske uhumskheter, og er en del av en «vertical slice» som Obsidian jobber med. Her tar de en liten bit av spillet og blankpolerer den slik at den når det nivået de forventer at hele spillet skal ha når det er ferdig.

Project Eternity bruker spillmotoren Unity, som tilsynelatende egner seg godt til denne typen. Den brukes nemlig også av et par andre høyprofilerte, folkefinansierte rollespill – Wasteland 2 og Torment: Tides of Numenera. Disse kommer fra inXile Entertainment, som i likhet med Obsidian er et spillselskap startet av veteraner fra den gamle storutgiveren Interplay.

Selv om selve folkefinansieringskampanjen er over for lengst, er det fortsatt mulig å støtte utviklingen via det offisielle nettstedet. Project Eternity skal etter planen komme i løpet av neste år, og blir blant annet tilgjengelig på Steam og GOG. Sistnevnte vil selvsagt selge spillet DRM-fritt.

Du kan selv sammenligne konseptbildet og det «ferdige» bildet under artikkelen.

Les også: Obsidian: – Det spiller ingen rolle om Project Eternity flopper
Les også: Deep Silver gir ut butikkversjonen av Wasteland 2

Konseptbilde.
Slik ser det ut i spillet.

Siste fra forsiden