Gooka: The Mystery of Janatris

Hva har vi her? Et eventyrspill fra Tsjekkia som ved første øyekast virker som en spillmessig katastrofe, men som slett ikke er så ille som førsteinntrykkene vil ha det til. Møt dommeren Gooka og det fantasifulle Janatris-universet.

Historie med groteske detaljer
Historien i dette spillet er basert på en bok av forfatteren Vlado Risa (alias Richard D. Evans). For oss som ikke har kjennskap til Janatris-universet kan det ved flere anledninger gå litt raskt i svingene, og vi mister litt kontrollen over hva spillkarakterene egentlig babler om ("Vakan? Hva i all verden er en vakan?"). Heldigvis noterer Gooka ned forklaringer av det viktigste i en journal han har med seg. Historien i seg selv er egentlig god, og føles rimelig frisk, selv om den ikke er helt uten klisjeer. Det er bare synd at oversettelsen er så dårlig og at skuespillet til dels er tragikomisk. Neste gang bør Cenega kanskje vurdere å hyre inn noen profesjonelle oversettere og skuespillere.

En liten detalj som ikke helt falt i smak hos meg var det faktum at ved en anledning får du den informasjonen du trenger ved å ta del i en seremoni hvor tre kvinnelige krigere blir torturert til døde, og hvor det blir fortalt at de lider så uutholdelige smerter at de ikke kan holde tilbake svarene på de spørsmålene som stilles. Greit nok, de er sikkert noen råskinn, og ville utvilsomt gjort det samme mot Gooka om de fikk sjansen (i tillegg ville seremonien foregått uansett om Gooka var til stede eller ikke), men i et spill hvor du spiller den snille fyren føles en slik sekvens litt malplassert. Slikt kunne kanskje fienden finne på, men ikke helten. Spillet har forøvrig 12-årsgrense, og utenom akkurat denne sekvensen er det et spill som passer for hele familien, så det er litt uforståelig at utviklerne inkluderte den.

Middelmådig presentasjon
Grafikken inneholder noen flotte detaljer og gode effekter, men ser jevnt over ut til å være hentet fra et minst fem år gammelt spill. Omgivelsene mangler detaljer og karakterene ser nesten vanskapte ut. Mange av områdene ser ut til å være hastverksarbeid. En dum liten detalj er at kun karakterer kaster ekte skygger, noe som ser litt latterlig ut til tider, da omgivelsene ikke gjør det. Teksturene er generelt ganske gode, og noen ganger kommer du over flotte områder, så alt er ikke negativt. Det faktum at tiden går og dag gradvis blir til natt skaper litt ekstra stemning, og det samme gjør værforandringene. Dette er fornøyelige elementer i en ellers rimelig trist grafikkopplevelse.

Bakgrunnslydene i spillet er ganske greie - av den typen du egentlig ikke legger merke til, men som likevel bygger opp under stemningen på en fin måte. Musikken er kanskje det beste aspektet av hele presentasjonen, og folkene som har laget den har åpenbart talent. Det er litt trist at det, totalt sett, er ganske lite musikk i spillet. Etter hvert begynner nemlig de samme melodiene å komme tilbake når du besøker nye steder. Skuespillet er allerede beskrevet, men det må sies at det finnes lyspunkter her også, og mannen som spiller Gooka gjør en grei jobb (med tanke på at linjene hans er så dårlige).

Gooka er et eventyrspill i god gammeldags stil, og byr på en underholdende spillopplevelse som varer omtrent passelig lenge. Utførelsen er dessverre rimelig amatørmessig til tider, og spillet kommer med litt for mange frustrasjonselementer til at det kan få noen virkelig god karakter. I begynnelsen virker det fryktelig dårlig, og det tok rimelig lang tid før jeg, til min store overraskelse, faktisk fant ut at jeg hadde det veldig morsomt med spillet. Likevel dukket det stadig opp ting som frustrerte og irriterte, og det virker nesten som utviklerne prøver bevisst å hindre folk i å nyte spillet deres. Dette til tross: Hvis du er sulten på et nytt eventyrspill, kan du gjøre langt dårligere valg enn Gooka: The Mystery of Janatris.