Gooka: The Mystery of Janatris

Hva har vi her? Et eventyrspill fra Tsjekkia som ved første øyekast virker som en spillmessig katastrofe, men som slett ikke er så ille som førsteinntrykkene vil ha det til. Møt dommeren Gooka og det fantasifulle Janatris-universet.

Mange amatørfeil
Dessverre gjør spillet en god del amatørmessige feil. Det er ofte umulig å forutse en kamp på forhånd, og i begynnelsen vil du uten tvil snuble inn i en rekke kamper som er alt for vanskelige, og som resulterer i at du må laste en tidligere lagret posisjon og legge til et nytt sted i listen over steder du bør unngå. Dette gjøres verre av at det ikke ser ut til å være noen mulighet for å stikke av fra en kamp. Et relatert problem er at av og til vil du komme over kamper som er fryktelig vanskelige, uten at du egentlig har noen mulighet til å forbedre karakteren din på forhånd. Jeg kom ved et irriterende tilfelle over en slags bie, som drepte meg før jeg fikk mulighet til å gjøre noe som helst omtrent 70 prosent av tiden. Jeg hadde verken mulighet til å ta den eller til å trene meg opp slik at jeg kunne ta den. Og jeg måtte forbi den for å komme videre. Det gikk til slutt, men kun etter en frustrerende tålmodighetsprøve jeg godt kunne vært foruten.

Eventyrspilldelen er det færre problemer med. Jevnt over er oppgavene du må løse både logiske og relativt innlysende (det vil si, du forstår hvorfor du gjør det du gjør). Enkelte unntak er det naturligvis, og spillet gjør også av og til den litt irriterende (men veldig vanlige) eventyrspillfeilen at det tvinger deg til å bruke en spesifikk løsning når en annen løsning er like god. Ved en anledning må du fylle opp en liten sak med vann (fra ei tønne ett par meter unna), og da blir du tvunget til å bruke ei flaske, samtidig som du har en fullstendig brukbar bolle i ryggsekken din. Når skal eventyrspilldesignere lære at det ikke alltid kun må være én enkelt løsning på et gitt problem?

Apropos flaske; den alvorligste feilen i spillet er definitivt at ved en anledning blir du nødt til å ha med deg ei flaske inn i ei hule, uten at du har noen som helst mulighet til å skaffe denne flasken hvis ikke du har gjort det tidligere. Hvis du prøver å gå dit du må for å finne flasken får du beskjed om at du har viktigere ting å gjøre (nemlig å gå inn i hulen). Prøver du å gå inn i hulen, får du beskjed om at du må ha flasken. Bah! Lagre jevnlig, og for all del ikke skriv over de nyeste lagringene dine, slik at du unngår å måtte spille gjennom store deler av spillet på nytt. Det er nemlig frustrerende. Heldigvis kom jeg kun over én slik blindveissituasjon, og det skulle ikke overraske meg om den blir rettet på i en oppdatering.

Hjernetrim
I tillegg til tradisjonelle eventyrspilloppgaver vil du komme over en rekke logiske nøtter, og disse fungerer generelt ganske godt (spesielt hvis du er typen som liker å sette de små grå på prøve i blant). Vanskelighetsgraden utenom kampene er jevnt over ganske lav, og hadde det ikke vært for de mange amatørmessige feilene spillet gjør, hadde det vært et ideelt eventyrspill for begynnere. Den eneste gangen jeg ble tvunget til å lese i en "walkthrough" var når jeg satt fast med det tidligere nevnte flaskeproblemet, og jeg er generelt en flittig bruker av slike juksemetoder i eventyrspill (historien er det viktigste for meg, ikke hjernetrimmen).

Spillet kontrolleres i hovedsak ved hjelp av tastaturet. Dette er ikke noe pek-og-klikk spill, selv om spillopplevelsen jevnt over minner om det vi får i slike spill. Kontrollsystemet fungerer egentlig greit, men det tar litt tid å venne seg til det. Et problem er at spillverdenen er full av usynlige barrierer (dvs, hvis du prøver å løpe forbi en palme vil du oppleve å bli stoppet av den uten at du egentlig er nær den), og at det av og til kan være litt vanskelig å komme i posisjon til å velge ting rundt om på spillområdet. Dessuten løper Gooka litt vel tregt, men det er ikke noe stort problem utover i spillet.