PUBG-utviklerne synes Fortnite Battle Royale ligner for mye på deres eget spill

Vurderer å ta grep etter å ha sett spillet.

Bluehole

Tidligere denne uken dekket vi en ny frittstående modus til Fortnite, Fortnite Battle Royale, som var tydelig inspirert av Playerunknown's Battlegrounds.Faktisk sa utviklerne nettopp det selv:

– Vi elsker Battle Royale-spill som PUBG og tenkte at Fortnite hadde vært et ypperlig grunnlag for vår egen versjon, skrev Epic Games om modusen.

Kartet til Fortnite Battle Royale.
Epic Games

Akkurat dette synes tydeligvis ikke PUBG-utvikler Bluehole er så kult. I en pressemelding sendt til Gamer.no går utvikleren ut mot Epic Games og sier at de synes selskapet har håndtert det helt feil.

– Vi har hatt et pågående forhold til Epic Games gjennom utviklingen av PUBG, ettersom de står bak Unreal Engine 4, spillmotoren vi bruker for å lage spillet. Etter å ha hørt en økende mengde tilbakemeldinger fra spillsamfunnet vårt, og etter å ha sjekket det ut selv, er vi bekymret for at Fortnite gjenskaper spillopplevelsen PUBG er kjent for, skriver Bluehole-topp Chang Han Kim i pressemeldingen.

– Vi har også merket oss at Epic Games refererer til PUBG i promoteringen av Fortnite til sine spillere og når de kommuniserer med pressen. Dette ble aldri diskutert med oss, og vi føler ikke at det er riktig.

LES OGSÅ: Dette synes vi om Playerunknown's Battleground »

Vurderer å ta grep

Kim forteller videre at PUBG-spillerne fortsetter å peke på likheter mellom de to spillene, og at selskapet vurderer å ta ytterligere grep. Akkurat hva slags grep han refererer til her vet vi ikke, men vi kan se for oss noe som peiles inn på opphavsrett.

Playerunknown's Battlegrounds.
Bluehole

For å hamre hjem poenget lenker pressemeldingen til en Reddit AMA med Brendan Greene, eller «Playerunknown», som ble gjort tidligere i år, der nettopp problemstillingen rundt at andre spillselskaper kunne finne på å gjenskape den nå veletablerte «Battle Royale»-følelsen som spillet byr på.

– Andre selskap vil selvfølgelig komme seg inn på markedet, men jeg håper at de gjør det til sin egen greie og ikke bare lager en blåkopi, svarte Greene da.

Nettopp dette med å kopiere sjangre og konsepter er ikke noe nytt i spillverdenen. Likheten mellom Dota 2, League of Legends og andre MOBA-spill er kanskje det tydeligste eksemplet på at spillkonsepter ofte relanseres med en vri, mens vi på nittitallet omtalte førstepersonsskytespill som Doom-kloner – selv når spillene skilte seg mye fra iD Softwares korridorskytter.

Fortnite Battle Royale slippes 26. september, til Xbox One, PlayStation 4 og PC. Spillet blir gratis og frittstående, så man trenger ikke å eie Fortnite for å spille det.

Les også
Anmeldelse: Playerunknown's Battlegrounds

Fikk du med deg Mikkjels PUBG-dagbok?

Siste fra forsiden