Resident Evil

Resident Evil er tilbake! Alle husker når Resident Evil kom til PlayStation i 1996. Det ble mange våkenetter og vettskremte lillebrødre det året. Serien har siden det vært en fast traver på Sony sine konsoller. Overraskelsen var derfor stor når det ble annonsert at alle spillene i serien skulle utgis på konkurrenten Nintendo sin konsoll. Nå er det første spillet her, igjen.

Historien starter i Racoon Forest i utkanten av Racoon City. S.T.A.R.S (Special Tactics and Weapons Squad) team Bravo sitt helikopter har styrtet og personene forsvunnet. Alpha team sendes inn for å etterforske og finner fort ut at det har skjedd noe fryktlig galt i Racoon Forest. De blir angrepet av noen halvdøde hunder og setter fart mot en gammelt forlatt gotisk herregård med hundene i hælene. Der begynner reisen inn i et prosjekt som har gått fryktlig galt. Alt blir presentert i en intro som rett og slett er glimrende. Se den to ganger før du begynner å spille.

Spillet som nå er her er det første i serien på 6. Det er også annonsert at det skal komme ytterligere to til Gamecube. Resident Evil 4 som skal avslutte historien, og Resident Evil 0; spillet som skal fortelle oss historien om hva som skjedde før det første spillet. Du kan fortsatt velge mellom de to karakterene Jill Valentine og Chris Redfield, begge med sine fordeler og ulemper. For det første så starter Jill med en pistol mens Chris kun er utstyrt med en kniv. Jill får også tildelt en liten låsedirker, samtidig som Chris må finne små nøkler for å åpne opp noen spesielle dører. Våpnene som de benytter seg av er også forskjellige. Historien utvikler seg litt forskjellig alt etter hvilken karakter du velger. Det skjer ting med Jill som ikke skjer med Chris og omvendt og de angriper problemene på forskjellige måter. Det er også litt forskjell i gjenstandene de benytter seg av og hvor gjenstander befinner seg. Plottet er derimot det samme uansett om du velger Jill eller Chris.

Remake
Spillet er en såkalt "remake". Spillet er plukket fra hverandre og satt sammen på nytt. Nye områder er lagt til, nye hemmeligheter kan oppdages, zombiene er dukker opp på nye plasser, ammunisjon, urter og lignende er lagt til nye steder og det er ellers noen andre forskjeller i selve spillet. Musikken og grafikken har også gjennomgått en skikkelig restaurering. Hovedplottet og historien er fortsatt tro mot originalen og den gode gamle Resident Evil stemningen er fortsatt der. Resident Evil er ikke det samme spillet med bedre grafikk, Capcom sier at 70% av spillet er nytt, og det er i hvert fall ikke langt ifra sannheten. Det er masse å utforske og mange cut-scenes. Spillet kommer på to mini-DVD-er som GameCube bruker, men koster det samme som et vanlig spill.

Som sagt er grafikken helt utrolig, og helt klart noe av det beste jeg hittil har sett i noe spill uansett system. Du ser at støvpartiklene beveger på seg når du tasser rundt i den mørke herregården. Bakgrunnene er ikke lenger statiske bilder, men reagerer til andre ting som skjer i spillet. Gresset svaier i vinden, zombier som står å venter på deg utenfor vinduet kaster skygger på andre siden av veggen og gardinene blafrer i vinden. Detaljnivået i spillet er også fantastisk. Du kan se trådene i klærne personene går med, og hvis du står i vann så reflekteres personen din i vannet. I bassenget er vannets bevegelser og små bølger perfekt koordinert med dine bevegelser. Lys og skyggeeffektene er også veldig bra. Skyggen beveger seg og blir påvirket når lyskronene svaier eller hvis det plutselig lyner. Første gang jeg spilte spillet skjønte jeg faktisk ikke at filmen var over og at spillet hadde begynt før det hadde gått nesten 5 sekunder. "Hvorfor bare står hun der?" tenkte jeg. Grafikken ser flere ganger like bra ut som Final Fantasy-filmen gjør. Den utrolige grafikken gjør at alt virker så ekte at spillet faktisk er skumlere den dag i dag, enn det var i sin tid på PlayStation.