Ubisoft inn på sportsspillmarkedet

Ubisoft har sikret seg lisensrettighetene til golfspilleren Vijay Singh, og i tillegg har de kjøpt kildekoden til flere sportsspill fra Microsoft, som de nå vil bygge videre på.

Ubisoft kunngjorde i går at de er i ferd med å gå inn på sportsspillmarkedet. Selskapets første skritt på veien er å skaffe seg flere verdensomspennende lisensavtaler, samt teknologi, verktøy og kildekode fra Microsoft Game Studios, som har utviklet en rekke sportsspill, men som nå har trukket seg ut av denne delen av markedet.

Avtalen med Microsoft inkluderer NHL Rivals (ishockey), NFL Fever (amerikansk fotball), NBA Inside Drive (basketball) og MLB Inside Pitch (baseball). Når det gjelder Ubisofts kommende golfspill, vil dette blant annet gi spilleren i oppgave å kjempe seg opp på samme måte som Vijay Singh, som nå er rangert som verdens beste golfspiller.

Ubisoft forteller at de planlegger å utvikle sportsspill til alle plattformer, og vil i første rekke konsentrere seg om konsoller. Ubisoft-sjefen Yves Guillemot forteller:

- Det er fortsatt rom for innovasjon i sportssjangeren og Ubisoft har gode ideer som vi gleder oss til å implementere. Vi håper ikke bare å kunne tilby sportsspill som skal ha en unik karakter, men også noe som vil dra nytte av fordelene og kapasiteten som ligger i de nåværende samt neste generasjons konsoller.

Det blir spennende å se hvordan Electronic Arts, som eier omtrent 20% av Ubisoft (og ikke har utelukket tanken på å kjøpe mer, inkludert hele selskapet), vil reagere på den nye konkurransen fra den fremadstormende franske utgiveren.

Siste fra forsiden