Destiny 2: Beyond Light

Når Bungie først treffer, sitter det bare så utrolig godt

Like etter lanseringen av Destiny 2: Beyond Light var det krisestemning, men Bungie hadde bare såvidt startet toget.

 Jeg var blant dem som spilte gjennom lanseringsinnholdet til Destiny 2: Beyond Light og klødde meg bekymret i hodet.

Her hadde Bungie fjernet fire store destinasjoner. En mengde aktiviteter, inkludert flere raids. Digre containere fulle av elskede våpen og rustning-deler var levert til skrothaugen.

Alt for å gi plass til nytt innhold uten å måtte starte på nytt med tallet 3 bak spilltittelen. Men det var, for å si det forsiktig, veldig lite nytt der. Det nye var heller ikke så fengende som det burde være.

Joda, det var gøy å reise til den forfrosne Jupiter-månen Europa. Gjensynet med Destiny 1-startområdet Cosmodrome var koselig. Det var stilig å leke med «The Darkness» i helt nye krefter. Det var noen velkomne tilfeller av skikkelig bra humor der.

OM ANMELDELSEN

Denne anmeldelsen er et samarbeid mellom Level Up og Gamer.no. Du kan se videoanmeldelsen i toppen, eller lese den i tekstform om du heller ønsker det.

Siden vi nå sitter på samme kontor, vil vi teste ut måter vi kan samarbeide på, selv om vi fremdeles er to uavhengige spillmedier. 

Og så var det tilfredsstillende at den ikoniske rollefiguren The Stranger endelig hadde tid til å forklare hvorfor hun ikke hadde tid til å forklare.

Men så var det rett på «the grind» igjen. Strikes, gambit og crucible på de samme banene som før for å krype opp til det nye level-taket.

Etter at den umiddelbare gleden av å få nytt innhold til min hobby numero uno de siste seks årene begynte å legge seg, ble jeg oppriktig bekymret for at det kunne nærme seg slutten.

En irritasjon for alt Bungie hadde fjernet fra spillet begynte å vokse. Jeg klarer meg fint uten Mars, Titan, Io og Merkur som destinasjoner. Jeg klarer meg fint uten alle raidene, strikene og crucible-kartene som ble fjernet for å gi plass til nytt innhold.

Det var verre med alle våpnene og alle rustning-delene som nå ikke fikk bli med videre. Jeg hadde gledet meg til å jakte på og kose meg med nytt stæsj, men der var det glissent. En ødemark av kjedelig «loot».

Destiny 2: Beyond Light. Foto: Rune Fjeld Olsen, Gamer.no

Destiny 2: Beyond Light ble lansert med alt for få nye våpen og et alt for stusselig utvalg av nye rustninger. Det var bittert å slette så mange kvalitets-gjenstander uten at de ble erstattet av noe like bra eller bedre.

Bungie står nå helt på egne ben, uten den gigantiske avtalen med Activision. De hadde løftet frem Beyond Light som del én av en ny, sammenhengende historie som fortsetter i The Witch Queen i 2021 og Lightfall i 2022.

Forventningene mine var kanskje litt vel høye. Jeg ville ha Bungie tilbake på det nivået de var på i utvidelsene Forsaken og The Taken King. Eller det nivået de var på med Halo: Combat Evolved og Maratho».

Det vi fikk til lansering var ikke i nærheten. Det begynte å murre på Reddit.

Men Bungie var rolige. Hold ølen min, sa de, og så begynte de å rulle ut det faktiske innholdet i Beyond Light.

Destiny 2: Beyond Light. Foto: Rune Fjeld Olsen, Gamer.no

Først kom en gammel kjenning på besøk. Uldren Sov husker ikke hvem han er eller at han myrdet den elskede rollefiguren Cayde-6 i Forsaken. Han er nå en guardian selv, med egen ghost og greier.

Han står på Tangled Shore og sender spillerne ut på «Wraithborne Hunts» - en slags bonus-boss med loot etter at man gjør andre, normale aktiviteter i spillet.

Foreløpig står han bare inne i kroken sin og er emo. Men det Jason Bourne-aktige comebacket til Uldren Sov åpner opp flere spennende muligheter for Bungies manusforfattere. Jeg er helt sikker på at de har planer for Uldren.

Så åpnet Bungie inngangsdøren til Deep Stone Crypt, det nye raidet i Beyond Light. Raidene har bestandig vært det beste innholdet i Destiny, og The Crypt er intet unntak.

Destiny 2: Beyond Light. Foto: Rune Fjeld Olsen, Gamer.no

Plutselig befant jeg meg i en pode som skjøt meg opp til en romstasjon i bane rundt Europa, en romstasjon som senere dundrer ned mot månen mens du og laget ditt er MIDT I EN BOSSKAMP. Det er så rock’n’roll at jeg får gåsehud av å snakke om det.

Ikke bare får du en helt nydelig opplevelse i utrolig stilige områder, belønningene fra det nye raidet er dessuten av ekstremt høy kvalitet. Her får du et knippe våpen som akkurat nå troner over det meste i spillet og rustninger som faktisk ser bra ut.

Destiny 2: Beyond Light. Foto: Rune Fjeld Olsen, Gamer.no

I det øyeblikket den siste raidbossen ble knertet av det første seksmannslaget, kom det også en hel haug med nye ting å gjøre på Europa.

Historien om den geniale - og trolig smågale - vitenskapsmannen Clovis Bray og søskenforholdet mellom The Stranger og Ana Bray tok nye vendinger. Du kunne jakte på nye exotic-våpen. Nye ukentlige utfordringer kom på plass.

Og nå begynner Bungie å hinte om Venus. Det kan vel bare bety at det varslede gjensynet med Vault of Glass - det aller første raidet i Destiny, og min største spillopplevelse noen sinne - ikke er så langt unna.

Denne uken fikk også spillet et nydelig kirsebær på toppen, med lanseringen av en betydelig oppgradering for Xbox Series X og S- og Playstation 5-spillere. Xbox-eiere kommer best ut av det, der er hele sulamitten - inkludert tidligere utvidelsespakker - simpelthen blitt en del av Game Pass.

Men begge leire kan kose seg med 4K-oppløsning, 60 bilder i sekundet (120 i PvP), HDR og en såkalt «field of view-slider», som gir figuren din mer oversikt over alt rundt deg. Series S-versjonen får også disse tingene, unntatt 4K - der er oppløsningen 1080p.

Isolert sett er dette svært gode nyheter for alle som har klart å skaffe seg en av de nye konsollene. Men i det større bildet, er det gode nyheter for alle som spiller «Destiny».

Sammen med denne oppgraderingen, gjentok nemlig Bungie løftet om at de kommer til å innføre cross play mellom alle plattformer i 2021. Destiny kommer på ingen måte til å forlate oss med det første.

Destiny 2: Beyond Light. Foto: Rune Fjeld Olsen, Gamer.no

Jeg synes nok fortsatt Bungie burde ha introdusert mer å jakte på, at utvalget av våpen og armour ikke er bra nok. Jeg synes også de bør ta større risikoer med historien de forteller, selv om den utvidede Clovis Bray-tråden vi har fått mer og mer av er veldig engasjerende.

Men fra mitt bakoverspeil-perspektiv, respekterer jeg at de ikke bare slapp alt innholdet på én gang.

Konsekvensen av dette gradvise slippet av mer og mer innhold er at Beyond Light nærmer seg Forsaken og The Taken King i generell kvalitet. Vi har hatt en hel måned med en jevn strøm av store nyheter. Det murrer ikke så mye på Reddit lenger.

Og jeg er glad for at jeg slipper å finne meg en ny hobby. Når man ser på den samlede pakken Beyond Light har levert, er det nok nytt og nok gøy der til at jeg er fornøyd.

Jeg vet det er delte meninger om de faktiske kvalitetene til Destiny. Men for meg og millioner av andre spillere er denne skytespill- og MMO-hybriden både et kick ass skytespill og en flott sosial samleplass.

Bungie driver med mye prøving og feiling, og det hender jeg har et litt anstrengt forhold til det vi får levert fra sesong til sesong.

Men når Bungie først treffer, sitter det bare så utrolig godt.

Spillet er testet på PC og Xbox Series X (via Game Pass). Det er også ute på PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Stadia og Xbox Series S.

Vurdering

"Beyond Light nærmer seg Forsaken og The Taken King i generell kvalitet."

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen