Donkey Kong Country 2

Det er hardt å være superstjerne. Bare spør Donkey Kong. Ikke bare må han leve med misunnelse fra ulike kanter, men nå blir han også kidnappet! Og det mens han ligger og slikker sol! Hørt på makan!

"Watch out for the Bunny-Kremlin!"
Det kryr av artige påfunn i Donkey Kong Country 2. For eksempel kan du i gitte deler av spillet ri på gigantiske edderkopper, neshorn og sverdfisk, og fly ved hjelp av helikopter eller papegøyer. Eller hva med å være en slange eller et annet dyr for en stund? Også i måten du gjennomfører et brett på er det stor variasjon, og du må belage deg på å hoppe, klatre, svømme, kjøre karusell og bli skutt ut av tønner for å komme til mål. Det er dessuten et mangfold av fiender, alt fra høythoppende krokodiller til stikkende pinnsvin. Med denne variasjonen blir det sjelden kjedelig å spille! Og kjeder "gameplayet" deg, er det nok av annen underholdning. De ulike karakterene har unike personligheter som kommer til syne ved hjelp av grafikken, væremåten og kommentarene deres, og humor er et stikkord gjennom det hele. Lar du for eksempel Diddy og Dixie stå stille, finner de på ablegøyer.

Grafikken i Donkey Kong Country 2 er svært pen å se på. Den er detaljert og variert, og meget gjennomført. Hvert område har sitt landskap, og noen er grønne og frodige mens andre for eksempel kan være dekt av lava. Spillet kommer i velkjent 2D-stil, og sees fra siden. Lydene er gode og troverdige, og for eksempel apelydene er av den fine sorten. Musikken er mer på det jevne. Den er tilpasset hvert område, og er med på å forsterke opplevelsen av landskapet. Den er typisk plattformaktig, og har absolutt sine fengende høydepunkter, men har lett for å bli litt slitsom. Effektene i musikken kan tones noe ned, uten at det hjelper nevneverdig. Heldigvis er det ikke noe stort problem, og en har dessuten lett for å bli så opphengt i spillet at en glemmer musikken.

Donkey Kong Country 2 kommer med to forskjellige ekstramoduser. Den første er "Diddy's Dash", og er for opp til to spillere. Det går ut på å løpe gjennom utvalgte brett på kortest mulig tid. Spiller du alene er det om å gjøre å slå din egen tid, mens spiller dere to konkurrerer dere om å komme først i mål. Den andre modusen er "Bonus Games", og inneholder tre ulike småspill. I "Espressoracing" kan opp til fire spillere kjøre strutseracing, hvor den første i mål har vunnet. I "Funky's Flight" kjemper en mot hverandre med helikopter, og målet er å skyte hverandre ned. Også dette kan spilles av opp til fire spillere. "Bag A Bug" går ut på å samle så mange ildfluer som mulig før tiden går ut. Det hele med en svær, illsint og klubbeglad krokodille i hælene, hvis høyeste ønske er å bruke deg som golfball. Skal to eller flere spille sammen, må hver enkelt ha sitt eksemplar av Donkey Kong Country 2.

Donkey Kong er en av Nintendos store stoltheter, og nå kan både nye og gamle spillere få oppleve den noe eksentriske apen og hans familie i Donkey Kong Country 2. Spillet er en konvertering av versjonen som kom ut på Super Nintendo i 1995. Det er et typisk plattformspill, og liker du både sjangeren og Game Boy Advance, er dette i "må ha"-seksjonen. Med sitt morsomme og varierte "gameplay", artige påfunn, karakterenes frekke kommentarer og underholdende flerspillermoduser, er det få argumenter som taler imot spillet. De kunne med fordel spart seg for "Bag A Bug", musikken kunne gjerne vært noe bedre og vanskelighetsgraden kan være irriterende høy en del steder, men da er det bare å øve mer! Du er garantert mange timer med underholdning av høy kvalitet!